_
_
_
_
Tribuna:EPISODIOS GALEGOS | Luces
Tribuna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las tribunas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Parar o parador, liberar a prisión

Manuel Rivas

En Galicia, hai unha idea recorrente cando se trata de poñer algo en movemento. O facer un parador.

Cando o do desastre do Prestige, un dos efectos positivos do movemento cívico foi provocar unha revolta de mentalidades. Había que emerxer do naufraxio. Darlle a volta á catástrofe para se por a andar. Galicia non podía ficar en stand by, a velas vir, parada. E entón foi cando o Goberno pariu a grande idea. O que había que facer era un parador nacional.

Coa perspectiva do tempo, a cousa ten a súa ironía. Se Galicia se move, hai que ofrecerlle un parador.

-Andan os galegos moi revoltos, xefe. Hai que facer algo que os tranquilice.

-Pois mandarlles o mapa dun parador!

E así ficamos outra xeira de anos. Parados á espreita dun parador.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
SIGUE LEYENDO
Hai moitas alternativas para o cárcere da Coruña. A do parador sería a máis paralizante
Se algo merece ser a xenuína prisión provincial coruñesa, é un espazo de liberdade

Esa é tamén unha das alternativas da que máis se fala para o futuro do predio que ocupa a vella prisión provincial da Coruña. Un parador. E dálle co parador. Como se non houbese onde parar!

O lugar do cárcere é magnífico. Pode darse ben para moitas cousas. Pero parador, parador, era o que dalgún xeito viña sendo, dispensando a ironía. A ditadura, durante longo tempo, fixo dese lugar, o principal parador de historia, o gran centro de detención e paralización da esperanza. Entre outros eufemismos, o cárcere tiña a denominación de Cinco Estrelas. Nas cartas, os presos falaban do Palace ou do Ritz. E por suposto, de Parador Nacional, cando estes estabelecementos se espallaron coa enxurrada turística. Era un xeito, claro, de defensa psicolóxica. Mentres o ser humano é quen de manifestarse con humor, está a preservar un espazo de liberdade. Estar pode estar pechado en chirona, no trullo, entre catro paredes, mais onde habita sempre de verdade é no cuarto da súa mente.

Á marxe do xogo de palabras, o facer no antigo cárcere un parador non semella unha brillante idea. É unha idea, si. Mais é a idea convencional. A idea de sempre. Unha solución preguiceira. E tampouco a máis rendíbel. O da hospedaxe, o da hostalaría, é un sector ben activo en Coruña. Non parece ter moito sentido destinar un importante investimento público a facerlle a competencia. Un parador é un parador. Nin máis nin menos. Nunha vila máis pequena pode ter un certo efecto sinérxico, mais ese non é caso de A Coruña.

Hai moitas alternativas. A do parador é a máis paralizante.

A perda arquitectónica sería irreparábel. Consérvanse moi poucas prisións coa tipoloxía da coruñesa, concibida no seu tempo como cárcere modelo, antes de que o franquismo a ateigara de presos e a convertera durante anos nun inferno. Malia o aspecto, o estado de conservación non é ruinoso. A funcionalidade púxose a proba o ano pasado coa celebración do festival de cine independente en Super-8 e a abraiante instalación baseada na obra de John Berger que fixo a cineasta Isabel Coixet, aproveitando todos os espazos, a comezar polos calabozos.

Para o seu mantemento, e evitar un crecente deterioro, o que necesita a antiga prisión provincial con urxencia é a reparación do tellado. Esa non custosa intervención suporía gañar un tempo precioso. Para manter o espazo con vida, con respiración. E para debater con serenidade o seu futuro nun proceso de participación, polo que xa están a pular asociacións de veciños, en especial a de Monte Alto, e os colectivos culturais máis activos da cidade.

Esa é a primeira solución intelixente. Gañar tempo para non perder o tempo. A vella prisión provincial da Coruña está agora baleira de xente, mais está chea de tempo, habitada polo tempo. Todas as vidas que por alí pasaron deixaron ese ben precioso. O tempo de vida. Non só o deles, senón o dos seus. O de todos. Agora ese tempo, o dos que loitaron pola liberdade, tense de converter no que poderíamos chamar, ao xeito de Walter Benjamin, a "rememoración" (Eingedenken): a reactivación do pasado no presente.

Os lugares falan. Os lugares adoitan expresar o que queren ser. Esa é unha clave da intelixencia urbanística.

E se algo quere ser, se algo merece ser, a xenuína prisión provincial da Coruña é un espazo de liberdade.

A metamorfose sería ao tempo unha epifanía.

Un espazo poliédrico de liberdade creativa na psicoxeografía do territorio do Faro de Hércules (e Breogán), que ocupa un lugar senlleiro no mapamundi. Faro e Prisión non soamente son complementarios. Hai un fío umbilical, de supervivencia no linde fisterrá, de epopea humanística a capear as tempestades da historia. O monte do Faro non é só unha paisaxe natural atravesada pola frecha da beleza. Hoxe en día, con esa simetría de vella prisión e faro lendario, é unha asociación construtiva única, co potencial de ser un referente universal.

A memoria da prisión histórica a levedar pola luz criadora do faro.

Mais ese é só o núcleo.

Porque ese espazo deberá acoller a mellor factoría da imaxinación de Galicia. Como Mnemosine, deusa da memoria, foi a nai da musas da música, da danza, do canto, da lírica... Así, a vella prisión provincial, pasaría de ser unha Marca de Medo a un Almeiro. O lugar dos berces. Dos obradoiros da creación. E habería espazo para o necesario da Memoria librepensadora e antifascista, para o museo e portolano dos faros do planeta, para concertos, teatro, exposicións... Lembro a impresión que me causou a visita hai anos ao vello cárcere de Dublín. Abrías a porta de cada un dos calabozos e o que aparecía era unha obra xenial dos mellores artistas irlandeses.

A Coruña ten os museos científicos, uns mellores que outros. O Aquarium é unha marabilla da que gozaría o capitán Nemo. Xunto coa potencia escultórica do Campo da Rata, esas presenzas compoñerían un tecido de unidades de emoción, que farían do eixe Faro-Prisión un dos máis vivos escenarios culturais do mundo, neste tempo de parque temático comercial, anulación da memoria e decadencia da aura.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_