_
_
_
_

A classe amb Lang Lang

14 nens que somien ser grans pianistes reben els consells del seu ídol a L'Auditori

Lang Lang a la classe magistral amb 15 nens a L'Auditori.
Lang Lang a la classe magistral amb 15 nens a L'Auditori.GIANLUCA BATTISTA

“Cal mantenir sempre el cor obert a la música”. És un dels savis consells de Lang Lang, la megaestrella del piano que ahir va malbaratar energia i bon humor en una classe magistral a la sala de cambra de L'Auditori davant 14 nens de 10 a 14 anys que somien ser grans pianistes. No van perdre cap detall de les explicacions del seu ídol, que, entre bromes, rialles i molt de teatre, els ajudava a expressar els sentiments a través de la música. La maratoniana sessió, que va ser seguida a la sala per centenars de joves, bona part estudiants de música, va cloure la segona edició del Junior Music Camp, una trobada internacional de nous talents patrocinat per Allianz i impulsada per la fundació Lang Lang Internacional Music. 

Quan trepitja un escenari, el carisma i la popularitat del personatge marca les regles del joc. Lang Lang sempre és Lang Lang, i ho va demostrar transmetent la passió per la música amb energia i bones dosis d'humor i fantasia. “Imagina que és una pintura i que has de pintar amb sons una lluna que es reflecteix en un llac”, li diu a Li Hao, un petit compatriota seu de només 10 anys que ha escollit una cançó popular xinesa per a la seva actuació i que escolta embadalit els suggeriments del seu ídol.

Lang Lang utilitza tot tipus d'imatges, xiuxiueja, taral·lareja, pica de mans, gestualitza i teatralitza les emocions que els alumnes han de descobrir a les partitures. “M'encanten els pianisimi que has fet, però ara treballem els crescendi”, li diu a la valenciana Mar Valor, de 14 anys, que acaba de tocar el primer moviment de la sonata La tempesta, de Beethoven”. S'asseu davant del piano i toca diversos passatges amb un objectiu al cap: fer-li comprendre la importància dels contrastos dinàmics per donar vida a la peça. I la cosa funciona, perquè Beethoven sona ara amb més intensitat.

Des de dilluns passat, els 14 precoços talents del piano del Regne Unit, Hongria, Itàlia, la Xina, Croàcia, Corea del Sud, Turquia, Irlanda, els Estats Units, Polònia i Espanya han rebut classes de prestigiosos mestres de la Hoschule für Musik und Theater de Munic, han fet un concert en un col·legi de la ciutat i han tingut temps de fer turisme –no hi han faltat les visites a la Sagrada Familia i al Camp Nou- però, sens dubte, la cita estel·lar de la setmana ha estat la trobada personal amb Lang Lang.

Amb la seva mare asseguda a la primer fila de la sala de cambra de L'Auditori, l'estrella del piano, que en el seu últim disc consagrat a Mozart toca de meravellosament tres sonates i dos concerts sota la batuta de Nikolaus Harnoncourt, repartia consells, la major part de les vegades cantant les melodies i marcant el ritme picant de mans per ensenyar-los la importància de seguir les indicacions de la partitura.

Davant les notes apressades del londinenc Alasdair Howell, de deu anys, que va tocar el primer moviment del Concert italià, de Bach, el mestre li va recomanar una mica de calma. “Escolta el valor de les notes, i no t'avancis. I sisplau, utilitza el metrònom… de tant en tant”. De vegades, teatralitza al màxim les indicacions, però resulta convincent, especialment quan taral·lareja i rebla el valor de les notes i els silencis. I quan il·lustra un passatge del Preludi núm. 7, op. 23 de Rakhmàninov que acaba de tocar la italiana de 13 anys Greta Maria Lobefaro, les notes semblen bressolar-se a les seves mans.

Lang Lang, que el 2012 ja va impartir una classe magistral a Barcelona davant més de 400 alumnes de diferents conservartoris catalans, tira endavant una intensa acció pedagògica a través de la fundació Lang Lang Internacional Music, creada el 2008 amb l'objectiu d'educar i donar suport a les noves generacions d'intèrprets.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_