"A razón non se tería que asimilar aos xogos analíticos"
Ninguén quixo ler a súa tese, pero Rebeca Baceiredo presentouse ao Premio Ramón Piñeiro de Ensaio de 2005 e O suxeito posmoderno: entre a estética e o consumo, que escribiu con 25 anos, acabou gañando. Entón a autora ourensá contestou preguntas e someteuse ao escrutinio público da crítica con torreiro, quizais non afeita de todo aos lexemas da posmodernidade.
N'O suxeito posmoderno, Baceiredo tenta explicar o devalo do suxeito occidental, "que perdeu os referentes, pero non a necesidade de telos". Malia a ambición teórica do ensaio, que mestura disciplinas científicas coa prospección filosófica, a escritora non quixo dar unha explicación total. "As miñas respostas son as respostas que eu decido", di Baceiredo, que non pensou preguntas a priori á hora de artellar o libro. "Eu non concibo así a investigación. É máis ben a procura instintiva de explicacións dun perfil psicolóxico". Na descrición dun suxeito contemporáneo cada vez máis limitado para a vida e para a interpretación da acedume do real, Baceiredo non albisca posibilidades estruturais de subversión. No que atinxe ao sistema económico, "é posible unha escala de grises", sinala. "É o que hai". "Un artellamento social menos ríxido só sería posible en comunidades pequenas".
"A subversión está na manobrabilidade da realidade. A razón non se tería que asimilar aos xogos analíticos"
A arte como acubillo é outro tema. "Na medida en que non hai delimitacións ríxidas de sentido, aí están as posibilidades de subversión. Na manobrabilidade da realidade". "Eu creo", remarca o verbo, "que a razón non se tería que asimilar aos xogos analíticos. A razón poética, toda a realidade que hai polo medio ... Os instrumentos son os conceptos, pero hai que adubialos, e iso non consiste en engadirlles realidade, senón en lembrar a realidade extensa á que se remitían. Os conceptos teñen que recuperar o real, e o real é móbil".
Baceiredo é consciente de que a sublimación a través da arte non está ao alcance de todos. Sobre a obrigatoriedade dunha ontoloxía estética e política a un tempo, afirma que a estética "está moi preto da ontoloxía". Porén, O suxeito posmoderno traballa conceptos de Deleuze -entroutros- plenamente vixentes na súa fluidez, alén da hermenéutica fundacional. A autora considera que a política da estética "está implícita" no seu libro. "Se é por listas [de filósofos] cadaquén ten a súa". Sobre feminismo da diferenza, becoming women e a lectura do momento actual desde a perspectiva da identidade sexual, Baceiredo esténdese, pero rexeita os xuízos de valor. "Eu non fago ningunha valoración", di. Se tivese que repetir o ensaio mantería "a mesma liña, explicitando mellor os fundamentos teóricos e a posibilidade de potencia política da arte".
Preguntada ao respecto no ronsel do premio, a ourensá apúxolle á cultura galega un exceso de reafirmación debido a lagoas históricas. "Despois de atoparse, queda non precisar da reivindicación da existencia, e simplemente desenvolverse", sinala. O espazo que abriu para si c'O suxeito... tamén se desenvolve agora.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.