_
_
_
_
Reportaje:Luces

O pintor que morreu de pé

O 50º aniversario do pasamento de Carlos Maside reaviva o seu legado

Nas listas de grandes artistas galegos que tiveron unha influenza posterior singular acostuma a faltar case sempre o nome de Carlos Maside (1897-1958), o pintor nacido en Pontecesures que tivo unha traxectoria singular e que se converteu no principal referente ideolóxico da xeración dos renovadores. "Non hai dubida algunha de que Carlos Maside é a figura emblemática e renovadora da arte galega na etapa da República", sinala a catedrática de Historia da Arte Contemporánea da Universidade de Santiago, María Luísa Sobrino.

Malia a súa indudable importancia no panorama da arte galega contemporánea, sorprende que a conmemoración dos 50 anos da súa morte non se vexa acompañada pola organización de exposicións ou homenaxes para dar a coñecer a súa obra. Quizais un dos factores que poidan explicar isto sexa a súa propia condición de artista e intelectual que nunca se ocupou de vender as súas obras e que tampoco se amosou interesado na parte frívola da vida artística. "Non era un bohemio. Era un home excesivamente serio en todo o que facía e que na súa vida persoal se caracterizaba pola sobriedade", explica Xulio Maside, sobriño do pintor que conviviu varios anos xunto ao seu tío, e que lembra que unha das súas obsesións foi a de facilitar que a arte galega poidera incorporarse ao movemento de renovación que xa percorrera toda Europa. A estadía de Maside en París, onde viviu cunha bolsa concedida pola Deputación de Pontevedra, foi decisiva para que tivese a oportunidade de coñecer de preto as vangardas abstractas e figurativas e as diversas liñas de pensamento ideolóxico xurdidas durante o período de entreguerras.

"Non era un bohemio. Era un home excesivamente serio"
"Morreu sen ceder nas súas posturas intelectuais en ningún momento"

Antes da súa viaxe á capital francesa, Maside viviu en Madrid, onde se desprazou para realizar o servizo militar, e alí entrou en contacto co ambiente dos debuxantes gráficos, unha actividade á que se dedicou cando volveu a Galicia. Sobrino destaca que Maside foi sobre todo "un gran debuxante" que seguiu os pasos de Castelao, pero cun ton moito máis crítico. "Publica tanto en xornais galegos coma madrileños e faino con debuxos moi críticos coa dictadura de Primo de Rivera".

A faceta política é unha das claves para entender a figura de Maside. O seu compromiso coa II República era total e tiña a ilusión de que Galicia e España non desaproveitaran a oportunidade de se incorporar á Europa democrática. "Sempre dicía que a República Española era a revolución intelectual e social máis importante de Europa naquel momento", explica Xulio Maside, quen destaca tamén o feito de que ao seu tío lle interesaban as cuestións máis diversas, dende a política ata a arte pasando pola literatura e a filosofía.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
SIGUE LEYENDO

A outra obsesión na vida de Maside foi Galicia. "A súa obra trata de sentar as bases da pintura galega e faino tomando elementos da pintura internacional para representar paixases e xentes da nosa cultura", explica María Luísa Sobrino, quen destaca tamén o carácter "meditado e autorreflexivo" da súa pintura. Xulio Maside coincide en sinalar que a súa obra ten unha base intelectual moi forte. "Era un pintor moi crítico coa sua obra e coa dos demáis", engade Xulio Maside.

Despois da Guerra Civil, Maside opta por unha sorte de exilio interior e emprende a loita contra o franquismo dun xeito moi particular. Segue a pintar nos seus cadros unha Galicia que se aparta do costumbrismo e está en contacto permantente cos artistas galegos que optan por exiliarse en Latinoamérica, especialmente con Luís Seoane co que mantivo unha correspondencia moi intensa na que aparecen as limitacións espirituais e materiais do franquismo. Vive a meirande parte do tempo na súa casa-estudio da rúa do Vilar en Santiago, aínda que tamén pasa tempadas en Vigo.

En Santiago recibe a moitos mozos que amosan interese pola súa figura e aos que lles fala sobre a historia recente e reivindica a figuras que naquel momento son pouco populares coma Rafael Dieste, Luís Seoane, Federico García Lorca, Rafael Alberti ou Miguel Hernández. Tamén neses anos acode á histórica Peña do Español, á que asisten con regularidade xente coma Otero Pedrayo, García Sabell, Ramón Piñeiro, Borobó ou Aquilino Iglesias.

Xulio Maside sinala que o seu tío soubo vivir "con moita dignidade" o seu exilio interior. "Morreu sen ceder nas súas posturas intelectuais en ningún momento, pese ao risco que chegou a correr a súa integridade", explica o seu sobriño.

"Sempre foi un investigador"

Outra das figuras sobranceiras da arte galega de posguerra, Isaac Díaz Pardo, apunta que unha das razóns da escasa notoriedade que ten a figura de Carlos Maside na súa propia terra pode estar en que "somos un país moi dado ao silencio cómplice". Sobre o pintor de Pontecesures, Díaz Pardo destaca que foi un investigador durante toda a súa vida. "Maside foi un home que non se dedicaba a cambiar cadros senón a estudiar e investigar filosoficamente", indica Díaz Pardo.

A meirande parte das obras de Maside poden verse na actualidade no museo que leva o seu nome en Sada e no Quiñones de León de Vigo. Díaz Pardo lembra como foi o propio Luís Seoane quen se empeñou en que o museo que reúne a obra de destacados pintores galegos do século XX levase o nome de Maside. Unha das cousas que chaman a atención é a escasa bibliografía dispoñible sobre un intelectual e artista da súa importancia. Un dos libros que se van reeditar é a obra de María Esther Rodríguez sobre a visión que tiña Maside da II República.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_