_
_
_
_
FRANCESC CASADESÚS | Director del Mercat de les Flors

“Estem en línia amb el que defensa Ada Colau”

Sota la direcció de Casadesús, el Mercat s’ha convertit en un teatre de referència internacional per a la dansa contemporània, però també per al circ i el flamenc

Francesc Casadesús (L’Esquirol, 1964), director del Mercat de les Flors des del 2006, va arribar a aquest espai escènic barceloní sense fer soroll, gairebé de puntetes. En 13 anys sota la seva perspicaç direcció, el Mercat s’ha convertit en una teatre de referència internacional per a la dansa contemporània, però també per al circ i el flamenc. El Consell de Ministres del 29 de desembre passat el va distingir amb la medalla d’or al Mèrit en les Belles Arts 2015, que lliura el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. Només 25 persones o entitats reben aquesta distinció, que s’atorga a aquells que han destacat en el camp de la creació artística i cultural o que han promogut i ajudat el desenvolupament i la difusió de l’art i la cultura.

Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors.
Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors.Consuelo Bautista

Cesc Casadesús, en la personalitat del qual es combinen sagacitat i timidesa, es mostra molt content pel premi i relaxat després d’unes breus vacances amb la seva parella a Lió sense pensar en espectacles. “Per a mi el premi és un reconeixement a una tasca en equip”, recalca d’entrada, “a les persones que treballen amb mi, creuen en el projecte i els mou la il·lusió”. I conclou: “És un premi per a tots, i em ruboritzaria pensar que fos només per a mi”.

Sota la seva direcció, el Mercat de les Flors, o Casa de la Dansa, com ell l’ha rebatejat per donar a entendre que aglutina diferents estils, organitza cicles creatius i conferències, ha coproduït nombrosos espectacles, ha creat el Graner —centre de creació on companyies de dansa fan residències per crear espectacles— i ha abaratit les entrades perquè els joves puguin anar al teatre. Tot això són aspectes que recollia el projecte que va presentar per optar a la direcció del Mercat de les Flors ara fa deu anys. “Després de ser el director del Teatre Municipal de Vic i de l’Àrea de Cultura d’aquesta ciutat, vaig passar al Macba, i tot això em va donar una experiència que, quan vaig decidir presentar-me a la plaça de director del Mercat, em va servir. Vaig escriure el projecte durant una temporada que vaig passar malalt al llit per una hepatitis. Les línies generals són les que he mantingut durant aquests anys, tot i que evidentment he modificat algunes particularitats sempre escoltant els artistes”, afirma Casadesús.

El premi és per a tot l’equip; si pensés que és només per a mi, em ruboritzaria

“Una de les meves obsessions principals era la integració de diferents disciplines. La meva aposta no només ha estat programar i coproduir espectacles de dansa contemporània, sinó també per al circ, el hip-hop i el flamenc. Els segueix la creació de l’escola de l’espectador per crear públic, i després la creació d’una xarxa d’intercanvi internacional entre diferents artistes”.

“Durant aquests anys”, prossegueix, “m’he hagut d’anar adaptant als pressupostos i a la política dels diferents partits. En l’actualitat, amb l’equip de l’alcaldessa Ada Colau tinc d’interlocutora Berta Sureda, comissionada de Cultura, que va apostar per la meva candidatura el 2006 quan estava també a Cultura, llavors a la Generalitat. En l’actualitat crec que la política que segueix el Mercat està d’acord amb el que defensa Colau: educació social, treball docent, activitats amb el barri i creació de nous públics”.

Casadesús defensa que el Mercat de les Flors no programi companyies de dansa clàssica. “És una qüestió de pressupostos, ja que no tenim diners per a companyies de 20 o 30 ballarins, encara que hem convidat diverses vegades la Compañía Nacional de Danza. Crec que hi ha altres teatres a Barcelona que les poden programar, ja que tenen més aforament. A més, la nostra aposta és per a les companyies d’autor i no de repertori”.

Apostem per les companyies d’autor, no per les de repertori

Durant l’entrevista amb Casadesús se senten les notes de la música de Cabo San Roque i el zapateado de Rocío Molina, que assagen la coreografia Impulso per a la Sala Gran. “Hem hagut de fer una doble funció per la demanda d’entrades, estem contents amb la resposta del públic per als espectacles programats”. Des de fa anys, el director del Mercat aposta per diferents artistes que programa cada any. “En la selecció no influeix un gust personal, sinó que tinc uns referents i models que tenen talent i que van trenant una trajectòria interessant, i llavors apostem per ells. És és el cas de Sidi Larbi, Lali Ayguadé, Rocío Molina, La Veronal, Hofesh Shechter, Akram Khan i Israel Galván. Precisament aquest últim serà el comissari del proper cicle Ciutat Flamenco”.

“Per crear els cicles i realitzar coproduccions he estat molt atent al que ha succeït en els últims anys en la història de la dansa del nostre país; hi ha hagut un canvi generacional natural, però també s’ha donat un canvi per la crisi econòmica que estem travessant i, en conseqüència, alguns dels grups ja consagrats han passat a tenir una situació feble per manca de subvenció d’acord amb les seves necessitats. Hem procurat adaptar-nos a la situació de tots. Pel que fa a la política que hem seguit en l’actualitat per elegir les companyies associades al Mercat per un període de tres anys, hem tingut en compte, primer, que tingués una trajectòria pròpia. Així, hem optat per Baró D’Evel Cirk Cie en tant que espectacle de circ i dansa; La Veronal, atesa la trajectòria internacional del seu director Marcos Morau; Israel Galván, pel seu nou flamenc; Mal Pelo, per la seva dansa generacional, i Roberto Oliván, per la seva dansa física. Són tots ells artistes amb una trajectòria i un treball d’anys, que no depenen de la nostra ajuda”, explica Casadesús.

Fites i propostes

L'any 2006 va actuar per primera vegada a Barcelona el coreògraf nascut a Bangladesh i establert a Londres Akram Khan, amb el poètic espectacle Ma. Entre les files de la seva companyia va destacar la ballarina catalana Lali Ayguadé, que en l'actualitat ja s'ha convertit en una de les millors ballarines i coreògrafes de dansa contemporània del nostre país. Una altra aposta del director del Mercat de les Flors han estat els espectacles signats pel col·lectiu Ballets C de la B, que des del 2006 ha actuat en diferents ocasions a la ciutat de Barcelona; en aquesta companyia va brillar com a ballarí i coreògraf Sidi Larbi. L'any 2007 Akram Khan i Sidi Larbi van interpretar l'inoblidable duo Zero degree.

El 2014 un altre duo imperible va ser Torobaka, que Akram Khan interpretava amb el bailaor Israel Galván. Win Vandekeybus, Carolyn Carson, Saburo Teshigawara, DV8, Hofesh Shecheter i Josep Nadaj han estat alguns dels artistes internacionals pels quals ha apostat Francesc Casadesús. Entre els nacionals, Àngels Margarit, Mal Pelo i La Veronal. Des del 2013 la programació de la Casa de la Dansa ha apostat amb fermesa pels espectacles de circ i dansa hip-hop.

En el proper mes de juliol venç el contracte de Casadesús com a director del Mercat. “Em van contractar per quatre anys i després se’m va renovar per quatre anys més, i crec que el cicle es tanca; vull continuar defensant el projecte que hem creat durant aquests anys, però no ha d’estar lligat a la meva persona. Em sembla que és bo que els càrrecs públics es renovin. Quant al meu futur, no tinc ambició de treballar a l’estranger, podria a França, però m’agradaria quedar-me a Barcelona”. El 2014 el Ministeri de Cultura francès el va nomenar Chevalier des Arts et des Lettres.

El director del Mercat de les Flors-Casa de la Dansa se sent orgullós de tots els artistes programats en aquesta temporada, però quan se li demana que recomani alguns cita Fractus V, de Sidi Larbi, que s’ha creat al Graner; el Projecte Comunitari de Hofesh Shechter amb 80 ballarins i músics no professionals de Salt, que es va estrenar en la passada edició de Temporada Alta, i la companyia sueca Göteborgsoperans Danskompania, que presentarà una peça de la coreògrafa valenciana Marina Mascarell, “una de les creadores de dansa contemporània més sol·licitades de l’actual panorama internacional”.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_