El feliç viatge asiàtic del Grec
L'ocupació mitjana dels espectacles ha superat el 90%
El viatge per Àsia que ha protagonitzat la 42a edició del Grec Festival durant tot el mes de juliol ha abaixat el teló amb un total de 114.281 espectadors –un nombre menor que el de l'any passat, quan se'n van registrar uns 122.000. “No busco les xifres”, ha remarcat el director, Francesc Casadesús, “la sensació general és que el festival ha anat molt bé: artísticament hem pujat un esglaó, els artistes locals han fet un salt i els teatres s'han omplert”. El nombre de funcions també s'ha reduït de 102 a 84 amb l'objectiu de “cuidar més les propostes artístiques i tenir més temps de muntatge i més recursos per als creadors”.
El Grec s'ha decantat per una programació més “contemporània” que altres anys i ha optat per propostes singulars amb la voluntat de diferenciar-se d'altres festivals: “Busquem un festival amb identitat. El Grec ha de ser el festival de Barcelona, no una còpia, i reflectir allò que la ciutat vol”. En aquest sentit, Joan Subirats, comissionat de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, ha afegit que “les propostes que semblaven més arriscades han estat les que han aplegat més gent. Hi ha ganes d'innovació i experimentació”.
L'ocupació al Teatre Grec ha batut rècords i s'ha situat en més del 90%, “un percentatge mai vist en la història del festival” que supera en 10 punts la xifra de l'any passat. La resta d'espais de Montjuïc han tingut una mitjana similar d'ocupació, “la qual cosa fa pensar que el que estem programant té interès”, apunta Casadesús. A més de potenciar el recinte de Montjuïc, s'ha volgut portar la presència del festival a la resta de la ciutat, amb un total de 63 espais operatius conformats per teatres, centres cívics, fàbriques de creació i biblioteques. No obstant això, el públic del Grec Ciutat ha disminuït, i ha passat de 56.000 a 46.399 espectadors.
Les funcions internacionals han tingut una bona acollida, omplint els escenaris més que altres anys. “Cada vegada més el Grec és un prescriptor de projectes internacionals”, ha exposat Subirats. La producció local continua sent una de les peces clau del festival, tal com explica el director: “Volem que el Grec sigui un agent actiu de la ciutat per donar suport al talent local i generar projectes que tinguin continuïtat i no morin en el festival. És possible fer això perquè reinvertim tota la taquilla en coproduccions”.
La presència de públic jove en aquesta edició s'ha notat especialment, ja que la mitjana d'edat ha baixat uns punts fins a situar-se en els 42 anys. El festival s'ha fet més assequible i ha aconseguit fidelitzar el públic amb la venda d'abonaments, un 10,6% de les entrades. La presència de públic local, procedent de Barcelona ciutat i província, ha estat notòria amb un 82%, com també ho ha estat la xifra de nous espectadors, que se situa en un 78%.
Un dels espectacles que més ha triomfat, segons ha explicat el director, ha estat “l'aposta de risc” Una gossa en un descampat, de Clàudia Cedó per a la Beckett, i Vania, d'Àlex Rigola, amb un 84,11% i un 98,54% d'aforament, respectivament. Una altra proposta arriscada amb bons resultats ha estat el muntatge de Nao Albet i Marcel Borràs, Falsestuff, que “malgrat ser creadors joves han aconseguit un 95% de públic amb una edat mitjana molt baixa, la qual cosa suposa una gran notícia”. La Plaza. El Conde de Torrefiel ha omplert el teatre “malgrat representar-se al SAT, perquè la gent tenia ganes de veure-la”.
L'any que ve el festival proposa un viatge per Austràlia, per continuar amb l'itinerari que s'havia fixat, i anar des de Melbourne fins a Nova York: “Espereu cangurs, deserts i paisatges oceànics”. Casadesús també ha avançat que, “si els polítics em deixen”, seguirà reduint el nombre d'espectacles i espectadors “per cuidar més la qualitat de les produccions i fomentar les locals”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.