_
_
_
_
Luces

Un discurso sobre memoria, ecoloxía e lingua

"Entrar na Academia sería interesante aínda que soamente fose polo exercicio de reflexión que tiven que facer para o discurso", di Rivas entre a ironía e a boutade, unha das súas mesturas características (a outra é de pesimismo e optimismo). O discurso titúlase A boca da literatura. Memoria, ecoloxía e lingua.

"A memoria non se refire á memoria histórica, senón a que a literatura é mirar, esculcar polo ollo da pechadura da historia e prender un misto na escuridade -tampouco dá para máis- para que haxa un pouco de luz. Tamén está a outra memoria, a sensorial que ten que ver coa propia experiencia, e a miña está moldeada polo pan de broa con sardiñas polo San Xoán, ou o magosto", explica o futuro académico.

Rivas confesa que dubidou se falar no Paraninfo da Universidade da Coruña, o lugar onde tomará posesión, de literatura e memoria ou de ecoloxía e creación literaria. "A ecoloxía está presente en toda a cultura galega. O primeiro texto dirixido ex profeso aos galegos, o De correctione rusticorum de Martiño Dumiense, en pleno reino suevo, explica que non manda o Demo máis ca Deus, e que as pedras non falan. E o momento fundacional de Galicia é cando falan as pedras arquitectonicamente e florece a lingua, unha fertilización mutua na que o país comeza a cantar. Os cancioneiros dos séculos XII e XIII son poemas interrogativos nos que o poeta pregúntalle ao mar onde está seu amigo, exactamente igual que Pondal se pregunta, na letra do himno, que din os pinos. Manuel Antonio di a chuvia métese dentro e comeza a escribir, e logo Amado Carballo contesta que os piñeiros están mortos e o vento anda á procura daqueles que o facían falar".

As dúas opcións, os dous camiños, acabaron confluíndo "porque para min, a memoria é a memoria fértil, a que é un presente recordado, non unha ollada pretérita ao pasado. E aí falo de como Mnemósine, a deusa da memoria, se encarna en Galicia. Mnemósine é a deusa máis interesante da mitoloxía grega, porque logo de facer o amor nove días con Zeus, dela saen nun parto múltiple todas as musas. A memoria é a deusa máis fértil e a nai de todas as divindades das artes, as que foron vivir a carón as fontes. Algo moi relacionado co propio avatar galego da relación coa natureza, a tradición na que as fontes están cheas de seres imaxinarios, e son ademais un elemento literario en si. O mesmo que unha meiga é unha musa, non un ser repugnante e negativo".

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
SIGUE LEYENDO

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_