_
_
_
_
_

Carme Portaceli serà la primera dona que dirigirà el Teatre Nacional de Catalunya

La valenciana agafarà el relleu de Xavier Albertí al capdavant del centre públic català el setembre del 2021

Carme Portaceli.
Carme Portaceli.David Ruano
Jacinto Antón

Carme Portaceli, valenciana de 65 anys, ha estat escollida per concurs públic com a directora artística del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), el teatre públic de la Generalitat, i agafarà les regnes del centre el setembre del 2021, quan hagi acabat el contracte del director actual, Xavier Albertí. Portaceli, amb una destacadíssima i dilatada carrera en el món de la direcció escènica, serà la primera dona que dirigirà el TNC en els seus 23 anys d'existència i després que quatre homes hagin ocupat el càrrec: el fundador Josep Maria Flotats, Domènec Reixach, Sergi Belbel i Albertí, que hi haurà estat vuit anys al capdavant.

“Vaig ser la primera dona a dirigir el Teatro Español de Madrid, fundat el 1583, i ara ho soc al TNC, m'agrada obrir portes”, diu a aquest diari Portaceli, que recalca que la clau del seu projecte és l'hospitalitat. “Hospitalitat per a tot tipus de públic i per a tota la gent de la professió”, assenyala. “Seré molt al costat de la professió”, afegeix en referència a la crisi que viu el sector teatral, molt perjudicat per la crisi del coronavirus.

Más información
El TNC obrirà temporada amb un ‘Decameró’ d’homenatge a Pasolini fet amb monòlegs
Els teatres públics de Barcelona donen per cancel·lada la temporada

Portaceli assenyala que un dels reptes és aconseguir ser molt flexibles en la conducció d'un transatlàntic, com és el TNC. Reconeix que l'equipament fa impressió, però confia que la seva experiència l'ajudarà a saber manejar-lo. Dels seus predecessors considera que “en totes les etapes hi ha hagut coses bones”. Entre aquestes, ha destacat la convivència del TNC des dels seus inicis amb el teatre contemporani i la cura de la tradició escènica catalana. Intentarà “protegir aquesta herència consolidada i fer més coses, com atreure altres públics, sense perdre el que s'ha aconseguit”. Sempre cuidant de “mantenir el nivell d'ocupació del teatre, un extraordinari 84%, que no deixarem caure ni una dècima i procurarem augmentar tant com sigui possible”.

El TNC, considera una Carme Portaceli visiblement emocionada —encara que el seu caràcter no és propens a l'efusió emotiva pública—, “ha de ser porta d'entrada del teatre que es fa al món i porta de sortida del que es fa aquí cap a fora”.

La directora s'incorporarà ja aquest mes de setembre a l'equip del teatre com a programadora de la temporada 2021-2022. El seu contracte serà de sis anys no prorrogables. Albertí continua com a director artístic fins al juliol del 2021.

El consell d'administració del TNC ha nomenat Portaceli a proposta de la Comissió de Valoració, que ha tingut en compte especialment “la seva capacitat per elaborar una programació d'una alta qualitat artística i la seva idoneïtat per respondre als objectius estratègics del TNC”. Del projecte artístic de Portaceli es destaca “el seu compromís amb el públic per mantenir els nivells d'ocupació de les últimes temporades, l'objectiu de situar el TNC com a capçalera del sistema teatral públic de Catalunya i l'ambició de convertir-lo en un referent de les arts escèniques al sud d'Europa, amb una projecció especial sobre les cultures del Mediterrani”.

Carme Portaceli, procedent del camp de l'escenografia i formada a l'Institut del Teatre de Barcelona, va iniciar la seva trajectòria professional amb Fabià Puigserver al Teatre Lliure. Té una gran experiència en el teatre privat i en el públic. Al llarg de la seva carrera ha dirigit més de 70 espectacles sense deixar d'assumir riscos, experimentar i investigar i sense mai acomodar-se a una línia o tendència. Un dels seus èxits va ser posar al mapa escènic la Nau Ivanow, a Barcelona, on va desenvolupar un projecte escènic de gran rigor i coherència i hi va dirigir alguns muntatges de referència. Entre el 2016 i el 2019 va ser directora artística del Teatro Español de Madrid. Des del 2014 és vicepresidenta de l'Acadèmia de les Arts Escèniques. Portaceli és llicenciada en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona. Entre els molts premis que ha rebut hi ha dos Max.

“Penco molt, però m’ho passo bomba”

Carme Portaceli ha dirigit en la majoria d'escenaris del país i hi ha fet de tot, de Shakespeare, Ibsen i Brecht a Heiner Müller, Koltès, Pinter i Botho Straus. Entre els seus espectacles dels últims anys destaquen una notable adaptació de Frankenstein a la Sala Gran del TNC, precisament, i una altra de Jane Eyre, al Lliure. Del TNC diu que no l'intimida el seu aspecte i que utilitzarà tots els seus espais.

És un llarg recorregut el que la porta dels estudis de tècnica audiovisual i escenografia a l'Institut del Teatre a dirigir el TNC. “He anat aprenent professionalment i personalment, sempre amb un gran afecte per aquesta professió, i pencant com una bèstia, però sense deixar de passar-m'ho bomba”. Normalitzar la paritat i aconseguir que es deixi d'una vegada de fer invisibles les dones són alguns dels seus objectius.

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Sobre la firma

Jacinto Antón
Redactor de Cultura, colabora con la Cadena Ser y es autor de dos libros que reúnen sus crónicas. Licenciado en Periodismo por la Autónoma de Barcelona y en Interpretación por el Institut del Teatre, trabajó en el Teatre Lliure. Primer Premio Nacional de Periodismo Cultural, protagonizó la serie de documentales de TVE 'El reportero de la historia'.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_