_
_
_
_
Tribuna:Luces
Tribuna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las tribunas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

A segunda vida do relato galego

O microtexto reinventa a tradición do conto oral na nosa literatura

"A literatura galega non é unha literatura normalizada na sociedade galega", dicía Carvalho Calero en 1989 na entrevista que publicou Carmen Blanco en Galaxia. "Hai poucos apoios e poucos lectores [...] Se cadra é unha literatura un pouco de urxencia, na que o poema lírico e o relato breve ou a novela curta teñen máis posibilidades de éxito".

No mesmo extracto, o filólogo ferrolán aproveita para explicar o porqué de Xente da Barreira (1950), a primeira novela que se publica despois da guerra: "Reconstruíndo a cultura galega [...] abriuse paso a idea de que o conviña agora era ter prosa".

As cifras editoriais certifican o éxito da vella prédica do galeguismo interior: sobre os 3,8 millóns de euros que facturou en 2006 o libro literario en Galiza, máis do 90% xerounos a narrativa. O epígrafe da Federación de Gremios de Editores de España non fai distingos, e novela serve para apelar aos autores de calquera forma de relato en soporte impreso. "Nos últimos dez anos a novela converteuse na opción case única", recoñece Manuel Bragado, o director de Xerais, "pero tamén establecemos unha cota de relatos ou non-novelas". Entre eles, Dz ou o libro do esperma, de Samuel Solleiro, Vidas post-it, de Iolanda Zúñiga, e os microrrelatos de Camilo Franco en Palabras contadas. "Se unha novela non constitúe macrorrelato, no sentido posmoderno, un relato moi breve tampouco é micro", demanda Franco. "Os supostos avances da novela no século XX sempre foron ataques á súa natureza unitaria", resume. Para o autor d'A lúa no cénit, "onde se amosa que o galego é un idioma de longo alento non é na extensión do seu léxico, senón na versatilidade do uso".

"O galego é un idioma de longo alento pola versatilidade do seu uso", di Camilo Franco

"O máis característico da literatura galega en bloque é o conto", di Carlos Quiroga, profesor de literaturas lusófonas en Santiago e autor d'O regresso a arder. Viagem ao Cabo Nom (Agal & Quasi Edições), entroutros artefactos poéticos onde se esvae a idea de xénero e os materiais narrativos se entretecen. Quiroga lembra as orixes do relato galego (das poesías de revista de Manoel Antonio ás Cousas de Castelao) e acode á ironía na lembranza dos 80, "cando algúns editores paseaban os institutos en busca de novelistas". Para Quiroga, en contacto con mestres do relato coma os brasileiros Rubem Fonseca ou o máis novo Dalton Trevisan, "as etiquetas [en referencia ao microrrelato] chegan cando hai un corpus literario que lles dá sentido, como en São Paulo hai contos pensados para cada estación de metro". En 1986, unha década antes do hipertexto, a xeración de Curtis White ou Ronald Sukenick xa quixo matar a Raymond Carver por defender un modelo (Chèjov) anterior á cultura de masas.

Nos microtextos de Liquidación de existencias, do economista e antropólogo Marcos Lorenzo, remárcase a necesidade de "polisemia e ambigüidade", cunha ridiculización expresa dos grandes relatos de exposición, nó e desenlace, "tan alonxados da vida".

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
SIGUE LEYENDO

Inspirada polos personaxes de Quim Monzó, a viguesa Iolanda Zúñiga explica a xénese do seu celebrado debú, Vidas post-it: "Escollín o relato breve porque traballaba nun fast food de comida mexicana, tiña pouco tempo e necesitaba botalo fóra".

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_