O último que non apague a luz
Contra a porta, o visitante puido ver na noite unha botella de leite "tan virxinal como pola mañá". Non había sinais de vida no interior. E o visitante preguntou a unha veciña, unha muller idosa, de cabelo cano, e esfarrapada no vestir.
-Onde está?
-Quen?
-O dono do leite. Durme aínda?
-Non -dixo ela en voz baixa-. Emigrou hoxe mesmo.
-E deixou o leite aí?
-Si.
-E deixou a luz prendida?
-E logo non a ve?
O visitante alucou pola fenda da porta. Enriba da mesa había aínda un prato con resto de patacas.
A veciña engadiu :
-Pois si que deixou a luz prendida. Pero que máis ten: non lle van enviar o recibo a Australia!
Isto que relato en breve pertence a un anaco dunha xoia da literatura vadía. O Diario irlandés, de Heinrich Böll. O escritor alemán, autor das máis coñecidas Opinións dun pallaso ou O honor perdido de Katharina Blum, e que acadaría o Nobel en 1972. Manexo unha xeitosa edición, a que publicou en 1998 Galaxia Gutenberg, e que ten un epílogo de Domingo García-Sabell no que traza con finura e chispa o paralelismo histórico entre Galicia e Irlanda.
Un fenómeno común sería, por exemplo, o doublethink, iso de pensar unha cousa e dicir outra, e que viría a ser unha manifestación inconsciente da persecución idiomática e do acantonamento cultural. O concepto de doublethink foi desenvolvido por George Orwell na ficción de 1984, que é algo máis que unha novela. Sería unha ferramenta mental decisiva no réxime totalitario da Neolingua, onde as cousas, dende o poder, tamén significan o contrario do que nomean.
Ese pensamento dual estaría emparentado con outra semellanza que adoita darse no comportamento verbal. Iso que García-Sabell chama "a xeografía da contradición": a verdade como mentira ou viceversa. E el pon un exemplo: "En mi tierra dos amigos se encuentran. El uno le dice al otro: '¿Vas mañana de viaje?'. 'Si', contesta el interrogado. '¿Adonde?'. 'A Lugo'. A los dos días, nuevo encuentro. El pesquisidor aborda el tema de la excursión. 'Anteayer me has engañado'. '¿Por qué?' 'Pues porque me dijiste que ibas a Lugo y fuiste a Lugo".
Ben. Estamos nunha especie de apoxeo da "xeografía da contradición". É dicir, na Galicia de hoxe, de xeito absurdo, a xente di que vai a Lugo e vai a Lugo.
Iso non debería ser así. Anula a nosa competencia defensiva. Fódenos a ferramenta do doublethink. Inhabilita o recurso do "dobre pensar". Métenos de cabeza, en pelota picada, nun mundo terríbel onde a xente di que vai a Lugo e vai a Lugo. Ou que vai a Coruña e alí vai, tan campante, pola Coruña. É todo tan contaxioso que estamos indo a onde dicimos que imos. Eu mesmo quedei en ir a Betanzos e vou ir a Betanzos.
Haberá xente que pensa que iso ten de ver coa verdade. Mais non. Non é así. Esa forma de proceder é unha inflexión. Unha manifestación máis do malestar retrógrado. Unha submisión ao inevitábel. A imposición do unidireccional.
Iso estamos a sufrilo como unha peste na relación dos cidadáns co poder. Podiamos falar de contextos máis amplos, mais Galicia nese aspecto está a ser unha triste vangarda na destrución dese espazo de liberdade que viña a ser a "xeografía do contraditorio".
-Entón vostede protesta porque un conselleiro di que vai a Lugo e vai a Lugo?
-Home, claro! De ir, que fora a Mondoñedo.
Neste contexto, quen pense que o político que di que vai a Lugo e vai a Lugo é un bo gobernante non está a entender nada do que pasa. O que necesitamos é a deriva, a rectificación. E mesmo o valente recuar. Mais non.
Eles din que van a un sitio e van ao sitio. Xusto onde dixeron que ían. Non é iso un desastre? Que marxe temos contra a fatalidade?
Por exemplo, botouse abaixo o plan eólico porque disque era unha bicoca para algunhas amizades perigosas do Bloque. O Tribunal Superior de Galicia vén de sentenciar que a adxudicación era legal. Cos cartos públicos, os aguiachos van ter que pagar indemnizacións millonarias. Mentres tanto, Galicia perdeu o liderado, o tempo, os postos de traballo!, o pulo da industria local (conserveiras e centrais leiteiras), cando ía camiño de ser un modelo nas enerxías renovábeis. Autocrítica? Ningunha. Se dis que vas, pois vas. E segues nas mesmas.
Outra máis. Europa vén de mandar un serio recado á Xunta. Un auténtico ultimato pola súa nefasta política ambiental. Por unha banda, non se incrementa a Rede Natura e mesmo se albiscan usos permisivos que van contra a súa natureza. Pola contra, téñense feito verdadeiras falcatruadas, como a campaña a favor das explotacións mineiras. Para facelas máis simpáticas! Era a intención declarada. Mais se as empresas queren mellorar a imaxe, que paguen elas a campaña e non que se faga con diñeiros públicos. Polos cravos de Cristo, se non chega o orzamento para atender a vellos en extrema pobreza, a que pagar a propaganda da megaminería, que é o sector hoxe máis rendíbel e que non restaura ningún espazo, ao que está obrigado? E que dicir dos intentos de modificar a lexislación de costas? Para volver ás mesmas e aínda máis na xeografía do terror? E que dicir desa teima en ocupar lugares sagrados da costa e mesmo o interior das rías. Dise que se vai a Touriñán e vaise a Touriñán. Por que esa teima en levantar a man contra a propia terra, contra os seus espazos simbólicos.
O gran Jean Améry, resistente, preso nos campos de exterminio nazi, escribiu unha obra titulada: Levantar a man contra un mesmo: discurso sobre a morte voluntaria.
Neste mundo inestábel de cobiza e rapina, que é o mellor que ten Galicia? O seu territorio. O tesouro das rías (algunhas pendentes de saneamento). A enerxía. E dende logo, a xente. Mais a xente non se anova. E a xente moza emigra. O último, por favor, que non apague a luz.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.