Dimiteix el director del Macba per la polèmica de l’obra de Joan Carles I
Els dos comissaris de l'exposició 'La bèstia i el sobirà' han estat destituïts
El serial del Museu d’Art Contemporani de Barcelona ha acabat de l'única manera possible a hores d’ara: amb la dimissió del director, Bartomeu Marí. Malgrat això, com a últim acte del seu mandat, Marí ha destituït de manera immediata el conservador en cap, Valentín Roma, i el cap de programes públics, Paul B. Preciado, per pèrdua irrecuperable de la confiança. Ho ha explicat el tinent d'alcalde i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Ciurana, en qualitat de president del consorci del Macba, a la sortida de la reunió extraordinària que la comissió delegada ha tingut aquest dilluns a última hora de la tarda. La comissió delegada és l'òrgan decisori del consorci format per l’Ajuntament, la Generalitat, el Ministeri de Cultura i la Fundació Macba, integrada al seu torn per empresaris. La crisi va esclatar amb la cancel·lació per part del director d'una exposició en la qual una de les obres representava un personatge, identificat com el rei Joan Carles I, aparentment sodomitzat.
Ciurana ha llegit un comunicat de vuit punts, que traça el futur més immediat del Macba. El primer punt afecta Roma i Preciado, destituïts amb caràcter immediat per haver perdut la confiança del director. Els comissaris marxen, tot i que continuaran desenvolupant els projectes previstos per la programació de l'any 2015. “El programa expositiu, que s'hauria d'haver presentat divendres passat, es donarà a conèixer en els propers dies; el Macba ha de continuar funcionant”, ha assegurat Ciurana. Per això la comissió ha decidit ajornar la sortida de Marí uns mesos, per dur a terme una transició correcta i perquè el museu es vegi afectat el menys possible per aquesta crisi. Tan aviat com s'hagin redactat les bases i seleccionat un jurat d'experts reconeguts, el consorci del Macba convocarà un concurs internacional per cobrir la plaça de Marí. Tot el procés requerirà uns tres o quatre mesos durant els quals el normal funcionament del museu estarà assegurat pel gerent Joan Abella, l'únic membre de l'equip directiu que ha estat reconfirmat en el càrrec.
“La comissió delegada lamenta profundament que el desacord entre professionals hagi transcendit l'àmbit dialogant i constructiu que ha de presidir la relació entre responsables d'una institució pública, i expressa, com ha demostrat al llarg dels seus 20 anys de vida, el respecte per a la llibertat creativa i les decisions artístiques”, afirma el comunicat, en el qual també s'agraeix a Marí els seu onze anys al Macba, set dels quals com a director. “El Macba està travessant una crisi profunda. Volem obrir una nova etapa en la vida del museu, que com a ens públic assumeix la responsabilitat de transmetre l'art, oferir multiplicitat de visions i generar debat”, ha conclòs Ciurana.
La comissió delegada no ha decidit en la reunió què farà amb la carta que han enviat Iris Dressler i Hans D. Christ, codirectors del Württembergischer Kunstverein de Stuttgart i comissaris per part d'aquest centre de la mostra coproduïda amb el Macba La bèstia i el sobirà, la qual ha originat la polèmica. Dressler i Christ demanen que els seus homòlegs espanyols no sofreixin represàlies i exigeixen que el museu barceloní es disculpi públicament amb els 30 artistes involucrats i els convidi amb les despeses pagades a una presentació en tota regla de la mostra. “La posició de Roma i Preciado en el Macba no ha de ser qüestionada a causa d'aquest afer: han actuat correctament i amb molta professionalitat en tot moment”, asseguren. Els comissaris alemanys al·ludeixen a la motivació esgrimida per Marí, qui va assegurar que no havia tingut notícia de l'obra de Doujak fins dilluns. Malgrat això, va ser la mateixa artista austríaca qui ho va desmentir públicament, mostrant el full de préstec, on destaca la foto de la polèmica escultura, signada pel director el 25 de febrer.
“Estem profundament molestos per l'actuació del Macba. El museu no només va decidir de forma totalment arbitrària el tancament de tota l'exposició per la seva disconformitat amb una obra, sinó també la seva obertura, sense involucrar-nos en el procés ni discutir amb nosaltres en quin moment i de quina manera l'obertura de la mostra havia de tenir lloc”, asseguren en el seu escrit. El director del Macba va cancel·lar La bèstia i el sobirà dimecres passat, poques hores abans de la inauguració, a causa de l'escultura HC4 Transport d’Ines Doujak, que representa un acte de sodomia amb un personatge semblant al rei Joan Carles, considerada “inadequada per a la línia del museu”. Les pressions unànimes de les associacions del sector, els artistes implicats, els ciutadans des de les xarxes socials i els propis treballadors del museu, van obligar Marí a recapacitar i comunicar, de forma totalment inesperada a última hora de divendres, que la mostra s'obriria el matí següent.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.