Brossa i Tàpies. Un grapat de cartes
‘Amb cor de foc’, editat per Manuel Guerrero, reconstrueix la relació entre el poeta i l’artista a partir de la seva correspondència, però no ofereix una lectura interpretativa de la seva fecunditat
La vintena de cartes d’interès que conté el volum Amb cor de foc. Correspondència (1950-1991) funciona com a basament per armar un relat molt pla de les relacions personals i professionals entre el poeta Joan Brossa i el pintor revolucionari Antoni Tàpies quan tots dos caminen en la vintena, és a dir, en la pitjor postguerra. Les millors cartes estan totes concentrades en el transcurs de la beca de sis mesos que Tàpies gaudeix a París entre 1950 i 1951 i que explica l’intercanvi d’ansietats, bo...
Regístrate gratis para seguir leyendo
Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
La vintena de cartes d’interès que conté el volum Amb cor de foc. Correspondència (1950-1991) funciona com a basament per armar un relat molt pla de les relacions personals i professionals entre el poeta Joan Brossa i el pintor revolucionari Antoni Tàpies quan tots dos caminen en la vintena, és a dir, en la pitjor postguerra. Les millors cartes estan totes concentrades en el transcurs de la beca de sis mesos que Tàpies gaudeix a París entre 1950 i 1951 i que explica l’intercanvi d’ansietats, bons desitjos i descobertes. És suggestiu que la timidesa congènita de Tàpies sigui un obstacle per descobrir el potencial de la ciutat, encara que acabarà fent-ho, de la mateixa manera que resulta poderosa la veu de Brossa com a ideòleg i responsable actiu del futur no sols seu sinó de Tàpies. Aquestes poques cartes transparenten el paper efectiu que va exercir un poeta, dramaturg i experimentador de formes poètiques al principi de la carrera de Tàpies i en l’entorn breu de Dau al Set, encara que queda en la penombra l’anàlisi de l’evolució del tracte entre tots dos, a penes suggerit per alguna carta posterior i algun indici més en forma gairebé de telegrama.
Aquestes zones ingents de compenetració i col·laboració artística (i de futura divergència des dels anys vuitanta) són les que va tractar de cobrir la tesi doctoral de Manuel Guerrero, defensada l’any 2022, i origen material d’aquest llibre. Hauria estat necessària una labor editorial més exigent i més severa d’un text al qual llastra aquest origen acadèmic i que incorre en infinites repeticions d’informació i extenses cites de les mateixes cartes que el lector es trobarà poques pàgines després, o fins i tot de fragments llargs de les memòries de Tàpies i altres textos molt accessibles. Aquest mètode es compadeix poc de les exigències d’un text assagístic destinat a un públic curiós i general.
El pitjor, no obstant això, és que la reconstrucció d’aquestes relacions en forma de múltiples col·laboracions des dels anys cinquanta -en llibres, obres de teatre, invents i exposicions- no transcendeix el nivell de la informació fàctica i descriptiva sense aconseguir oferir una lectura interpretativa o una anàlisi de la seva fecunditat, del seu sentit o de les seves inflexions. És veritat que no s’oculten les disparitats creixents de Brossa amb el galerisme comercial i el gran mercat del capital en el qual viu un artista instantàniament internacional com ho va ser Tàpies -en particular per un text per a una exposició a la Galeria Maeght, vetat pels galeristes i després inclòs per Brossa en un llibre seu-. Però es diu molt poc sobre les connexions estètiques i artístiques entre tots dos, més enllà de l’afició originària per la màgia, pel surrealisme, per Frégoli i alguns tòpics més. Traslladar a la portada del llibre el rètol Correspondència (1950-1991) és del tot enganyós i hauria estat molt millor deixar-lo en (1950-1951) i que el lector es trobés joiosament el regal d’alguna carta extra de dates posteriors.
Amb cor de foc
Galaxia Gutenberg. 280 pàgs. 23,5 euros