Un museo á busca de modelo
O portugués Von Hafe aterra no CGAC coa tarefa sempre adiada de refundalo
"Recuperar o esplendor do CGAC", potenciar a parte "museística" e "facelo máis autónomo, na liña do Prado ou o Reina Sofía". Foi o primeiro que dixo o conselleiro de Cultura, Roberto Varela, tras o nomeamento do portugués Miguel von Hafe como director do Centro Galego de Arte Contemporánea para os vindeiros cinco anos. No do esplendor non está claro se quere remontarse á época de Gloria Moure, cando o centro se fixo visible a base de exposicións de Medardo Rosso, Giovanni Anselmo ou Anish Kapoor.
A respecto da autonomía, as declaracións de Varela parecen anunciar unha refundación, sen precisar alcance. "Esa é a idea que manexamos", sinalou a este xornal Manuel Borja-Villel, director do Museo Reina Sofía e xuri no primeiro concurso internacional que se convoca para escoller director do centro. Non son os modelos do Prado nin do Reina Sofía, que esgota o trámite para converterse en axencia estatal, os que valen para o CGAC, integrado na Dirección Xeral de Patrimonio Cultural. "O mellor sistema é a fundación", afirma Villel, para "axilizar a xestión" e para atraer con maiores vantaxes fiscais o patrocinio privado.
"O catálogo dixital de artistas portugueses é unha boa credencial"
"Politicamente, a independencia do CGAC sempre se botou atrás"
"Co seu orzamento non se poden facer mostras punteiras e mercar obra"
"O museo máis visitado en España segue sendo o do Real Madrid"
Galeristas e críticos falan da necesidade dun novo modelo de xestión e da identidade do centro, con 16 anos de vida, como debates "repetidos", sempre entre director e director. As características do tecido artístico e as pexas de partida do único, canda o Museo do Pobo, museo nacional, condicionan calquera reflexión sobre a cuestión do público. A sombra do que poida ser o Centro de Arte Internacional do Gaiás, que custará 35 millóns -as obras aínda non se sabe se comezarán en 2010-, tamén está aí, anque case ninguén pense que vaia funcionar, nin se coñeza en qué sentido debería especializar a súa oferta.
"Co orzamento do CGAC [3 millóns, 600.000 para adquisición de obra] non se poden facer exposicións punteiras e ademais mercar obra", di Adolfo Sobrino, da compostelá SCQ, para quen vivimos "un pouco embalsamados en nós mesmos". "Cantos coleccionistas hai en Galicia? 10 ou 15 desde hai vinte anos, e aínda non teñen idade de doar". Só a montaxe da retrospectiva de Joseph Kossuth en París supera o orzamento do CGAC. "Atraer público non é barato", resume.
Asunta Rodríguez, de Trinta, chama a atención sobre os comentarios que parecen afondar nunha idea "museística" do novo CGAC. "Se Von Hafe aposta por seguir ampliando a colección do centro [máis de 1.300 pezas] e producir un pouco menos nuns momentos tan duros... Temos que ver o contexto e as circunstancias, pero a museística tamén implica investigación e produción de exposicións, non é despectivo de seu". O momento actual, considera, é bo para cadrar unha fórmula que lle permita gañar audiencia e penetración social. Con varios apuntes sobre mitos fundacionais -"algúns dos que agora critican a xestión de Manuel Olveira están chorando sobre a leituga de Giovanni Anselmo", di, en referencia a Sen título, a obra na que o escultor ataba unha leituga a dous bloques de granito- e sobre o público mesmo: "Non convén esquecer que o museo máis visitado segue sendo o do Real Madrid; e o catálogo máis lido, o de Ikea".
Para o crítico David Barro, que defendeu que fose "alguén de fóra" quen asumise a dirección do CGAC "polos problemas internos do centro e a mirada sen prexuízos", o éxito de Von Hafe dependerá de cómo consiga traballar cos axentes culturais que configuran o sector, algo que considera "moi malogrado" na última etapa do CGAC. "Tampouco caben posturas suicidas nin radicais que muden o sentido da colección ; en Galicia hai moito por facer e Miguel sabe traballar coa base da arte, independentemente dos recursos dos que dispoña". Ao respecto da independencia do CGAC, que esixiría unha reforma a fondo do regulamento de 1996, Barro -que en xaneiro comisaria en Vigo Espacio Atlántico- é escéptico: "Todos os directores o pretenderon e botouse para atrás politicamente. Personalmente, ata que non o vexa non o creo".
Desde outra xeira, o tamén crítico Xosé Manuel Buxán racha o consenso arredor do concurso e identifica posibles buratos, algúns propios: "No comité de expertos non había artistas nin comisarios independentes, anque aquí os críticos e os artistas tampouco están asociados". Buxán pregúntase pola xínea dos proxectos presentados. "En que consistían? Quizais argallar un mecanismo para debatelos, se a intención é refundar, estaría ben". A falta de experiencia de Von Hafe como director-xestor non lle parece un lastre, e tampouco pensa que museo sexa un sonsonete que arrebolar: "Ninguén vai reivindicar que o CGAC sexa o Museo de Pontevedra". O especialista d'A Nosa Terra destaca Anamnese, o xigantesco catálogo dixital de artistas contemporáneos portugueses que impulsou Von Hafe, coma unha boa credencial. Logo están as referencias a unha futurible "rede museística" Porto-Santiago-España-Europa. Para iso, di, "habería que definir antes a rede museística galega, as coleccións e a programacións de todos os centros de Galicia".
Crítica no Diario Cultural da Radio Galega e colaboradora do CGAC con todos os directores, Natalia Poncela fía a situación interna do centro coa necesidade de refundalo, alén da necesidade de novos mecenados (entroutras entidades, Leche Pascual e Gas Natural xa teñen patrocinado montaxes do CGAC). "En termos de xestión, o CGAC dependente de Cultura non vai a ningures", sintetiza. Que sexa máis museo ou máis centro dependerá outra vez do director, pero a evidencia, insiste, é que "ten que ser un museo-centro de arte moderna". "A función de colector, tirando de fondo pero con proxecto museográfico, e a altura para rastrexar qué sucede son vías que deben estar conectadas, sendo permeable a todo o mundo. Non existe un perfil único de visitante".
Sen coñecer as liñas mestras do proxecto de Von Hafe, xa se filtrou que a primeira exposición había xuntar "valores consagrados". Aquí Poncela demanda claridade. As exposicións punteiras son as de Medardo Rosso ou Dan Graham, pero máis visitas reciben as cesións do Museo Thyssen-Bornemisza.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.