_
_
_
_
Reportaje:XENTE DE AQUÍ | CONCEPCIÓN ARENAL | Luces

A voz que clama xustiza

Concepción Arenal quixo que tras a súa morte non ficasen imaxes súas. Entendía que importaba a obra que legaba e non a persoa, e así só temos un par de retratos seus con expresión decidida e hierática. Decidida como era, que non hierática, foi unha muller de acción e un espírito sen límites, unha romántica apaixonada até o fanatismo. Un espírito obsesionado pola dor humana e que combinou o pensamento crítico da intelectual coa acción da reformadora social. Pensaba que "o home illado séntese débil, e mais éo". Porén, ela era unha personalidade singular e forte.

A dificultade para situar a súa figura débese á tradición cultural española, que divide todo en dous polos contrarios e non admite matices. No século XIX a Igrexa católica defendía todas as ideas reaccionarias e a orde social existente. Pola contra, o republicanismo liberal pretendía modernizar a sociedade e defendía os dereitos da persoa e era anticlerical, así que é difícil cadrar absolutamente nun bando a unha muller que era militante liberal e católica. Aínda que viviu como cidadá comprometida coa causa do liberalismo democrático: era moi consciente do papel que xogaba a Igrexa na sociedade, "a ditadura espiritual do catolicismo". Aquela intelixentísima galega nacida no Ferrol de 1820 é unha figura anómala na historia española. A súa ideoloxía non é binaria, con dous polos enfrontados. Une a piedade cristiá, a caridade, coa cultura democrática. Ela fai unha síntese útil. Partindo dunha idea relixiosa da vida á que non renuncia propón unha sociedade de persoas libres e compasiva, procura a liberdade e tamén a xustiza. A súa obra é todo un programa político e ideolóxico, malia que ela preferiu un campo distinto do debate político, preferiu ser unha reformadora social.

É difícil cadrar nun bando a unha muller militante liberal e católica
A súa obra é un programa político e ideolóxico. Ela foi unha reformadora
En Madrid asiste, vestida de pantalóns, a tertulias vedadas ás mulleres
Por vez primeira, a obra dunha muller era premiada con 'La beneficiencia'

Persoalmente era unha rebelde e socialmente unha reformista. "Sendo eu radicalmente reformista son resoltamente antirrevolucionaria, condeno totalmente a apelación á forza para derribar o poder constituído hoxe na España da Europa". "Non hai sociedade sen propiedade". "Afianzar a propiedade, estendela, ese é o progreso". E todo o seu labor fía no estado democrático, na lei: "A negación de todo principio de autoridade é a negación de toda práctica do Dereito e de toda realización da xustiza". Fronte á revolución, a reforma: "Todos os países nos que se proclama o progreso, e que progresan verdadeiramente, modificaron a propiedade no sentido favorábel á igualdade". Esa era a súa ilusión.

Detrás desa entrega aos demais, ao público, había unha muller que procurou e conseguiu vivir libremente loitando pola xustiza e a liberdade. Unha muller que nun tempo e nun mundo de homes chegou a se disfrazar de home para acceder aos espazos prohibidos ás mulleres. Como se forxou unha personalidade así? Con tal carácter e forza como para desafiar o escándalo, o escándalo era a morte social para unha señorita da pequena burguesía naquel século. Unha experiencia na súa infancia debeu ser a que fundou a súa dureza, a súa radicalidade: a prisión e conseguinte morte prematura do seu pai, un militar santanderino comprometido coas ideas liberais. Do seu pai herdou o compromiso coas conviccións dun modo absoluto e tamén o amor pola idea da liberdade. E da súa conservadora nai, galega, a fe relixiosa. En morréndolle o pai aos oito anos, toda a vida vai ser leal á memoria dese pai idealizado, "o meu santo pai".

A nai viúva marcha coas tres fillas a Armaño, Cantabria, ao pé da súa sogra. Alí Concepción, Concha, pasa uns anos de formación entre a educación relixiosa da nai e as lecturas e a conversa liberal da avoa paterna. Xa entón a rapaza soña con ser avogada. Cando ten 14 anos a nai marcha con ela e coa súa irmá -a outra irmá morrera- a Madrid e alí experimenta que a educación que se lle daba ás mulleres naquel tempo, fosen señoritas ou traballadoras, era pura "perda de tempo". "O primeiro que precisa a muller é afirmar a súa personalidade, independente do seu estado e convencerse de que, solteira, casada ou viúva, ten deberes que cumprir, dereitos que reclamar, dignidade que non depende de ninguén e debe ter a idea de que a vida é unha cousa seria, grave e que se a toma como un xogo ela será o xoguete", escribe anos despois, despois de solteira, despois de casada, xa ela viúva. Aí a súa visión da vida, nada inxenua: "Se non sufriches, has sufrir. Ésa é a lei". "Hai para o individuo unha dose de dor, non só inevitábel [...] senón necesaria á perfección do espiritu". "O sacrificio e a loita é a lei da Humanidade. Por unha serie de sacrificios dos teus pais, vives; por unha serie de sacrificios teus, han vivir os teus fillos". A vida é loita, ela é unha loitadora.

Cando morre a nai, ten ela 21 anos e comezan as súas batallas. Un novo estudante aparece polos corredores e aulas da Facultade de Xurisprudencia madrileña. É calado e non trata con ninguén. Comezan os rumores: é unha muller! Escándalo. Como consecuencia dese incidente achégase a ela Fernando García Carrasco, con quen casa e con quen asiste, vestida con pantalóns, a tertulias vedadas ás mulleres. É ben interesante tamén García Carrasco, uns anos máis vello e liberal, que asentía a esa teimuda militancia da súa muller en acceder aos espazos sociais reservados aos homes. Casan e ese mesmo ano teñen que fuxir de Madrid perseguidos polo Goberno, refúxianse en Oviedo e alí editan unha folla clandestina de propaganda liberal. Voltan a Madrid e colaboran ambos nun xornal, La Iberia. Morre Fernando e ten que vender os bens e voltar para Asturias e logo Potes, Cantabria, cos dous fillos que lle quedaron, morreulle unha filla que lle deixou unha pena amarga, "verto lágrimas amarguísimas, porque a miña filla foi a miña primeira e última paixón". En Potes funda o grupo feminino das Conferencias de San Vicente de Paúl para axudar aos pobres. A humanidade para onde ela olla sempre: os pobres, os orfos, os doentes, os presos, as mulleres sempre. Nese tempo escribe un libro La beneficencia, la filantropía y la caridad. Son tantos os impedimentos para que a obra dunha muller sexa tida en conta que o edita baixo o nome dun seu fillo. A Academia de Ciencias Morais acábao por premiar recoñecendo así por primeira vez a obra dunha muller. Tamén neses anos escribe El visitador del pobre, aínda que máis precisamente debérase chamar a visitadora.

Os seus libros e a súa obra teñen un recoñecemento e un Goberno liberal noméaa en 1863 Visitadora de Cárceles destinada en A Coruña. Alí vai vivir cos fillos e intégrase no círculo liberal da cidade presidido pola figura impoñente e interesantísima da duquesa Juana de Vega, viúva do xeneral Espoz y Mina. Coa protección de Juana de Vega crea un círculo de mulleres para visitar os cárceres e axudar as presas. Supervisa os cárceres de mulleres e propón reformas, visita tamén os hospitais, os cárceres de homes... É atraída a calquera lugar onde resida a dor humana para reparar, no 1872 funda a Constructora Benéfica para contruír casas baratas para os operarios. Ese mesmo ano é secretaria da Cruz Vermella de Madrid e pide ser destinada a un hospital de campaña na Guerra Carlista, na que loita un fillo. E segue a escribir como unha predicación dirixida aos distintos sectores e clases sociais: Carta a un obrero, Cartas a los delincuentes, Cartas a un señor. Toda a súa vida resúmese nun dos seus títulos: La voz que clama en el desierto.

Os últimos anos pasounos en Vigo, onde chegou acompañando a un fillo destinado alí e onde está enterrada. Un monumento na entrada do cemiterio municipal di: "A la virtud, a una vida, a la ciencia".

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_