A disidencia para en Corcubión
O impacto do colectivo Tiqqun, a debate nunhas xornadas de filosofía
"Todos os paraísos foron liquidados, só queda desertar ao interior". Noutra formulación, podería ser a resposta de Heidegger ao xornalista marxista que, alá por 1930, lle esixía acción. Pero é un dos aforismos do colectivo Tiqqun; nove dos seus supostos membros -nomeadamente Julian Coupat- levan presos desde o 11 de novembro de 2008, por presunto sabotaxe da rede ferroviaria francesa.
É precisamente o impacto e a novidade da obra de Tiqqun (restauración da unidade de sentido e da vida, na linguaxe da Cábala) o que se debate desde o pasado 14 de marzo na Casa da Cultura de Corcubión, coa colaboración da Universidade Popular, a facultade e a Sociedade Galega de Filosofía. Non son moitas páxinas: o publicado desde 2000, amais de Cómo facer e outros textos esparexidos, son os breviarios Teoría del Bloom e Introducción a la guerra civil, dispoñibles en castelán en Melusina.
"A radicalidade de Agamben e Deleuze inténtana levar á política"
"Cando a violencia do poder se volve preventiva, xa non vale ter razón"
"Tiqqun xorde do cruce, das loitas estudiantís e radicais dos 90 sumadas ao intento de converter a radicalidade filosófica que vén de Deleuze e Agamben nun programa político", introduce o filósofo Ignacio Castro, que abriu as xornadas para falar do Bloom -o personaxe de Joyce sérvelles para encarnar ao "anónimo alienado" que acaba por transcenderse-. Castro, autor recente de Votos de riqueza. La multitud del consumo y el silencio de la existencia (Mínimo Tránsito), fala das coseduras dos Tiqqun, máis preto da tradición política das vangardas, de Guy Debord e dos situacionistas, que do marxismo ou a esquerda clásica. "Pero o fenómeno é complexo, pois non está moi claro se pretenden unha revolución, no sentido tradicional, mesmo ultraesquerdista, ou unha revolta noutra dirección. Eles toman distancias tanto fronte ao tráxico-soviético coma fronte ao cómico-grupuscular, incluíndo neste derradeiro paquete o negrismo". No caso de Toni Negri, por substancializar o carácter do imperio a través de instancias -FMI, UE, ONU- "que de feito están baleiras". "Son un cebo".
"A distribución de papeis está en dúbida", segue Castro. "O sistema está encantado cos antiglobalización, anque rebenten cristais, pero Tiqqun obríganos a tomar en serio unha metafísica que xa rexeitaramos". Da apropiación desta filosofía da existencia -cos pés en Stirner e Nietzsche, e incluíndo autores reaccionarios- hai probas dabondo nos dous libros. Tamén do que Castro denomina "entrismo ontolóxico", nunha chiscadela ao trotskismo práctico. Tiqqun propón a infiltración e o agocho, a dilatación das consecuencias xurídicas e políticas das performances e, no fondo, a "sabotaxe con estilo" que amaba Debord.
Do risco de caer na música universitaria fala un estudoso de Deleuze, Miguel Ángel Quintanar, que o 18 de abril exporá outra visión do alcance dos Tiqqun. "Reorganizan o mapa teórico das políticas da resistencia", di, "pero non chegan a formular unha alternativa positiva e viable". Malia todo, destaca as súas "indicacións precisas" sobre cómo radicalizar, e facer funcionar na práctica, os conceptos filosóficos neutralizados polo discurso académico.
Nese punto coincide con Javier Turnes, que pechará o 6 de xuño as charlas sobre Introducción a la guerra civil -Marcos Lorenzo dá a primeira o 9 de maio-. Turnes, profesor en Cee, sinala que agora si temos "a distancia precisa para que se encarne o discurso deleuziano". "Daquela tan só era filosofía. Ou, como lles gusta dicir aos Tiqqun, cando a violencia do poder se volve preventiva, xa non serve de nada ter razón". Na primeira reunión, aos Tiqqun apúxoselles un "exceso de literatura". Turnes aquí non dubida. "Nesta altura, só é un prexuízo engadido. Que alguén defina pensar, escribir e vivir, e logo falamos". Malia á literatura, a publicación en Francia do último libro do colectivo, A insurrección que vén, a finais do ano pasado, antecedeu ao encarceramento do comité invisible de Tiqqun, que vivía nunha granxa. E converteu o texto no maior bestseller de La Fabrique.
"Coupat e os demais son vítimas dunha impunidade inconcebible", insiste Castro. As probas do Goberno francés, cinco meses despois, redúcense a un horario de tren e a acusacións de "activismo anarquista". Rancière, Agamben -profesor e inspirador dos Tiqqun n'A comunidade que vén- e Badiou están entre os 30 intelectuais que asinaron en Le Monde Non á orde nova.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.