_
_
_
_
Luces
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Sísifo no 68

Xosé Manuel Beiras ten comparado reiteradamente a configuración da identidade nacional de Galicia cos traballos de Sísifo, aquel rei de Corinto castigado polos deuses a empuxar cara o cimo dunha montaña unha pedra, que caía a rolos cando estaba preto do obxectivo, e volta a empezar. No proceso de conformación da cultura galega e da súa conexión coas outras, a pedra, en canto chega arriba, ou cae ou queda esquecida e pasa a formar parte da montaña. O Camiño de Santiago, que Goethe consideraba a espiña dorsal da construción de Europa, para o galego contemporáneo tipo é pouco máis ca un rito relixioso ou unha festa turística atribuíble a Fraga.

Os Precursores reivindicaron o idioma, e no Rexurdimento convertérono en lingua de cultura, sen saber que o terreo que pisaban, que eles coidaban virxe, estaba aboado coa mellor tradición literaria europea da Baixa Idade Media. Logo, a Xeración Nós inventou Galicia, creou un universo e conectouno co mundo. En 1936, cando a pedra estaba practicamente no cimo, precipitárona no abismo. Volta a empezar. A finais dos 50, mentres Kerouac andaba no camiño e Allen Ginsberg escribía co peyote como musa, a nosa xeración beat, Méndez Ferrín ou García Bodaño, tiña que participar en Xogos Florais e Festas Minervais, de smoking, para poder difundir en público a súa poesía. Como dixo logo outro beatnik (fracción ye-yé), Vicente Araguas: "Política-culturalmente, a Compostela dos 60 estaba entre a Casa da Troia e a Casa da Collona".

O altofalante da xeración do 68 foi, nunca mellor dito, Voces Ceibes, pero sobre todo, o que fixo foi abrir ó mundo aquel universo aínda presidido pola feira de gando de Santa Susana. "Descubríase a Blanco Amor, a Dieste, pero a novidade era o alleo... Toda a poesía de Editorial Losada, Franz Fanon, Éluard, Eco, Ionesco, Camus, Sartre, Sastre, Anouilh, París...", recorda un dos que non cantaba, o escritor Fermín Bouza Álvarez. Claro exemplo da síndrome de Sísifo, seu pai, Fermín Bouza Brey, que 40 anos antes fora un dos que empuxara para poñer a cultura galega no mundo, preguntáballe desorientado ó entón aínda non xornalista Perfecto Conde: "Pódeme explicar por que o meu fillo é prochino?"

"O mundo aquel era moi distinto, e non mellor ca este", comentoume hai anos, sen nostalxia aparente, o daquela cantautor e agora académico da Española, Guillermo Rojo. Pero aquela xente, inexplicablemente prochinos, guiadamente prosoviéticos ou incipientemente nacionalistas, puxeron as bases para que Galicia, como di o tópico político, non seguise perdendo máis trens da modernidade. A falta de memoria é típica das sociedades que non son donas de si, ou que non se asumen como tais, pero como Ferrín adoita recordar que lle dicía sempre Otero Pedrayo: "Aquilo máis valioso que temos é o que sobrevive ó naufraxio dos ideais adolescentes".

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
Suscríbete

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_