Grandes, pequenos e cabróns
Algunhas televisións anuncian programas para elixir, por votación dos espectadores, a personaxe histórica máis importante de España, ao xeito do realizado pola Radio Televisão Portuguesa (RTP). Os Grandes Portugueses, así se chamou o invento, está a dar moito que falar porque o resultado foi espantoso, no dobre ou triple sentido da verba (que causa espanto e que é asombroso ou extraordinario). A maioría dos tele-votantes (atención a esa especie adestrada no mando a distancia!) escolleron a Antonio de Oliveira Salazar como o portugués "máis grande" de todos os tempos, desoíndo o proverbio da terra: "Falai no mau que ele sempre aparece". Oliveira foi o fundador do Estado Novo, ese eufemismo para denominar unha dictadura que durou 48 anos.
Os tele-votantes portugueses escolleron a Oliveira Salazar como o máis 'grande'
En Galicia coñecer coñécemonos todos, mais algún descoñecido haberá, digo eu
O segundo prócer máis votado foi Álvaro Cunhal, o líder histórico do Partido Comunista de Portugal. Polo visto neste experimento de democracia virtual, a televisión provoca unha extrema saudade ou unha saudade extremista. Mais postos a medir en grande, a diferenza neste caso é que Oliveira foi un grande carcereiro e Cunhal un grande prisioneiro. O telespectador profesional, como xa apuntou MacLuhan, tende a ser máis conservador do que o lector de xornais. A televisión tenche algo de esotérica e a xente pensa con razón que os defuntos están alí, á espreita, trala sebe da pantalla, a mirar o que fas. É mellor non incomodar co mando a Oliveira, darlle cera ao defunto. E a Cunhal, unha palmadiña: alguén terá que loitar contra os latifundistas nos eidos da eternidade.
Salazar, Franco e o Opus Dei
Na Idade da Televisión, o caso é ser o primeiro. Se o programa da RTP convocara a elixir O Máis Pequeno ou O Máis Cabrão, pois eu penso que tamén ganaría Oliveira Salazar. O problema sería para saír elixido O Grande Ibérico, pois aí tería que enfrontarse coa estatura de Franco, que ademais da Escolta Moura -unha especie de Al Qaeda franquista- e da corte de cronistas botafumeiros, levaba sempre consigo un palafreneiro medidor de alturas, que lle aquelaba un tamborete debaixo dos pés á hora de retratarse para a Historia.
Mesmo os chamados Viriatos, voluntarios portugueses no exército franquista, ficaron arrepiados coa extrema crueldade do fascismo español. Un deles, o embaixador Teotonio Pereira, chegou a definir aquela España nacional, filo-nazi, como "terra perigosa". Franco e Salazar asinaron o Pacto Ibérico, mais algo desconfiaban o un do outro, como colegas autoritarios e nacionalistas que eran. Un curioso sucedido histórico: A Pide (policía política de Salazar) vixiou e infiltrou os primeiros núcleos do Opus Dei en Portugal por sospeitar que eran troianos do réxime expansionista español. Mais esas anecdóticas e discretas regueifas non afectaron ao fundamental: o Pacto Ibérico foi, no fondo, un pacto de sangue de dúas dictaduras que sobre todo odiaban o libre pensamento e o estado liberal, aínda que despois axitaran o demo comunista.
Durante a guerra, en abril de 1937, Castelao e Suárez Picallo asinaron unha unha carta dirixida a Oliveira na que denunciaban o colaboracionismo criminal do seu réxime cos golpistas alzados contra a República. O illamento de Galicia convertera o territorio nun foxo mortal. Moitos galegos foron detidos pola policía salazarista que os devolveu ás poutas dos verdugos. Aquela rexa epístola de Castelao e o seu compañeiro tiña a forza dunha labazada dos mortos: "Cre vostede que os bos galegos -enloitados para sempre- poden vivir sen maldicilo? Pois nós dicimoslle que vostede causou o loito de moitas familias galegas por non abrir xenerosamente as portas de Portugal. E dicímoslle máis: vostede será para os superviventes de Galicia algo menos ca un asasino: será un cómplice de asasinos".
A outra cara da historia, da verdadeira grandeza histórica, estivo nas redes da resistencia portuguesa que salvaron moitas vidas galegas. E hai que rexistrar, tamén en xustiza histórica, que aquela resistencia tivo a súa cerna nos compañeiros de loita de Álvaro Cunhal. Así que cómpre proclamar, en contra do cómputo televisivo, que no escenario humano o segundo grande de Portugal foi ben máis grande que o primeiro. O que pasa é que os cárceres apenas saen nos libros de historia. E menos aínda nas televisións.
A que vén esta moda televisiva do hit-parade histórico? Das grandes tallas, XXL, da Historia? Viaxa na mesma ondada que esa literatura de cruzadas e tema santo que tanto abonda nos últimos tempos? Que o que se entende e se espalla como ideal de grandeza histórica? Se cadra é especular de máis, pero a min paréceme unha reacción pueril de sociedades inseguras, atrofiadas pola produción de medo. O Franklin Roosevelt dixo aquilo de que "o medo ao que temos que ter medo é ao propio medo". A orfandade do espectador ante a cota de terror diario nos informativos, o medo desatado vai á procura sempre de grandezas, de referentes que consideran fortes. Hai figuras tópicas que ofrecen ese perfil e que na península ibérica foron gravadas a cicel na cabeza de xeracións durante anos e anos de adoutrinamento e haxiografías de enciclopedia escolar. Algo importante falla cando hai persoas que consideran compatíbel a condición de demócrata ou liberal coa admiración histórica por un dictador. Hai fósiles no subconsciente que ás veces rexorden cando menos o pensamos. Por exemplo, co premer dun mando ou o movemento dun dial.
Non sei se a Galega ten algún proxecto nesta liña de ir á procura, por votación da audiencia, dunha Xerarquía histórica, Os Grandes Galegos, ou algo así. Penso que sería mellor idea ir á descuberta d'Os Galegos Descoñecidos. Eu ben sei que en Galicia coñecer coñecémonos todos, mais algún descoñecido haberá, digo eu. E hai coñecidos dos que se coñece moi pouco, como é o caso de María Casares: a súa vida daría para unha apaixonante serie na pantalla. Verbo de grandeza histórica, pensen na rareza de que o hospital público máis importante de Galicia, a residencia sanitaria da Coruña, leva aínda por nome o dun xefe da Falanxe, Juan Canalejo, tendo Galicia e a propia cidade figuras extraordinarias da medicina, sobranceiras, como Nóvoa Santos ou o médico Rodríguez, un santo laico que atendeu sen cobrar un peso as doenzas de miles de cigarreiras.
Velaí un exemplo de como se entendía a grandeza hai ben poucos anos: poñer o nome dun pistoleiro ao principal lugar de curación. E aí se mantén ese histórico disparate, sen que se active un electrón de vergoña institucional.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.