O sagrado na literatura
Se un profesor quere explicar que cousa é literatura ten que comezar polo comezo: a literatura é un cacho do que foi a relixión, do mesmo xeito que as pedras santas de Muxía son os restos do naufraxio da barca da Virxe. Mais, e logo a quen lle interesa hoxe en día a relixión? Non sendo aos que viven dela, é claro. (Se o Friedrich Hölderlin acertou, estamos hoxe abandonados dos deuses, estamos e somos hoxe ateos, "sen deuses").
E, aínda que non queira, a literatura nace desa árbore extinguida e está feita da propio pau. Por máis que hoxe se nos manifeste como o que é, un mester, un oficio de facer soñar e entreter, leva nas veas da madeira restos do sagrado. Os escritores de vez sempre o souberon. Rosalía fixo comparecer aos severos santos do Pórtico para recriminarlles a súa mudez porque comprendeu que a "luz e progreso en todas partes" non tiraban as dúbidas dos corazóns da xente e Otero Pedrayo, un militante do Romanticismo, dedicou toda a súa vida a redactar un método para vivir de modo trascendente desde a súa soidade e desde esta terra intensa e breve, que el quería maiúscula, Terra. O galeguismo é pura procura relixiosa, con razón os galeguistas non se chamaban entre si "compañeiros", como os socialistas e anarquistas, nin "camaradas", como os comunistas e falanxistas, senón "irmáns": o galeguismo até a guerra foi unha verdadeira relixión que non só ofrecía comunitarismo e país, unha xente e un lugar, senón que ademais ofrecía unha vida religada ao mundo, unha vida sagrada.
O galeguismo é procura relixiosa, e os galeguistas chamábanse "irmáns", non "compañeiros"
Hoxe, non. Precisamente foi Piñeiro o que deu o paso a unha ideoloxía moderna, atrás ficou xa aquel Otero que, aínda sabéndose el un lúcido Montaigne, reivindica apaixonadamente ao bardo Herder. Piñeiro dá paso a Heidegger, que entra na nosa lingua (aquel censor franquista, Aparicio, que censurou a edición daqueles textos pretendía conservar a nosa inocencia histórica: quería evitarnos as angustias de vivir no descrimento). Piñeiro filosofa sobre a "saudade"... Filosofa, xa non ten fe, non cre. Piñeiro xa é un desesperado (eis tamén o seu mérito). Pensa un en tantos intelectuais e escritores orfos de deuses, ao cabo clérigos extraviados, cando contempla o entusiasmo co que os rapaces se acollen ao Samaín (non nos enganemos, é o Halloween que chegou polos filmes norteamericanos). Neste noso mundo desacralizado e laico triunfan os esqueletos, as momias, os zombies. E os máis fermosos protagonistas son os vampiros, esa promesa de maxia, misterio da morte, eternidade. É ben razonábel, é o máis sensato, que esta mocidade romántica procure historias de vampiros.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.