_
_
_
_
Reportaje:Luces

Ao rescate de Lugrís

Murais do pintor nado hai 100 anos esmorecen en bares e restaurantes

Disque un día, na porta dun amigo que tardaba en abrirlle, colleu un lapis e empezou a debuxar na parede, deixando unha pequena testemuña do seu xenial e máxico trazo. Coma ese, Urbano Lugrís (1908-1973), pintor, poeta de extraordinario bagaxe cultural, lector voraz e bohemio empedernido, fixo centos, se cadra miles.

Debuxaba a todas horas e en todos os sitios. En soporte mural aínda sobreviven ducias - ás veces contra vento e marea, como no mundo mariño que tanto lle gustaba retratar- espallados por Galicia, sobre todo na Coruña e Vigo, Percalinópolis e Xouba City, como lle chamaba ás cidades nas que naceu, hai agora 100 anos, viviu e morreu unha das máis agarimosas personaxes do imaxinario colectivo e que xa foi en vida toda una lenda. Asiduo aos bares e tabernas, o xenial artista, aínda pouco recoñecido, como proba a escasa programación de actos co gallo do centenario do seu nacemento que se conmemoraba o pasado luns, deixou un innumerable legado de obras. Unhas por cartos, que o home, de inmensa xenerosidade, fundía antes de que saíse a cantar o galo, e outras regaladas a cambio dun vaso de viño, unha cunca de caldo e sempre unha boa conversación regada da súa tamén lendaria ironía.

Regalaba os cadros a cambio dun vaso de viño ou dunha cunca de caldo
Un anticuario coruñés acaba de recuperar dous frescos do artista
Na tasca O León, as obras sucesivas fixeron desaparecer dous murais

Lugrís, que sendo mozo, e alén da súa amizade con Dieste, García Lorca e Alberti, se iniciou na pintura facendo decorados para un teatro de monicreques e para La Barraca, recreou o realismo máxico avant la lettre, co toque surrealista e sempre mariño que caracteriza a súa obra pictórica, en moitos murais, como os que fican na confraría de Malpica, a igrexa de Vilaboa xunto ao aeroporto de Alvedro, e sobre todo, en bares e restaurantes, antigas tabernas e tascas da zona dos viños da Coruña, como o Vecchio, La Bottega (ex Fornos) e A Mundiña (antes O León) ou o bar Nova Galicia de Santiago. Pero ao igual que o iate Azor de Franco, que o artista republicano aceptou decorar para pagar os gastos da enfermidade da súa muller, tamén se destruíron moitos lugrís cos vaivéns da especulación urbanística e dos cambios de uso e propiedade de locais que agochaban, moitas veces sen sabelo sequera, unha obra súa.

No medio do debate, nunca resolto, sobre a necesidade de salvar o legado dun dos máis salientables pintores galegos, destaca a iniciativa dun anticuario coruñés "enamorado" confeso do artista, Santiago Juega, quen acaba de rescatar dous pequenos cadros que Lugrís pintara nas paredes dun piso de San Andrés, a rúa coruñesa na que naceu, para adornar a tenda de alfombras dun amigo, alá polos anos 1962 e 1964, antes da súa marcha definitiva a Vigo. O salvamento destas obras que corrían o risco de perderse ao poñer en venta o piso no que estaban foi "laborioso, arriscado e custoso", afirma Juega. Pero pagou a pena, subliña.

Consistiu en extraelas dos muros, un de ladrillos e outro de formigón, e traspasalos a lenzo. O proceso durou dous meses e correu a cargo de Ollarte, unha empresa galega especializada na restauración. Pegáronse capas de papel xaponés e lenzo coas que se logrou arrincar da parede as pinturas e traspasalas logo a un lenzo. Os dous cadros, agora en venta na tenda de Juega, non só ofrecen os debuxos de Lugrís senón tamén o seu entorno orixinario, coa textura granulada da parede pintada dun verde rechamante e moi común na decoración de interiores nos anos 60. "Con esta técnica que permite pasar unha pintura dunha superficie ríxida a unha flexible, a obra adquire unha gran versatilidade, tanto que incluso poderían ser murais de novo. Abondaría con volvelos a pegar na parede", explica o anticuario.

Non hai dúbida sobre a autoría destas obras, asinadas polo artista, xunto coa áncora que sempre engadía á súa firma e certificados polo seu fillo, o tamén pintor Urbano Lugrís Vadillo. Un deles reflexa o debuxo dun cadro colgado cun cordel a unha punta no que se ve unha fiestra ao mar xunto a un ourizo e un floreiro. Fóra do marco aparece una anduriña voando. O outro pequeno fresco agora convertido en lenzo representa un andel sobre o que repousa unha especie de copa con forma de Nautilus, unha caracola de mar e o busto dunha muller cuberto por una campá de cristal.

Non é a primeira vez que se consigue despegar dun muro unha obra de Lugrís. Xa se fixo en 1977 cos extraordinarios murais que pintara 25 anos antes por encargo para o antigo Hotel Moderno de Vigo e que agora locen no museo de Castrelos. Santiago Juega salienta que a operación para arrincar dous dos pequenos cadros recén rescatados saíu ben grazas "ao seu moi bo estado" de conservación. O piso no que estaban sempre foi de oficinas. Nada que ver coa capa de graxa e fume que cubre boa parte dos preciosos frescos e pinturas, ademáis de frases como Ic abitat felicitas (aquí vive a felicidade), cos que Lugrís decorou en 1951 as paredes do antigo Fornos da Coruña (hoxe La Bottega).

O verde e azul característico do mar que pintaba o artista aparecen hoxe marrón escuro. E a pintura está deteriorada e desconchada. No café Vecchio a vista surealista da Coruña que pintou Lugrís tamén sofre da humidade da parede de pedra na que está. Na antiga tasca O León, hoxe o renovado restaurante A Mundiña, desapareceron en obras sucesivas os murais do artista. Só se logrou rescatar un, a graciosa escea dunha balea-barco. Cortouse directamente o anaco de parede co debuxo, enmarcouse e ancorouse na parede da barra. A dona fixo engadir unha plaquiña de plata que reza: "Urbano Lugrís Badilla, 1962". O segundo apelido do bohemio más ilustre era González.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_