A la varietat des de l'especialització
L'any 1995 el debat sobre els festivals, encara gairebé inexistents, tenia dos punts de vista. Per una banda, hi havia els qui pensaven que un festival havia de ser temàtic, que recollís les millors propostes dins d'una determinada escena musical. Per no perdre perfil i adreçar-se al seu públic objectiu, el festival en qüestió havia de ser poc permeable a altres estils allunyats dels seus paràmetres estètics. El model d'aquesta mena de propostes era el Festival Internacional de Benicàssim, fruit de dos promotors que només apostaven per la música de caire independent, representada en aquell moment per grups minoritaris que gairebé ningú coneixia fora dels circuits d'iniciats.
L'altre model de festival tenia un perfil més generalista, i reunia artistes independents i de multinacional, alternatius i convencionals, comercials i desconeguts. El criteri d'organització buscava ajuntar una sèrie de noms populars que poguessin garantir una bona venda d'entrades. Per sota d'aquests noms, es defensava la contractació també d'artistes independents per acontentar un altre perfil de públic i garantir que el propi festival tutelés el creixement dels artistes que al futur podrien substituir els famosos del present. Aquest model de festival el va representar com ningú el Doctor Music festival, especialment en una primera edició on van coincidir artistes tan dispars com David Bowie i Lou Reed amb Afraid To Speak In Public i Penelope Trip.
Sónar és el primer i més important festival de 'hip-hop' de l'Estat i un dels pocs que, al marge dels de la música ètnica, programa música negra
Aprofitant l'ambigüitat del concepte 'música avançada', aquest festival depara sorpreses a la seva programació des de fa anys
Al mateix temps, un altre festival proposava un model que aparentment s'ajustava al primer criteri. Es tractava del Sónar, un autoanomenat Festival de Música Electrònica i Art Multimèdia. En aquells moments, els inicis dels anys noranta, amb l'electrònica irrompent al panorama de la música popular amb una força descomunal, tothom va pensar, potser fins i tot els propis organitzadors, que només l'electrònica i els entorns digitals en sentit estricte serien el punt d'especialització del festival. El Sónar era, així, un festival especialitzat on només l'electrònica de llibre hi tenia cabuda.
Els anys han anant passant i l'evolució de la música i dels seus mercats ha tingut diverses conseqüències. Una primera: la diversificació de les formes de distribució, formats i informació sobre música (Internet, discos, telèfons, etcètera) han fragmentat el mercat de tal manera que sembla impossible que tornin a existir els grans artistes que agradin a tothom. Els que queden (Stones, U2, Madonna, ...) ja passen dels 40 anys i no sembla que tinguin alternativa del mateix perfil. Dos: l'electrònica ha revolucionat la forma de fer música, però pel que fa a noms, la popularitat, impacte i penetració de la mateixa no ha estat tan forta com es podia imaginar. La seva influència ha estat cabdal, no així l'aparició de nous artistes després de la primera generació (Hawtin, Mills, etcètera). Tres: aquells grups indies que es miraven amb menyspreu per part de la gran indústria resulten ser ara els garants de la supervivència de la música, ja que s'adrecen a un públic que es gasta diners en música tant comprant discos com assistint a concerts.
Com han evolucionat els festivals davant d'aquesta realitat? Gairebé tots especialitzant-se encara més. Benicàssim és un festival de pop anglès; el Primavera Sound és un festival de pop, rock i folk anglosaxó; el Summercase s'hi sembla moltíssim, al de Benicàssim; el Festimad encara busca una personalitat definitiva més enllà d'un discurs de rock aspre; el Viña Rock va només de grups espanyols i ara floreixen multitud de festivals de hip-hop. Davant d'uns fets que indiquen que cadascú pot trobar a la xarxa música remota de la qual rebre informació, l'especialització sembla la millor opció. Es tractaria d'agafar un territori i oferir al públic tot el que hi visqui a dins. Un exemple: a determinats col·legis de Barcelona, myspace ha posat de moda un recitador que es diu Porta. No ha editat cap disc, però ja és als ipods de molts adolescents. En quina mena de festival entraria? Un d'especialitat en hip-hop, molt probablement.
Per contra, el Sónar ha escollit un camí per on només transiten ell i el Festival Periferias d'Osca. Aprofitant l'ambigüitat del concepte música avançada, el Sónar depara sorpreses a la seva programació des de fa anys. Al seu moment van entrar la paraula, les guitarres, el pop i les bateries, el jazz i les trompetes i ara, aquest any, el reggetón. És veritat que el Sónar de dia sembla limitat, dit grollerament, als sorollets fets per asiàtics a l'ordinador, i també que l'evolució del Sónar pot estar vinculada a la poca productivitat de l'escena electrònica, la qual cosa ha obligat els seus organitzadors a buscar fórmules alternatives de programació, però no és menys cert que, ara per ara, el Sónar és el festival que ofereix música més variada. La qüestió, paradoxal si es vol, és que finalment el Sónar és el primer i més important festival de hip-hop de l'Estat espanyol i un dels pocs que, al marge dels de música ètnica, programa música negra. Què vol dir això? D'entrada, sembla evident que si existeix un festival que sense perdre rigor resulta divertit, variat, sorprenent i obert, aquest és el Sónar. És per això que el Sónar s'ajusta a les predileccions d'un públic format i adult, un públic que ha descobert o descobrirà en breu que de música només n'hi ha de dos tipus: bona i dolenta. En definitiva: el Sónar és un festival que ha fet de l'especialització una forma d'obrir-se i no pas de tancar-se. Sigui o no casualitat, al Sónar es pot sentir de tot. L'avorriment és difícil.
FITES DE LA REVOLUCIÓ TECNO
- 1913. El futurista Luigi Russolo crea la primera machina intonarrumori, una arcaica màquina de fer soroll que s'anticipa als actuals samplers. Quatre anys abans Marinetti havia llançat el Manifiesto Futurista. Neix l'Art del Soroll.
- 1929. RCA comercialitza el theremin, creat pel rus Lev Termen, una espècie d'antena que produeix un curiós so vibratori en moure les mans al voltant del seu camp electromagnètic. Un instrument fonamental del muzak i l'easy listening (música per a còctels i ascensors).
- 1958. Edgar Varèse publica la seva obra Poème électronique, substituïnt notes per sons i avantçant-se a les troballes immediatament posteriors de Pierre Schaeffer i Pierre Henry, que van patentar la música concreta.
- 1962. Sorgeixen a Jamaica els primers sound systems (discoteques mòbils), en els quals King Tubby, Duke Reid o Sir Coxsone Dodd manipulen els vinils, inventen el dub i es converteixen en els padrins de la tècnica del remix. - - 1965. Robert Moog patenta el primer model comercial de sintetitzador, un instrument capital en el desenvolupament de la música electrònica que havia estat creat deu anys abans per Olson i Belar.
- 1970. Neix a Düsseldorf (Alemanya) el grup Kraftwerk, els pares del tecno i tot el que ha vingut després. La rebelió dels homes-màquina.
- 1973. El tema Rock your baby, de George McRae, inaugura l'era de la disco music, precedent del house i pedra fundacional de la cultura de club.
- 1974. El dj jamaicà Kool Herc trasllada la tècnica dels sound systems del seu país a les bloc parties del Bronx novaiorquès. Ha nascut el hip-hop, la CNN dels afro-americans.
- 1978. S'edita el disc Music for airports, de Brian Eno, primer volum de la sèrie Ambient , que dóna origen a un nou gènere musical.
- 1984. Es publica a Chicago el single On & on 117, de Jesse Saunders, considerat el primer single de música house. Comença la història de la música electrònica tal com la coneixem ara.
- 1985. Juan Atkins crea a Detroit el seu segell Metroplex i treu al mercat el single No UFOs, amb el qual s'inaugura l'era tecno.
- 1987. L'estiu de l'amor. Els discjòqueis britànics Paul Oakenfold, Nicky Holloway, Trevor Fung i Danny Rampling se'n van de vacances a Eivissa i descobreixen la màgica lisèrgia de l'acid house i l'eclèctica forma de punxar dels dj's de l'illa: els famosos balearic beats.
- 1990. La rigidesa en els horaris dels clubs força el públic a buscar l'alternativa en les raves, festes il·legals en hangars i descampats. Allà es gesta quasi tot el que ve després: el hardcore, les tecno tribus, el Love Parade, la ruta del bakalao, la màkina, el trance i el drum'n'bass.
- 1991. Massive Attack publiquen el seu primer àlbum, Blue lines, una obra mestra del groove contemporani. Sorgeixen així gèneres influents com el trip hop i el downtempo.
- 1994. Neix a Barcelona el Sónar, el festival electrònic més important a nivell planetari. Un model que després ha estat copiat i exportat a la resta del món.
- 2006. És l'any de la glòria del dubstep, l'última mutació de la cultura electrònica i, alhora, un retorn a les arrels del dub.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.