_
_
_
_

Les Drassanes de Barcelona acolliran grans exposicions d’art durant tres anys

L’artista gràfic Escher serà el protagonista de la primera mostra, que s’inaugurarà el 29 de abril

La Sala Gran, que abans es deia Comillas, del Museu Marítim de Barcelona acollirà les exposicions d'art com la d'Escher.
La Sala Gran, que abans es deia Comillas, del Museu Marítim de Barcelona acollirà les exposicions d'art com la d'Escher.museu marítim de barcelona.
José Ángel Montañés

Jaume Collboni, primer tinent de l'Ajuntament de Barcelona i vicepresident de la Diputació de Barcelona, ho ha aconseguit. Des de feia temps, ell i la seva mà dreta, Xavier Marcé, regidor de Turisme de Barcelona, buscaven un espai que acollís exposicions blockbuster (rebentataquilles) a la ciutat. El juliol del 2017, quan Collboni era el regidor de Cultura, ho va intentar amb el pavelló de Victòria Eugènia de la Fira a Montjuïc, anunciant que 6.350 metres quadrats es destinarien a acollir aquest tipus d'exposicions que recorren mig món. Però aquest projecte no va tirar endavant. Ara torna a la càrrega i anuncia que serà un altre espai de la ciutat, les Drassanes, l'edifici que acull el Museu Marítim de Barcelona, el lloc on es podran veure durant un període de tres anys aquest tipus de mostres que busquen captar grans quantitats de públics.

Más información
Ja és possible endinsar-se a ‘Joc de trons’
El Museu Marítim arriba per fi a bon port

En l'anunci que s'ha fet aquest divendres al matí s'ha avançat també que la primera exposició s'inaugurarà d'aquí a tres setmanes, el 29 d'abril, i estarà dedicada a una aposta segura: el visionari artista gràfic neerlandès, M. C. Escher, creador d'una obra original que atreu milers de persones de totes les edats. S'hi podran veure, fins al 26 de setembre, 200 de les seves enginyoses obres que ocuparan els 1.700 metres quadrats de la Sala Gran del Museu Marítim (abans Marquès de Comillas), l'espai singular més representatiu del conjunt, que té un aforament, sense restriccions, del voltant de 1.000 persones, però que, ara com ara, quedarà reduït al 50%.

No serà la primera vegada, de totes maneres, que aquest museu acull exposicions multitudinàries. L'última va ser l'estrena mundial d'una centrada en Joc de trons el 2017 i abans altres com Bodies, amb cossos humans sotmesos a un procés d'exhibició, la que presentava algunes de les màquines de Leonardo da Vinci o la reconstrucció de parts del famós Titanic. En aquesta sala també s'han fet actes i fires, com les últimes edicions de Fama, que organitzen els antiquaris catalans.

Una de les obres d'Escher que es podran veure a Barcelona.
Una de les obres d'Escher que es podran veure a Barcelona.THE M.C. ESCHER FOUNDATION-BAARN (HOLANDA)

La mostra i les que es vagin succeint, són fruit de l'acord al qual han arribat el Consorci de les Drassanes Reials de Barcelona i Arthemisia-Evolucionarte, una empresa italiana que ha fet més de 500 exposicions per tot Europa, amb un extens catàleg de gairebé mig centenar d'artistes, a més d'Escher, com Brueghel, Marcel Duchamp, Tamara de Lempicka, Alphonse Mucha, Manolo Blahnik, Duchamp-Magritte-Dalí, Chagall, Botero, Alexander Calder, Keith Haring, Roy Lichtenstein, Klimt, Picasso, Miró i Corto Maltés, entre molts altres.

L'acord de tres anys, que té el suport de l'Ajuntament i la Diputació de Barcelona, propietària de l'edifici i del Museu Marítim, ha estat presentat aquest divendres per Collboni, acompanyat de Joan Carles García Cañizares, president delegat del Consorci de les Drassanes i diputat de Cultura de la Diputació, i Jesús Rodríguez, director d'Artemisia-Evolucionarte a Espanya.

Maurits Cornelis Escher creant una de les seves obres.
Maurits Cornelis Escher creant una de les seves obres.

Collboni ha assegurat que l'acord és fruit de “l'esforç per reactivar la vida cultural i dels museus de la ciutat amb noves ofertes que complementin les que ja existeixen”. I neix amb la intenció, també, “de canviar la dinàmica de la part baixa de la Rambla, posant a l'abast dels ciutadans els grans artistes internacionals que estan als circuits d'arreu del món. El turisme tornarà i, malgrat que no és una oferta per al turisme, se'n pot beneficiar”, ha assegurat.

Per la seva banda, Rodríguez ha explicat que “feia temps que hi havia interès per poder fer aquestes exposicions a Barcelona, però no s'havien donat les circumstàncies, perquè els espais no reunien les condicions per fer les activitats”. Després d'anunciar que les següents mostres seran sobre Chagall i Monet, ha dit: “No venim a robar visitants, sinó a sumar i aportar contingut cultural a la ciutat, treballem per al públic local i l'internacional. Són exposicions que treballem amb un nom concret perquè són més atractives”. Segons ha comentat, la mostra sobre Escher l'havien vist a Lisboa 280.000 persones i una altra de Botero celebrada a Madrid l'any anterior, afectada per les mesures anticovid, 70.000 persones.

Nou director ben aviat

Per la seva banda, García Cañizares, diputat de Cultura de la Diputació, ha assegurat que la presència de les exposicions no afectarà el dia dia del museu i ha anunciat que, a finals d'aquest mes, o principis de maig, tindrà un nou director. La plaça està buida des que, el juny del 2018, Roger Marcet, el responsable del centre en els últims 20 anys, va deixar el càrrec per jubilació. Poc després va haver-hi una temptativa de nomenar responsable del centre Anna Valls, directora del Museu de les Arts Escèniques (que també gestiona la Diputació), un nomenament que va ser denunciat perquè no s'havia fet un concurs públic i que, al final, no es va dur a terme.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_