_
_
_
_

Quan el fanatisme gihadista aconsegueix aturar el cinema

Un festival belga que havia de projectar ‘Timbuktu’ s'ha suspès per amenaces

Lucía Abellán
Fotograma de 'Timbuktu'.
Fotograma de 'Timbuktu'.

La por del gihadisme s'ha apoderat de Bèlgica des dels atacs de París. Les autoritats judicials van suspendre dijous un festival de cinema pel risc “particularment elevat” d'atemptat terrorista, segons va comunicar precipitadament l'Ajuntament de Tournai, la ciutat que acollia el certamen. El suposat atemptat obeïa a la projecció de Timbuktu, d'Abderrahmane Sissako, llargmetratge que recrea el fanatisme al qual els islamistes radicals van sotmetre la població de Tombouctou (Mali) el 2012. La pel·lícula mauritana, candidata a l'Oscar, està sent un èxit de taquilla a França després del seu pas pel Festival de Canes i s'estrena a Espanya el 6 de febrer.

Amb el suggeridor títol de Ramdam, el festival de cinema que molesta, aquesta exhibició de cinema va començar dimarts la seva cinquena edició a Tournai, localitat situada a la zona valona de Bèlgica, a prop de França. Però dijous a la tarda la policia va irrompre al complex Imagix, que acull els cinemes i un espai comercial, i el va clausurar fins al 28 de gener. “Hi ha molts interessos comercials en joc. Entenc que si les autoritats han pres una decisió així és que saben el que fan”, reflexiona Jean-Pierre Winberg, director del festival.

Encara que la investigació es manté sota secret judicial, l'objecte de controvèrsia sembla que ha estat Timbuktu. Sissako porta a la ficció fets veraços: l'aixecament de milícies radicals properes a Al-Qaida a Mali, que es van fer fortes en ciutats com Tombouctou i van tractar d'imposar la xaria a la població. Es tracta d'una qüestió particularment sensible a França, que va enviar una missió militar a Mali per combatre als extremistes. El film critica el fanatisme religiós d'aquests grups.

Els organitzadors del festival han improvisat solucions ràpides. Timbuktu, present ja en cinemes de Bèlgica, s'exhibirà avui i demà a un altre cinema de Tournai. Per a la resta de pel·lícules, els responsables de Ramdam intenten organitzar projeccions en llocs propers per esquivar possibles problemes de seguretat. Fonts de l'Ajuntament de Tournai rebutgen aclarir per què la cancel·lació del festival es va produir tan tard, quan ja feia dos dies que havia començat, i apel·len al risc al·legat per la policia, “que no podia ser subestimat”. Els ciutadans d'aquesta ciutat de 70.000 habitants es van congregar ahir a la Grand Place per expressar-ne el rebuig.

El comitè organitzador del festival no s'espanta i ahir mateix es va reunir per preparar la propera edició de Ramdam. A més de Timbuktu, entre les pel·lícules previstes per aquest any n'hi havia una altra susceptible de desencadenar les ires dels més radicals: una que mostra la història tan diferent que aprenen a les escoles els nens israelians i els palestins. “Però aquest no és un festival provocatiu. Simplement intenta posar en qüestió algunes de les nostres certeses”, explica per telèfon el seu director.

Si cada vegada que hi ha amenaces la perjudicada és la llibertat d'expressió, la situació és mot inquietant”, diu el director del certamen

Malgrat que entén les raons que han provocat la cancel·lació, Winberg es pregunta com es pot conciliar la seguretat dels ciutadans amb la llibertat d'expressió. “D'això en depèn la democràcia. Si cada vegada que hi ha amenaces la perjudicada és la llibertat d'expressió, la situació és molt inquietant”, adverteix. El festival va reunir l'any passat a més de 12.000 espectadors a Tournai, amb un important creixement respecte als 3.000 participants del primer any.

El festival Ramdam no és l'única manifestació cultural que s'ha vist alterada per l'amenaça aihadista a Bèlgica, el país europeu amb el percentatge més alt sobre població de combatents europeus que se'n van a Síria i l'Iraq a lluitar amb les organitzacions radicals. El museu dedicat al dibuixant belga Hergé, autor de Tintín, ha cancel·lat també per motius de seguretat una exposició que pretenia retre homenatge a la revista satírica francesa Charlie Hebdo, objecte d'atac terrorista a París el 7 de gener.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Lucía Abellán
La redactora jefa de Internacional de EL PAÍS ha desarrollado casi toda su carrera profesional en este diario. Comenzó en 1999 en la sección de Economía, donde se especializó en mercado laboral y fiscalidad. Entre 2012 y 2018 fue corresponsal en Bruselas y posteriormente corresponsal diplomática adscrita a la sección de España.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_