La història de DSK, “censurada” als Estats Units
Abel Ferrara, director i productor de 'Welcome to New York', al·lega que els talls fets a la pel·lícula canvien totalment el contingut polític de la cinta
La imatge de Gérard Depardieu nu llançant-se sobre una cambrera negra que acaba d'entrar per netejar una suite en un hotel novaiorquès ja no és un relat viscut sinó un flashback. Wild Bunch Vincent Maraval, la companyia encarregada de distribuir la cinta Welcome to New York, va decidir retallar 15 minuts de la pel·lícula del productor nord-americà Abel Ferrara i reeditar algunes escenes perquè el film pogués ser de categoria R (apta per a menors de 17 anys sota la supervisió del pare, la mare o un tutor adult).
“És una censura”, sentencia el director a The New York Times. “És una versió il·legal, les parts que han tret canvien totalment el contingut polític de la pel·lícula”, afegeix. Welcome to New York, que es va projectar en el Festival de Canes del 2014, es va estrenar l'any passat a la Gran Bretanya i aquest cap de setmana s'ha llançat als Estats Units, va ser concebuda com un relat novel·lat del que podria haver passat el 14 de maig del 2011, a la suite 2806 de l'hotel Sofitel de Manhattan, entre Dominique Strauss-Kahn, llavors de 62 anys i director general del Fons Monetari Internacional (FMI), i la netejadora guineana Nafissatou Diallo, 30 anys més jove. La cinta està protagonitzada per l'actor Gérard Depardieu, que interpreta un home anomenat George Devereaux. El seu personatge té sorprenents similituds amb Strauss-Kahn, motiu pel qual el maig del 2014 Jean Veil, advocat de DSK, va declarar en una entrevista a l'emissora Europe 1 que el seu client “presentaria una demanda per difamació per les insinuacions de la cinta". El lletrat, a més, va recordar que DSK “va ser declarat innocent” i que “ja havien passat tres anys des d'aquells successos”.
Malgrat les protestes d'Abel Ferrara en contra de la reedició de la cinta Welcome to New York, la distribuïdora va fer com si sentís ploure i va tallar 15 minuts de la versió original. El director no va dubtar a assegurar que les modificacions alteren dràsticament el significat d'importants escenes de la cinta. “La comparació entre les dues versions demostra que les retallades no es van fer simplement per la classificació R, sinó, més aviat, es van fer per canviar el contingut polític i moral de la pel·lícula”, assegura a The New York Times Brad Stevens, biògraf de Ferrara. El canvi més greu, segons el director i Stevens, és el que implica l'escena de violació a la treballadora de l'hotel novaiorquès. “Ara és un flashback i es desenvolupa entre una conversa entre la treballadora i el policia, com donant a entendre que podria ser una simple il·lustració de la seva versió dels fets, i que l'home en realitat podria ser innocent. Aquest tall tergiversa seriosament la pel·lícula que va fer Ferrara”, afegeix Stevens.
Per la seva banda, Wild Bunch Vincent Maraval va indicar a The Hollywood Reporter que ells havien sol·licitat a Ferrera des del principi una versió R de la cinta i que ell va acceptar lliurar. No obstant això, el director mai va fer entrega del material i la distribuïdora es va veure “obligada a tallar la pel·lícula sense ell”. L'empresa va descriure els talls com a “menors” i va afirmar que a més “ajudaven al flux de la pel·lícula”.
El 2011 Strauss-Kahn va ser obligat a viure sota arrest domiciliari a Nova York. Un parell de setmanes després, se li va concedir la llibertat i va haver de pagar una fiança d'un milió de dòlars. Els càrrecs criminals li van ser retirats finalment el 2012 i va pagar uns 1,5 milions de dòlars a Nafissatou Diallo per danys i perjudicis.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.