_
_
_
_
Luces

Medo e ilusión co libro electrónico

Galaxia e Xerais lanzan a un tempo os primeiros 'e-books' galegos - A edición tradicional invoca os contidos ante a "presión" do comercio tecnolóxico

"Cambia o soporte, o circuíto comercial e as retribucións na cadea de valor da edición tradicional", resume o responsable de Xerais, Manuel Bragado. Non fala en concreto dos e-books, senón de cómo se adaptarán os editores de sempre á modificación "dunha cultura analóxica de cinco séculos". "No ámbito electrónico temos que estar como na libraría, todos xuntos".

Xerais lanzou esta semana en formato electrónico o novo de Suso de Toro e Diego Ameixeiras, Sete palabras e Dime algo sucio, a semana que vén nas librarías. Os dous primeiros títulos que escolleu Galaxia na estrea electrónica son un clásico como A esmorga e A noite do moucho, a novela póstuma de Anxo Rei Ballesteros, que repetirán en papel. Pódense baixar os catro desde todoebook.com, a páxina de descarga de Publidisa, canda a navarra leer-e, a única distribuidora de e-books do Estado.

"Onde está o negocio, no transporte de sinal ou nos contidos?"
"Non creo que sexa o futuro do libro se imita só o papel", afirma María Yáñez
Más información
O camiño ata "desalienar" a palabra

Mercar o e-book -non obrigadamente o lector de 200 gramos que imita sobre pantalla o libro en papel, a 300 euros o máis barato- custa un 35% menos có libro impreso. Se os autores de papel levan un 10% en materia de dereitos de autor, os seus beneficios deberíanse multiplicar por tres no novo formato, encriptado para impedir o acceso gratuíto. De momento saen en pdf, pero o formato estándar para libros electrónicos (epub), máis manipulable, terminará por facilitar a lectura en pantallas máis pequenas cá dun ordenador portátil. Algunhas das preguntas que aquí se cruzan teñen que ver coa ruptura do espazo -un futuro de portabilidade estrema sen libros descatalogados, por exemplo- e a redución do tempo -unha remuda na vida útil dos libros- e apelan ao lector móbil, mais o primeiro quizais sexan as apostas sobre canto durará o pay per view, nun medio onde as estéticas derivadas da circulación libre da información anteceden á concentración empresarial. A única editorial fundada expresamente "á marxe da literatura e o pensamento subsidiados", Estaleiro Editora, refuga os dereitos de autor. Tira 250 exemplares por título, que se poden baixar de balde.

"O e-book non é o futuro do libro", argumenta María Yáñez, que fala do aparello como "hype, un gadget máis". A primeira editora dixital galega, Ediciós da Rotonda, saldáraa Yáñez en 2007 con 1.500 pinchazos para O home inédito, debú en novela de Carlos Meixide. "Hai que dixitalizar todo o escrito no formato que sexa, tendendo ao acceso aberto sequera no que é de dominio público". Como o libro en papel "xa existe", a Yáñez interésanlle máis os relatos á maneira dixital -digital storytelling-, con todas as armas do soporte (hipertexto, infografía e vídeo para empezar), e remarca que a estratexia de negocio está por desenvolver. "Non estaría mal que os editores galegos se aliasen con blu:sens para vender o aparello con obras galegas de serie". O Kindle, o e-book de Amazon, ha chegar polo Nadal ás grandes superficies.

A do negocio é a encomenda do estudio de Dosdoce.com e a rede social Ediciona, de actualidade estes días en Santiago, onde a Asociación Galega de Editores (AGE) e o Centro Español de Dereitos Reprográficos organizan o simposio O libro e a lectura. O libro dixital: presente e futuro. Tras analizar a opinión do sector editorial español, resultou que o 57% dos enquisados se decantaban pola convivencia de papel e electrónica, e só un 15% pola hexemonía do novo. Na Feira de Francfort, o 40% dos editores europeos xa pensa que os ingresos derivados da venda de formatos dixitais superará en 2018 o volume de negocio en papel.

Víctor Freixanes fala da estratexia de Galaxia, que contra o Nadal xa terá posto á venda para a súa descarga arredor de 50 títulos de autores clásicos e actuais. A idea, na liña que desenvolveu hai un ano con Google Books -1.500 títulos dispoñibles para consulta traducíronse daquela en 125.000 descargas e 5.000 euros en venda física- é desenvolver en 2010 "a primeira libraría dixital do libro galego". "O de Google Books é un escapareta promocional", di Freixanes, "nós cedemos un fondo". Un dos problemas na distribución é que Publidisa cobra entre 10 e 150 euros, e aquí xa están pensando fórmulas de impresión baixo demanda, compartindo software e modelo de negocio. Freixanes pregunta polo "debate sen resolver". "Onde está o negocio en termos de comunicación? No transporte de sinal ou nos xeradores de contidos?". De rendemento inmediato non fala: "Estáse producindo un cambio de paradigma, e temos que conseguir que a cultura galega estea na liña de saída no principio desta viaxe".

"Son as empresas tecnolóxicas" as que pretenden capitalizar a renovación, critica Alfonso García Sanmartín, da AGE, consciente tamén de que só o 0,5% dos títulos superan -en España- os 10.000 exemplares. "O aporte da calidade está na creación", di, ao tempo que defende a necesidade "de manter unha defensa a ultranza do sector libreiro. Non nos pode pasar o que pasou coa música e o audiovisual". O e-book, de momento, só se vende por Internet a través dos portais das librarías maioristas afiliadas a Publidisa.

"Todo está moi verde", di Xaime Corral, da Federación Galega de Libreiros, un colectivo abocado a abrir un lugar, físico ou virtual, para as descargas electrónicas.

O camiño ata "desalienar" a palabra

A difusión da súa obra en formato .pdf non ilusiona por igual aos autores de Dime algo sucio e Sete palabras. "Polo de pronto, véxolle máis futuro se falamos de libros de consulta, dicionarios ou textos escolares", apón Diego Ameixeiras. O ourensán utiliza os novos escenarios da comunicación, pero recoñece non estar "ao día" en cuestión de soportes.

"Por máis que nos fagamos ilusións vaidosas", di Suso de Toro, "quen decide a existencia do libro electrónico é a técnica. Algo pragmático que nos determinará a todos ". Despois de dous séculos de insuficiencia da linguaxe como tema literario, o escritor compostelán sinala que os cambios non afectan tanto ao texto como ao libro. As achegas de Internet enténdeas mellor a partir do que aínda é minoritario -unha ciberliteratura con todas as ferramentas do medio- ca do e-book actual. Co texto literario "esencializado", sen follas nin lóxica de capítulos, "a creación directa para un formato dixital en liña permitiría escribir o que eu querería ter escrito", di, en referencia ao hipertexto. "Enlazar con outros ámbitos é algo que todos temos desexado, xa era a pretensión do teatro barroco: Sete palabras levaría algunha canción de AC/DC ou Il ritorno d'Ulisse in patria, de Monteverdi".

"Non nos decatamos", di De Toro, contra a "fetichización" do libro e da Rede, "pero estamos desandando a distancia entre a palabra escrita e o mundo oral, desalienando a palabra literaria". Outra cousa son as alternativas por tracexar no que son os réditos da palabra. "Desde o punto de vista da distribución", opina, "o de Google Books é un roubo".

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_