Exposicions

Imatges per a un any convuls

El CCCB mostra les millors instantànies del 2011, guanyadores del World Press Photo

La Fàtima, completament coberta amb un niqab negre, abraça el seu fill Zayed a les portes d’una mesquita durant un tiroteig al Iemen. Aquesta instantània de Samuel Aranda (Santa Coloma de Gramenet, 1979) va esdevenir una icona de la Primavera Àrab després de guanyar la passada edició del prestigiós World Press Photo; des d’avui, i fins al 6 de gener, es podrà veure juntament amb les altres 155 imatges guardonades al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), que acull l’exposició per vuitè any.

Sota l’epígraf Material sensible, la mostra de fotoperiodisme inclou imatg...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

La Fàtima, completament coberta amb un niqab negre, abraça el seu fill Zayed a les portes d’una mesquita durant un tiroteig al Iemen. Aquesta instantània de Samuel Aranda (Santa Coloma de Gramenet, 1979) va esdevenir una icona de la Primavera Àrab després de guanyar la passada edició del prestigiós World Press Photo; des d’avui, i fins al 6 de gener, es podrà veure juntament amb les altres 155 imatges guardonades al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), que acull l’exposició per vuitè any.

Sota l’epígraf Material sensible, la mostra de fotoperiodisme inclou imatges dels esdeveniments més significatius de l’any 2011, alguns dels quals mai no han estat sota el focus mediàtic. El tràfic de banya de rinoceront, els casaments de menors a l’Índia o l’aspecte d’un cargol predador de l’oceà Pacífic —aquest últim capturat per un altre català, el fotògraf Joan Costa— en són alguns exemples. “Aquest va ser un any saturat de notícies, des de les revoltes àrabs al tsunami del Japó”, exposa Paul Ruseler, comissari de World Press Photo, que destaca que aquesta és “una edició històrica del concurs”.

Acompanya l’exposició principal una segona mostra centrada en les transicions viscudes als escenaris de les revoltes àrabs. Sota el títol #despuésdelaprimavera es reuneixen una sèrie de fotografies del mateix Samuel Aranda que pretenen mostrar alguns matisos d’aquests països “més enllà de la imatge del barbut disparant amb un kalashnikov”, tal com resumeix el fotògraf. La mostra podria ser una seqüela del treball d’Aranda a Tunísia, Egipte, Líbia i el Iemen, que es pot veure al Centre de Can Sisteré (Santa Coloma).

Actualment, Aranda cobreix la crisi espanyola amb contracte d’exclusivitat amb The New York Times. Els reportatges fotogràfics que hi ha publicat, sobre la misèria i l’onada de desnonaments, han sacsejat l’opinió pública per la seva cruesa. “Als qui m’acusen de sensacionalisme els convido a fer un tomb pels suburbis de Barcelona”, es defensa el colomenc, que avança que el proper reportatge que publicarà al diari nord-americà versarà sobre un altre dels mals endèmics del país: “La corrupció, un tema que va deixar molt sorpresa la redactora americana.”

Arxivat A