Vicente Risco, tráxico bufón, intruso perturbador
Vicente Risco é visto hoxe como unha das figuras fundamentais do galeguismo cultural e político, cando se pode dicir que pretendeu secuestralo intelectualmente. O galeguismo era unha forza actuante na sociedade e non se pode resumir na estampa dun grupiño de intelectuais amigos, moi repunantes e cultos. Realmente Risco era alleo ao campo cultural e social do galeguismo e, paradoxalmente, case consegue arrastralo ao seu mundo.
Vicentito Martínez-Risco y Agüero foi un rapaz de saúde e corpo cativos, e a que medrou nunca avultou moito aquel homiño de grosos lentes. Mais aquela cabeciña nunca deixou de ferver. Ramón Otero Pedrayo, o seu amigo e veciño da casa da Rúa da Paz en Ourense, lémbrao como un meniño que prefería imaxinar historias vívidamente no canto de brincar polas rúas. A rúa, o mundo, sempre lle puxo medo a Vicente. Ben distinto de Otero, que aínda que vivía na cidade disfrutaba da casa grande na aldea, en Amoeiro. Alí pasou Vicentiño algúns días nos que non disfrutou de aquela escuridade e aqueles lugares abertos e extraños. O mundo de Vicente era o seu labirinto interior; o seu refuxio do mundo, o papel e as letras. O medo foi a enerxía creadora do seu pensamento.
Identificouse cos nazis, "unha reacción vital da nación alemana"
Abrazou o réxime franquista como antídoto contra o temido caos social
O seu mundo era o labirinto interior, e o medo foi a súa enerxía creadora
Defende unha idea de nación mesiánica, estrafalaria e mesmo esotérica
De mociño creou a personaxe dun intelectual dandi no seu Ourense, estudou logo Dereito en Compostela, por contentar ao pai, como tantos fillos da pequena burguesía provinciana. Le aos escritores decadentistas (Verlaine, D?Annunzio, Baudelaire...) e interésase polo esoterismo. Sobre iso escribe na revista ourensá La Centuria. E no 1917 comeza unha aventura intelectual e un experimento personal moi profundo que rematará nun dramático fracaso: o achegamento aos galeguistas.
Sabedor de que non está capacitado para a vida social e a actividade pública, comezará unha actividade intelectual intensísima dentro do galeguismo. No ano 1920 publica a súa Teoría do nazonalismo galego, un texto que lle dá autoridade intelectual entre os galeguistas. Risco demostra audacia e, partindo da obra histórica e política de Murguía, traza uns rasgos identitarios que definen a Galiza como unha nación xa existente. A súa idea de nación ten algo de estrafalaria, mesiánica e mesmo esotérica, é unha idea básicamente étnica, non cívica ou política. Con todo, en argumentando de modo claro un perfil nacional, os seus razonamentos foron tremendamente útiles aos galeguistas e déronlle ao seu autor autoridade e un papel de guieiro.
Mais Risco era tan particular que non podía guiar unha corrente política e social como era xa o galeguismo. El tiña o seu propio programa ideolóxico, e no 1922 utiliza o seu prestixio para intrigar e conseguir dividir o galeguismo, agrupado nas Irmandades da Fala. Conseguiu separar á Irmandade coruñesa, a máis numerosa, do resto das irmandades, que callaron nunha organización nova, a Irmandade Nazonalista Galega (ING). A ING realmente é un desvío no camiño do galeguismo. O galeguismo progresista e republicano permaneceu na Irmandade coruñesa, que se integrou máis tarde na ORGA (Organización Republicana Galega Autónoma) mentres a ING, dirixida por Risco, pretendeu ficar á marxe da política defendendo un galeguismo esencial, identitario e case metafísico.
A ditadura do xeneral dereitista Primo de Rivera, en 1924, acabou coa ING. Risco foi incapaz de aprender que a dereita española era e había ser a irreductíbel inimiga política do galeguismo e chegou a ocupar un cargo político que lle ofreceu o novo réxime. Tras a caída do ditador, comeza un tempo no que todo se move na sociedade, e Risco volve participar nos debates para a reorganización do galeguismo. No 1930 viaxa a Berlín, unha viaxe que vai reafirmar as súas conviccións reaccionarias. Lois Tobío, tras a súa visita, definiuno como un "reaccionario visceral". Alí atemorizouno o avance das ideas comunistas e identificouse implícitamente co movemento nazi, "unha reacción vital da nación alemana". Alí confirma o seu medo ao futuro: á disgregación da sociedade, á sexualidade libre de condicionamentos morais. Aquela viaxe faino decididamente milenarista: a Europa agárdalle a fin do mundo se non reacciona.
Os xudeus, unha certa obsesión súa. Reparou atentamente neles en Berlín, tamén cando escribiu sobre Witiza e mesmo escribiu e reescribiu un libro de certo éxito, Historia de los judíos desde la destrucción del templo. Aínda que o libro expresa admiración intelectual sobre eles como pobo, recolle os tópicos do antixudaísmo da época e culpa aos xudeus dos desastres habidos en Europa e de seren os destrutores das patrias, a familia e a sociedade tradicional. "La sangre judía, mezclándose con la de los pueblos con quienes convive, corrompe la pureza de la raza y disminuye sus características y cualidades morales, produciendo la degeneración propia del mestizaje". Iso escribiuno en 1944, cando o nazismo perseguía aos xudeus por toda Europa, alguén que podería pasar mesmamente por un prototipo racial xudeu. E o máis marabilloso é que, con moita probabilidade, el propio descendía dun xudeu chegado desde Albacete a Castro Caldelas para administrar as propiedades dos duques de Alba. El, que descendía dun xudeu albaceteño, escribía contra xudeus e maragatos, os odiosos intrusos. Risco odiaba todo o que el era.
Cando volta de Berlín a Galiza, recoñece na sociedade desa época, onde crecía a conflitividade social e chegaban as novas correntes sociais, os mesmos signos de crise. Coa chegada da II República, o galeguismo continuou o seu madurecemento e en 1931 nace o Partido Galeguista (PG). Risco segue a ser unha figura respectada intelectualmente mais xa ten a iniciativa unha nova equipa con vocación política e nidiamente republicana. El entón remarca a súa ideoloxía e perfila dentro do PG un grupúsculo integrista ("Galiza ceibe, enxebre e católica"). Cando o PG ve que só conseguirá un Estatuto de Autonomía aliándose coa esquerda republicana, Risco vaise do partido cun grupiño, a Dereita Galeguista. En xullo triunfa a sublevación militar e, aterrorizado polo asasinato de moitos dos seus compañeiros galeguistas, Risco dá outro paso no seu camiño e desde agosto xa colabora coas novas autoridades; máis adiante escribirá artigos na prensa local apoiando aos sublevados. Iso non o explica só o medo, realmente Risco adáptase a unha nova época: o novo réxime, o fascismo español, era o antídoto contra a disgregación social, o temido caos. Risco prosegue o seu labor intelectual até morrer en 1963. Se antes escribiu antropoloxía e narrativa en galego, segue a escribir agora en castelán novelas e ensaios. A destacar La puerta de paja, novela enchoupada de integrismo católico, ou os ensaios recollidos no libro Orden y Caos. Exégesis de los mitos.
Risco nunca mudou realmente, non deixou de ser el propio en ningún momento da súa traxectoria, o seu paso polo galeguismo foi unha fase no camiño de encontrar o seu lugar no mundo, na vida. Non lle foi doado, pode que non o houbese. Na peza teatral O bufón de El Rei pode que haxa un amargo autorretrato, alguén de corpo débil e mente inquisidora e poderosa.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.