_
_
_
_
EPISODIOS GALEGOS | Luces
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

O 'desmilagre' de Adolfo Domínguez

Manuel Rivas

A última vez que entrevistei a Adolfo Domínguez, hai xa anos, deixeino comendo unha mazá e coa ollada meditabunda dun ourensán budista, rodeado dos "tumultos da historia". As cellas facían xogo coa alfombra. Era a hora do lusco fusco, e os bidueiros engurraban nas sombras coa beleza pálida dos seres esvaecidos de Caspar Friedrich. O que daquela non podía imaxinar é que, anos despois, daquel corpo de pequeno xastre zen fora saír un orador lobishome.

"Unha sociedade defínese non só polo que crea senón tamén polo que decide non destruír". É difícil dicir máis con tan poucas palabras. Contén indirectamente todo un programa, ético e estético, que vai alén do político. É unha frase de Edward Osborne Wilson, o entomólogo e biólogo que popularizou o termo biodiversidade no uso científico.

Aquí, como dicía a lápida do fidalgo, o que facemos ben é o mal. Dende a lingua ao litoral

Aquí, na Galicia en deconstrución, non se entra nesa esixencia básica: definir o que non se pode destruír. Acordar o que pertence ao ben común, o mellor patrimonio do que temos para partillar co universo, e xuramentarnos para que ninguén o estrague. Aquí, como dicía a lápida do fidalgo, o que facemos ben é o mal. Toda a teima concentrada en anchear o espazo do que se pode destruír. Dende a lingua ao litoral. E, sobre todo, o tempo. Non contan no PIB, mais estanse a producir toneladas de tempo perdido. Mesmo hai quen estraga de forma espantosa o tempo dos demais e o seu, caendo na violencia para amedrentar ás persoas, como veñen de facer con Roberto Blanco-Valdés, a quen me sinto unido polo máis valioso: o oficio do libre pensar.

Neste ambiente de deconstrución a eito, de tempo perdido a esgalla, chegou a Santiago, á tribuna do Forum Europa, e escoltado polo presidente da Xunta e o dos empresarios, o gran creador da moda, tanto tempo silente. Todos á espreita. Era o intre do gran discurso. O posíbel speech fundacional dun necesario gurú para este tempo da posGalicia de Feijóo. Agardabamos algo ao estilo polo menos do gran xenio do Ampurdán: "Os erros teñen un carácter sagrado. Non os corrixirei nunca!". Ou unha arroutada espiritual que adornase de surrealismo o Xacobeo, ao xeito de Tristan Tzara: "Arriba esas mans que vai caer un anxo!". Mais o primeiro que dixo Adolfo Domínguez, outrora a nosa esperanza renacentista, foi: "¡Pido o despido libre!".

E o home que un día foi símbolo de modernidade, un fío da Bauhaus, unha síntese de Armani e Franqueira, engadiu que estaba contra "o Estado de benestar". Algo de tristura daliana ("o método paranoico-crítico") agroma neste episodio, que merece ter de pano de fondo o reloxo derretido da historia. Como diría o Apóstolo, hai milagres e desmilagres. Adolfo Domínguez talvez quixo facer un desmilagre. Pedir un "Estado de malestar". Que outro significado pode ter hoxe o estar "contra o Estado de benestar"? O retorno a un tempo, "o home é lobo para o home", que quixo remediar Hobbes, cando precisamente pensou o Estado? Volver á lei da selva, ou á xungla de asfalto, nas relacións sociais? O mesmo Adam Smith, apóstolo liberal, ficaría arrepiado. Se cadra Adolfo Domínguez está canso de vestir e o que quixo foi desvestir.

Éche a deconstrución, o desmilagre, o desvestir. El ten un instinto publicitario. Camiño de Santiago debeu ter un pensamento daliniano: "O que queira chamar a atención dos demais ten que provocalos". Tamén: "Do que nunca se cansará o mundo é da esaxeración".

Mais na Galicia de hoxe hai moita competencia para a provocación e a esaxeración. O que ao mellor fica para a historia non é ese berro de empresario caníbal ("Pido o despido libre!") senón xustamente o consello para que os galegos consumamos "menos proteína animal". Isto, en vésperas da Feira do Cocido de Lalín, ten moito mérito. Velaí si que falou o pequeno xastre valente.

Leo estes días, levado polo feitizo do autor e do retratado, a biografía de Valle-Inclán por Ramón Gómez de la Serna. Publicada por Editorial Trifolium, está vertida con moito estilo ao galego por María Fe González Fernández e Armando Requeixo. Velaí uns anacos: "Eu, que me sentín malhumillado e avergoñado xunto a tantos homes, a carón de Valle-Inclán sentíame orgulloso, feliz, en compaña dunha primeirísima dignidade (...) Así, ese home vestido de vellos traxes, fraco como un famélico consuetudinario, hóspede de hostais nos que o despiden por falta de pagamento, está redimindo a alma humana". O de Valle-Inclán. Eis o milagre da creación, o xeito marabilloso de provocar.

Ameixeiras Neo-polar

Penso que a mellor novela policial escrita en Galicia é un ensaio titulado xustamente A novela policial: unha historia política, da autoría de Xesús González Gómez (Laiovento, 2002). Alí dise de xeito fulminante, como corresponde: "A novela policial galega naceu mal (...) porque (os autores) non sabían que a novela negra era a literatura moral do noso tempo". Na literatura, de que falamos cando falamos, en serio, de moral? Da escritura que abre gabias. Do gabiar. E se o fai con ironía, mellor é o gabiar. Mesmo semella un gabear! Nese gabiar/gabear eu teño un preferido, o Jim Thompson de 1280 almas, unha das grandes novelas breves da literatura universal, e doutras 20 alfaias negras que abren en canal a América (USA) dos anos 50. Del escribe XGG: "Se ben é un moralista, a súa escritura só describe feitos e acontecementos, máis nada". Por suposto, Thompson foi perseguido polo macarthismo. Era amigo de Woody Guthrie, o cantor revolucionario que tanto inspirou a Dylan .e ao mellor Lennon (tamén de orixe obreira: Working class hero). Unha escrita que, sendo moral, só describe feitos e acontecementos. Máis nada. E nada menos. Coido que desa escola é Dime algo sucio (Xerais), de Diego Ameixeiras. Non é doado que alí onde chegue a ollada chegue a linguaxe. Ameixeiras acada esa sincronía arqueolóxica nas catas. A frialdade conmovedora de quen escribe a gume. E ten a arte das redeiras, que son quen de ganduxar as cachizas do baleiro. Miro arredor e non encontro en castelán vitela desta calidade, a que ten tamén a última de Cid Cabido: Unha historia que non vou contar (Úrxeme chamar a XGG, a ver que conta).

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_