_
_
_
_

Un dron fa sortir els colors a Calvin Klein

El grafiter Katsu modifica un dron perquè pinti per ell sobre un enorme cartell publicitari

Karelia Vázquez
Una imatge publicitària de la model Kendall Jenner apareix amb pintades a la cara.
Una imatge publicitària de la model Kendall Jenner apareix amb pintades a la cara.youtube

El dimecres 29 d'abril quedarà marcat a la història de la tecnologia com el dia en què un dron va protagonitzar per primera vegada un acte de vandalisme urbà; en concret, empastifar de vermell la cara de la model Kendall Jenner, imatge de l'última campanya de Calvin Klein.

L'anunci, que cobreix bona part de la façana d'un edifici de sis plantes situat a la cantonada del carrer Houston amb Lafayette, a Nova York, es va despertar guixat per un vàndal. Això sí, cap ésser humà havia arriscat la seva vida per arribar tan amunt. Algú havia enviat un dron a aquelles altures, amb ordres més o menys precises.

Es tracta d'un artista que fa servir el pseudònim de Katsu i que, com gairebé tots els grafiters, somiava deixar la seva petjada en els llocs més inaccessibles de la ciutat. Katsu reconeix que aspira a aconseguir “la ubiqüitat urbana”.

El 2012 ja ho havia intentat amb una màquina ultraràpida de la seva invenció que permetia pintar amb un extintor d'incendis modificat. Va aconseguir cobrir en temps rècord una ala del Museu d'Art Modern de Los Angeles durant la inauguració d'una exposició d'art urbà, però la policia va netejar la paret també ràpid. Katsu necessitava una tecnologia més sofisticada: va crear llavors una màquina de pintar volant.

Els transeünts d'una cantonada de Manhattan van veure ascendir una espècie de libèl·lula que empastifava la cara de Kendall Jenner

Una setmana abans de boicotejar la campanya de Calvin Klein, el grafiter va exhibir diversos dels seus llenços pintats amb un dron a la Fira d'Art Contemporani de Silicon Valley. En aquell moment va declarar en una entrevista al Center for the Study of the Drone que de moment només havia fet servir els drons per pintar llenços, però que els seus plans eren més ambiciosos. “Vull experimentar als carrers i crear murals enormes en llocs que són inassolibles fins i tot per als artistes més temeraris i acròbates”, va especificar.

El 29 d'abril els transeünts d'una cantonada de Manhattan van veure ascendir una espècie de libèl·lula que guixava la cara de Kendall Jenner. Des d'algun lloc proper, l'artista pilotava un dron model DJI Phantom 2s. Aquesta vegada a la policia no li seria tan fàcil esborrar la seva petjada. A més, ningú no posava en perill la seva vida i l'obra va quedar acabada a tota velocitat. No va consumir més d'un minut.

Un dron manejat per Katsu guixa un cartell publicitari de Calvin Klein. / YOUTUBE

Encara que pilotava la nau a distància, Katsu reconeix que cadascuna de les línies del dibuix estava determinada pels moviments que efectua el dron per no perdre altura. “Diguem que tots dos som coautors de l'obra al 50%. Sona estrany, però és la veritat. D'una banda jo estic controlant el dron a mig fer i per una altra hi ha la màquina dient: 'No, necessito anar en aquesta altra direcció'. És una dansa estranya, que crea línies i patrons únics”, va explicar al centre. Per al creador, aquesta fase de creació compartida correspon al desenvolupament 1.0 de la tecnologia. Programar prèviament un patró de vol per aconseguir un disseny predeterminat correspondria, segons l'artista, a fases posteriors.

Des que va tenir a la mà un dron i a mesura que van anar baixant de preu, l'artista ha estat buscant fórmules per connectar-los a la gent. “Ara qualsevol persona pot sortir al carrer i fer un grafiti amb un dron en llocs impensables. Segons l'artista, estem en el moment perfecte per experimentar perquè encara no hi ha regulacions clares en aquesta tecnologia. “Estem en aquell període estrany en el qual molts no saben ni tan sols què és exactament un dron. El públic general desconeix què pot fer amb un i quines implicacions pot tenir per a la seva vida". Katsu explica que mentre feia les proves de vol al carrer Houston, els transeünts el miraven fascinats. "Primer a mi i després al dron. Era una barreja de confusió, por i entusiasme. Tot al mateix temps".

L'artista ja havia aconseguit cobrir un ala d'un museu de Los Angeles amb un extintor modificat

En qualsevol cas, el pla d'aquest grafiter és innovar per complet. Per a això es proposa crear una tecnologia de codi obert que permeti als artistes del món fer servir els drons per pintar en qualsevol racó de les ciutats. “Vull començar a explorar i a jugar amb això al més aviat possible”, va anunciar

La sort sembla estar de la seva banda. Aquesta setmana, segons el diari The Wall Street Journal, el fabricant més popular de drons, la companyia xinesa DJI va aconseguir reunir 75 milions de dòlars en la seva última ronda de negociació. Una quantitat que suposarà un ràpid creixement de la indústria global de drons, amb la seva consegüent democratització. D'acord amb les xifres que disposa BI Intelligence, el mercat de drons creixerà al voltant d'un 20% en els propers cinc anys. Només el 2014 DJI va vendre 400.000 drons.

En aquest context no és estrany que la revista Wired fantasiï amb la idea que les autoritats creïn al seu torn una brigada antigrafiti equipada amb drons que persegueixin les màquines voladores vàndales i netegin les seves obres d'art —o les seves destrosses— a tota velocitat. Drons versus drons: així serà el nou vandalisme urbà.

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Sobre la firma

Karelia Vázquez
Escribe desde 2002 en El País Semanal, el suplemento Ideas y la secciones de Tecnología y Salud. Ganadora de una beca internacional J.S. Knigt de la Universidad de Stanford para investigar los nexos entre tecnología y filosofía y los cambios sociales que genera internet. Autora del ensayo 'Aquí sí hay brotes verdes: Españoles en Palo Alto'.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_