Les joies de Picasso i la seva primera musa, reclams del museu barceloní de l’artista aquest any
Una ‘radiografia’ de l’època blava i els paisatges catalans a l’obra del pintor també tindran exposició aquesta temporada
Pablo Picasso va tenir una relació molt intensa amb les dones, en el terreny personal i en l'artístic. Les seves dues esposes i les seves diverses amants apareixen en moltes de les seves pintures, ja que van ser les seves muses durant els anys en què van compartir vida. Però hi ha una primera musa que ha passat desapercebuda: la seva germana Lola, que va ser la seva inspiració i model durant sis anys i la va arribar a pintar més de mig centenar de vegades, en dibuixos i olis des del 1894, durant l'estada de la família Ruiz Picasso a la Corunya, fins al 1900, quan el pintor va començar la seva època blava i la Lola va deixar de tenir cabuda en la iconografia simbolista de l'artista. A aquesta primera musa del genial pintor està dedicada una de les exposicions d'aquesta temporada al Museu Picasso de Barcelona, un any ple d'incerteses per la pandèmia que ve marcat per un 2020 funest, en el qual s'ha viscut el tancament del centre durant uns mesos i un descens brusc dels visitants, d'un 89%, i, per tant, dels ingressos.
Però el centre que dirigeix Emmanuel Guigon aposta per la presencialitat i reivindica els seus orígens. “Serà un any que es regirà pel signe de la generositat, com la que va tenir Picasso el 1970 quan va donar totes les obres que eren a Barcelona a la ciutat. Ens bolcarem a continuar donant a conèixer aquest acte generós”, va dir ahir dijous, en la presentació, Guigon.
L'exposició, Dolores (Lola) Ruiz Picasso, comissariada per la conservadora Malen Gual, no només mostrarà aquestes obres —les que formen part del museu, les que conserva la família de Picasso i les que són en col·leccions privades. També destacarà el paper que va fer per conservar les obres del seu germà fins que ella va morir el 1958. “Va ser la guardiana de les obres de joventut que van ser el germen d'aquest museu”, va dir, efusiu, Guigon. A més, mostrarà la correspondència entre els germans i, per primera vegada, una Lola Ruiz Picasso artista. “Ella que era filla, germana i mare d'artistes”, va subratllar el director.
L'exposició es podrà veure a partir del 12 novembre, però abans el museu es convertirà en una autèntica joieria de luxe. Serà quan aculli (a partir del 21 de maig) l'esperada exposició Picasso i les joies d'artista. Esperada perquè estava programada per a la temporada passada i la pandèmia va obligar a ajornar-la tot esperant moments millors.
Picasso va ser un gran pintor, però també un escultor, gravador, ceramista, escenògraf, poeta, però també un joier que va crear unes peces tan excepcionals com les que va fer en les altres arts. És el que reivindicarà aquesta exposició, que reunirà, per primera vegada, els collarets de petxines que va fer per a Dora Maar recollides de les platges de Juan-les-Pins el 1937, fins a les obres d'orfebreria dels anys seixanta, i les peces de ceràmica que va modelar al taller de Madoura per a Françoise Gilot, una altra de les seves muses, amants i mare de dos dels seus fills, Claude i Paloma. Moltes d'aquestes peces “que va fer sempre per a les persones del seu entorn més proper”, va destacar Guigon, es podran veure en les obres que Picasso les va representar tantes vegades, o apareixen també en fotografies.
A més de les obres de Picasso, a l'exposició es podran veure peces de joieria creades per artistes com Juli González, Lucio Fontana, Louise Bourgeois, Man Ray, Salvador Dalí, Magritte, Calder i Giacometti, entre d'altres. Totes les peces pertanyen a la col·lecció Clo Fleiss. “Serà un museu en miniatura, malgrat que les restriccions de mobilitat per la covid han fet que es vegi reduïda, serà una mostra molt important perquè aquest tema no s'ha tractat mai”, va puntualitzar Guigon.
L'exposició s'estendrà al Museu Etnològic i de les Cultures del Món, veí al carrer Montcada, que exhibirà, alhora, joies etnogràfiques de la seva col·lecció d'Àfrica Occidental i de la cultura afganesa Kafir.
Conèixer les entranyes d'una obra genera interès. L'exposició L'època blava en la col·lecció. Estudi científic (a principis del 2022) comissariada per la responsable la conservació preventiva del museu, Reyes Jiménez, permetrà saber el procés creatiu, els materials, les capes de color d'aquesta primera gran etapa de Picasso, així com conèixer la relació en obres conservades en diferents institucions de tot el món. Després de dues dècades d'ús de l'última tecnologia es podrà conèixer un Picasso diferent, més enllà del que estem acostumats a veure a simple vista.
La temporada es completarà amb altres mostres, com la dedicada a la cartografia barcelonina del pintor; les seves cases, tallers, locals i espais que freqüentava. Comissariada per Claustre Rafart, permetrà conèixer millor la relació tan estreta que el malagueny va tenir durant tota la vida amb la seva ciutat d'adopció, Barcelona.
Una injecció municipal de nou milions
Abans de l'arribada de la covid, el Museu Picasso era un dels més visitats de Barcelona: 1.072.887 persones el 2019. Unes xifres que li permetien autofinançar-se amb les entrades i els lloguers d'espais.
Però la pandèmia ho ha canviat tot. Si des del 2014, any en què es va constituir la Fundació Museu Picasso, l'Ajuntament va reduir la seva aportació fins al 0% el 2019. El 2020, el descens del 89% dels visitants (fins a només 194.900) i del 85% dels ingressos (7,8 milions menys) van fer que es tornés a mirar a l'Ajuntament per poder sobreviure. I s'ha estat a l'altura, ja que l'Icub va injectar, de forma extraordinària, sis milions d'euros.
Per a aquest 2021 està previst que aporti tres milions més, que juntament amb els ingressos propis que s'esperen generar quan l'activitat i els visitants tornin, permet tancar un pressupost per a aquest 2021 de gairebé set milions, un 30% menys que el 2019.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.