El sopar és a taula a la Sala Muntaner
Joan Ollé traça un recorregut gastronòmic per la literatura i la música
La recepta de Herman Melville a Moby Dick per cuinar una balena, la fórmula gastronòmica de Leonardo da Vinci per enverinar un comensal durant un banquet, o l'himne a la paella de Manuel Vázquez Montalbán. Aquests plats tan diferents formen part del menú que se serveix aquests dies a la Sala Muntaner. Hi ha més de cent combinacions, algunes tan sibarites com les que inclouen els aliments més luxosos utilitzats a la cort de Lluís XIV. Les receptes formen part de Delikatessen, espectacle culinari de Joan Ollé en el qual es posen en valor menges de tots els temps.
L'obra, interpretada per la companyia de Lleida La Remoreu Teatre, transcorre en el menjador d'un restaurant de primera. Quatre comensals departeixen entretinguts en diferents taules i, al centre de les estovalles, un pianista amenitza la vetllada a l'espera que comenci el sopar i la desfilada de plats. L'escenari del teatre acaba convertit en un restaurant de renom. L'obra és un recorregut per la gastronomia a través de la literatura. "Vaig organitzar diversos textos que teòricament no tenen en comú res més que el tema que tracten, el menjar. Els vaig enllaçar de manera divertida. Són jocs de paraules, un divertiment entre poesia i ximpleria que em recorda una mica a l'estètica del programa de televisió L'illa del tresor de Joan Barril", va detallar el creador de Delikatessen, que conduïa juntament amb Barril el programa de TV3.
Els actors Ferran Aixalà, que exerceix de pianista, així com Sandra Pujol, Marta Rosell, Clara Olmo i Eduard Muntada interpreten el muntatge. L'obra es representa a la Sala Muntaner fins a l'11 de desembre. La companyia actua sense deixar de banda el seu dialecte lleidatà, cosa molt positiva i una miqueta exòtica per al panorama escènic barceloní, creu Ollé, en què encara predomina, diu, un accent homogeni del català. "Per diverses qüestions la gent de Lleida acostuma a quedar-se allà fent teatre. Però no hi haurà normalització fins que no s'organitzi un Hamlet en lleidatà. Ho reivindico".
El germen de Delikatessen es troba en un espectacle que va organitzar Ollé durant el festival Temporada Alta del 2013. En aquella ocasió el festival li va fer l'encàrrec per celebrar les tres estrelles Michelin del restaurant El Celler de Can Roca. L'obra només es va representar un dia. "Alguns materials de Delikatessen són els mateixos, però no té res a veure una cosa amb l'altra. El que vam fer al Temporada Alta no va ser una posada en escena sinó una lectura de diferents textos", explica Ollé. "A la Sala Muntaner hi ha un tast de moltes literatures, com si se servissin entrants, primers plats i postres".
Recepta caníbal
Els textos del muntatge són diversos. Hi ha des de fragments de la Bíblia fins a la recepta per preparar un rostit de gat del llibre de cuina medieval de Mestre Robert. També la magdalena de Marcel Proust o l'ou dur al qual fa referència Jacques Prévert en el poema La grasse matinée ("És terrible / el lleu soroll de l'ou dur / trencat contra l'estany d'un taulell / és terrible aquest soroll / quan ressona en la memòria / d'un home que passa gana"). En paral·lel, La Remoreu Teatre serveix als espectadors paraules sobre el volum El que hem menjat, de Pla. També referències sobre el pa amb tomàquet escrites per Martí i Pol, i proses sobre gastronomia d’Unamuno, Barthes, Julio Camba o Vicent Andrés Estellés. Altres textos són anònims, com una recepta caníbal.
A més, la música i el ball estan molt presents a Delikatessen. L'espectacle està regat amb música en directe. Sonen des de cants gregorians a Andrea Bocelli passant per cançons populars de les Terres de l’Ebre, músiques italianes actuals i temes com El cocidito madrileño de Pepe Blanco i Manolo Escobar. En total, se serveixen més de 100 plats figurats que demostren, més que mai, que l'art del bon menjar ha preocupat sempre escriptors i artistes.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.