El videoart obre les portes del Cercle del Liceu

El Festival Loop converteix Barcelona en la capital del cinema d'artista

'Night watch', de Francis Alÿs, que es veurà al Cercle del Liceu.

Barcelona no compta amb una fira d'art contemporani de projecció internacional com té Madrid amb ARCO; però compta amb Loop, un dels festivals més importants especialitzats en vídeos i imatges en moviment; un mitjà convertit en predominant en les arts visuals contemporànies que, a poc a poc des dels anys setanta del segle passat, ha passat de la perifèria a ser central. D'ençà que el Loop va néixer el 2003 ha situat Barcelona en el calendari i en el mapa dels grans esdeveniments de l'art contemporani, per la qual cosa aquesta ciutat ha a...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

Barcelona no compta amb una fira d'art contemporani de projecció internacional com té Madrid amb ARCO; però compta amb Loop, un dels festivals més importants especialitzats en vídeos i imatges en moviment; un mitjà convertit en predominant en les arts visuals contemporànies que, a poc a poc des dels anys setanta del segle passat, ha passat de la perifèria a ser central. D'ençà que el Loop va néixer el 2003 ha situat Barcelona en el calendari i en el mapa dels grans esdeveniments de l'art contemporani, per la qual cosa aquesta ciutat ha acabat trobant la seva fira internacional d'art, tot i que aquesta no sigui convencional.

Propostes seleccionades

- Hospital de la Santa Creu. Inauguració avui a partir de les 18.30 hores.
- MNAC. L'inconscient pictòric, de Javier Panera.
- Cercle del Liceu.
Video-régimen, de Carles Guerra.
- Arts Santa Mònica
. X-Ville, de Jordi Colomer.
- Reial Cercle Artístic. Senses of place, de Barbara Held i Yapci Ramos.
- Museu Picasso
. Carlotta's Way, de Lauren Flévet.
- La Virreina. Writting diffraction, de Miguel Ríos.

loop-barcelona.com/

Any rere any són més els artistes i les obres que es poden veure i les galeries i centres d'art que participen en aquesta cita. En l'edició que comença avui, la fira compta amb la presència de 411 artistes que mostren més de 500 obres, 45 de les quals estaran presents en galeries i centres on exhibiran les seves obres més recents, moltes estrenes mundials, tal com va explicar ahir Emilio Álvarez, codirector del festival. Un dels màxims atractius d'aquest any serà el fet que, per primera vegada en la seva història, el club privat del Cercle del Liceu obre els seus espais al públic. Serà per mostrar el projecte comissariat per Carles Guerra Carles Guerra Video-régimen. Coleccionistas de la era audiovisual, en què prenen la paraula els principals col·leccionistes privats de videoart espanyols per explicar la seva experiència, a més de mostrar obres de les seves col·leccions, d'autors com Bruce Nauman, Francis Alÿs, Emily Jacir i Gilda Mantilla i Raimond Chaves. Les peces exposades dialoguen amb les sales del Cercle posant de manifest una col·lisió de règims estètics que deixen clars els canvis de gust en el camp de l'art. El col·leccionisme d'obres de videoart serà un dels eixos de la tretzena edició. L'altre, analitzar com el so afecta la manera en què l'espectador percep i experimenta una obra.

'Fabrication', de Gregory Scott (2010), que es pot veure al MNAC durant el Loop.

La sala noble, i poc inaccessible, del Liceu només és un dels espais que durant deu dies, fins al 6 de juny, obren les seves portes per mostrar les últimes creacions artístiques d'imatges en moviment. Com si fos una xarxa que s'estén per tota la ciutat, el Loop permetrà al visitant recórrer els principals centres de l'art dedicats a la cultura i a l'art a Barcelona, però també llocs alternatius o autònoms. “En les eleccions d'aquest diumenge la ciutadania ha expressat una nova voluntat política, que també en l'aspecte cultural és més social i participativa, uns valors que ha compartit el Loop ja en edicions anteriors, a través de sinergies amb el barri del Raval”, va explicar ahir el director de la Virreina, Llucià Homs, durant la presentació del festival, que no va dubtar a qualificar-lo de "projecte estratègic que s'emmotlla a la marca Barcelona”.

Així, al MNAC es podrà veure l'exposició L'inconscient pictòric, comissariat per F. Javier Panera, que fa una lectura transversal a la col·lecció de videoart de la Fundación Sorigué (una de les més importants d'Espanya, amb 450 obres) i els fons del museu de la muntanya de Montjuïc.

'Carlotta's Way', de Laurent Fiévet (2014), que es podrà veure al Museu Picasso de Barcelona durant el Loop.

La Virreina mostrarà Writing diffraction, en què es podrà comprovar in situ aquesta relació entre so i llum; com passarà en un altre dels llocs que aquest any okuparà el Loop a la ciutat: el recinte de l'Antic Hospital de la Santa Creu, on a més s'inaugurarà avui el festival (entre les 18.30 i les 22 hores). La Biblioteca de Catalunya, els jardins, la Capella, l'Escola Massana i el claustre gòtic que envolta alguns d'aquests edificis, rebran una injecció de modernitat amb algunes de les propostes visuals d'aquesta edició. El Reial Cercle Artístic acull el projecte Senses of place, “un festival dins del festival”, segons el director artístic del Loop, Conrado Uribe, en què convergeixen treballs artístics a través del so, el cinema i els nous mitjans tecnològics; mentre que la capella de Santa Àgata del Muhba projectarà el traveling de Burkhard von Harder de 16 hores sobre els 1.378 quilòmetres del teló d'acer, “un viatge a la memòria”, segons Uribe. La Filmoteca, el Goethe Institut i els cinemes Girona s'uneixen al festival projectant cicles de cinema, art i música. El Museu Picasso mostrarà un treball de Laurent Fiévet en què es barrejaran dues obres mestres. Las Meninas de Velázquez i Vertigen de Hitchcock, creant tot un seguit de relacions complexes i atrapant els seus personatges. Són només algunes de les nombroses ofertes que es podran veure a la ciutat en els pròxims dies.

Una altra serà el lliurament del primer premi de videocreació que concedeix el Loop. Serà a l'Arts Santa Mònica a l'artista Jordi Colomer per la seva obra X-Ville, una reflexió, a partir del filòsof i arquitecte Yona Friedman, sobre les utopies i la seva capacitat per atreure multituds. Una metàfora dels temps que corren?

Sobre la firma

Arxivat A