Divendres barroc
Dues propostes singulars coincideixen en l'agenda concertística del cap de setmana
Els melòmans que tenen Bach i Vivaldi entre els seus compositors de capçalera poden escollir entre les dues propostes singulars que avui coincideixen en l'agenda concertística catalana. Un divendres barroc de luxe a Vic (Osona) permet veure en acció el director belga René Jacobs, un dels pioners del moviment historicista que ha normalitzat la interpretació de la música antiga amb instruments originals i criteris d'època. Jacobs mostrarà el seu magisteri bachià al capdavant de l'Orquestra Barroca d'Hèlsinki en un concert que tindrà lloc a L'Atlàntida Centre d'Arts Escèniques d'Osona (20.30 h). L'altra sessió barroca, dirigida per tot un referent en el mon coral català, Jordi Casas, omplirà amb la màgia d'Antonio Vivaldi l'Auditori Josep Carreras de Vila-seca (Tarragonès).
René Jacobs, que l'any vinent tornarà al Palau de la Música Catalana amb una versió de concert de Don Giovanni, de Mozart, és un dels actuals directors de referència en la interpretació de Bach. Per a la seva visita a Vic —un concert únic en el marc de la quarta edició del cicle Grans Concerts, Vic 2014— ha escollit dues de les cantates profanes del cantor de Leipzig: Lass, Fürstin, BWV 198 i Lasst uns sorgen, BWV 213; no figuren entre les cantates més conegudes, però tenen molt valor per l'originalitat en l'ús de refinats recursos expressius que mostren l'evolució de l'estil de Bach. Al costat de l'Orquestra Barroca d'Hèlsinki, fundada el 1997, Jacobs comptarà amb un quartet de solistes vocals integrat per la soprano Sunhae Im, el contratenor Benno Schachtner, el tenor Julian Prégardien i el baríton Arttu Kataja.
Per la seva banda, Jordi Casas, exdirector de l'Orfeò Català i fundador del Cor de Cambra del Palau de la Música i de la Coral Càrmina, centra la seva atenció en un projecte artístic que afegeix un punt de morbositat a la sempre espiritual música de Vivaldi. La seva intenció és retrobar el so lluminós i especial que proporciona la polifonia a veus femenines, en un programa sota el títol Vivaldi a la Pietà, consagrat a la música litúrgica destinada a l'Ospedale de la Pietà de Venècia, una institució a mig camí entre els orfenats i els conservatoris i que tenia una particularitat: els conjunts corals i orquestrals estaven exclusivament formats per noies (els figlie di choro). Era un repertori per a veus femenines en una època en què a tota l'Església la música litúrgica era interpretada per nens, castrats i falsetistes.
Per recrear aquest repertori, Jordi Casas ha reunit dues formacions amb àmplia experiència en la música barroca: el Cor de Cambra Femení Scherzo, creat a Vila-seca l'any 1989, i l'Orquestra Barroca Catalana, formació amb instruments històrics fundada el 1993. El programa reuneix pàgines com els salms In exitu Israel, RV 604, Laudate Dominum, RV 606 i Laetatus sum, RV 607, i el famós Gloria en re major, RV 589.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.