La Universitat de Lleida identifica una obra de Sorolla inèdita

Es tracta d'una pintura a l'oli sobre fusta del 1881 que mostra un paisatge fluvial o lacustre

Imatge del 'nou' quadre de Sorolla.

Investigadors del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) han identificat una peça inèdita del pintor valencià Joaquim Sorolla (1863-1923). Es tracta d'un paisatge de l'inici de la seva carrera artística, el 1881.

Fa dos anys, experts del mateix centre van treure a la llum un altre quadre inèdit del pintor valencià, titulat Estudi de Crist, datat el 1883 i pertanyent a la primera etapa de formació de Sorolla.

El quadre identificat ara és una pintura a l'oli sobre fusta de petit format (34,6 per 16,8 centímetres), que mostra un paisatge fluvi...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

Investigadors del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) han identificat una peça inèdita del pintor valencià Joaquim Sorolla (1863-1923). Es tracta d'un paisatge de l'inici de la seva carrera artística, el 1881.

Fa dos anys, experts del mateix centre van treure a la llum un altre quadre inèdit del pintor valencià, titulat Estudi de Crist, datat el 1883 i pertanyent a la primera etapa de formació de Sorolla.

El quadre identificat ara és una pintura a l'oli sobre fusta de petit format (34,6 per 16,8 centímetres), que mostra un paisatge fluvial o lacustre. Es creu que segurament va ser executada del natural amb una tècnica molt depurada.

Els exàmens basats en diferents radiacions electromagnètiques, visibles i invisibles, com la llum blanca, la ultraviolada, la infraroja i els rajos X, han permès a l'equip del CAEM aproximar-se al procés de creació pictòrica de l'obra, confirmant els paral·lelismes tècnics i estilístics entre aquesta pintura i el corpus de Joaquim Sorolla. La radiografia, a més, ha posat de manifest la presència d'una pintura subjacent, en la qual s'intueix la representació d'un personatge.

Els experts apunten que Sorolla hauria reutilitzat una petita fusta en la qual prèviament ja hi havia una figura humana, molt probablement pintada pel mateix Sorolla, damunt de la qual va pintar un paisatge valencià.

Encara que no existeix documentació sobre la creació d'aquest quadre, els investigadors han pres com a referència la firma per datar-la, ja que es correspon amb les rúbriques de la primera època de Sorolla i s'hi intueix el número 81, any en què va iniciar la seva carrera artística.

La pintura evidencia l'interès de Sorolla pel realisme i la seva gran destresa en l'execució de les pinzellades ràpides i precises. Tant els investigadors del CAEM com Blanca Pons Sorolla, besnéta del pintor i experta en la seva obra, destaquen l'excepcionalitat d'aquesta pintura, ja que se'n conserven molt poques d'aquesta època inicial tan acabades i amb tanta qualitat. Els propietaris de l'obra, que la van adquirir com a anònima en una subhasta en línia, van encarregar-ne l'estudi al CAEM el 2014 per determinar-ne l'autoria.

Arxivat A