El Liceu convoca 14 places de músics per a l’orquestra

El director musical Josep Pons treballa amb la idea que el coliseu tingui el 2017 una plantilla de 95 solistes

Assaig de l'orquestra del Liceu.

Més bones notícies des del Liceu. Primer va ser Roger Guasch, director general del teatre, que, abans d'aixecar-se oficialment el teló de la temporada amb La traviata, va llançar un missatge optimista: després d'una profunda crisi, ha crescut lleugerament el nombre d'abonaments, que arriben a la xifra de 16.291 després de cinc anys de caiguda de públic. Segueix el seu exemple el director musical, Josep Pons, que ahir, en la...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

Més bones notícies des del Liceu. Primer va ser Roger Guasch, director general del teatre, que, abans d'aixecar-se oficialment el teló de la temporada amb La traviata, va llançar un missatge optimista: després d'una profunda crisi, ha crescut lleugerament el nombre d'abonaments, que arriben a la xifra de 16.291 després de cinc anys de caiguda de públic. Segueix el seu exemple el director musical, Josep Pons, que ahir, en la presentació del cicle Beethoven que comença dissabte que ve al coliseu barceloní, va llançar les campanes al vol en anunciar la convocatòria de 14 places de músics en una nova etapa que persegueix la millora de la qualitat i el rendiment laboral de l'orquestra del Liceu. “El Pla Estratègic permet invertir en la qualitat artística i un pas decisiu en la millora de l'orquestra és cobrir les places vacants amb músics de la major qualitat possible”, afirma Pons.

Potser influenciat per la potència dominadora de Beethoven —dissabte (18 hores) dirigirà al Liceu un programa que inclou el Concert per a piano núm. 5, Emperador, amb Josep Colom com a solista, i la Simfonia núm. 7, Pons es va mostrar pletòric a l'hora de pintar un futur de color rosa en la vida de la formació liceista. “Cal apartar les notícies negatives, la millora dels cossos estables ha canviat la situació gràcies a un nou conveni laboral que és el més modern de l'Estat espanyol, ja que permet major flexibilitat en comptabilitzar el treball per serveis i de manera individual, i no com abans, per hores i de manera col·lectiva, cosa que disparava les despeses”, explica amb satisfacció.

Pons treballa amb la idea que el Liceu pugui tenir, d'aquí a l'any 2017, una plantilla orquestral fixa de 95 músics per fer front a l'activitat en òperes, concerts, gires i festivals que preveu dur a terme en el marc del pla de millora de la formació. El nou objectiu anunciat suposa un significatiu canvi després d'anys de reducció, acomiadaments i readmissions que han fet disminuir la plantilla de l'orquestra fins a deixar-la actualment en 69 músics.

L'anunci suposa un canvi, després d'anys de disminucions en la plantilla del conjunt

La convocatòria per cobrir 14 places vacants s'anunciarà públicament a mitjan novembre, i les proves de selecció es realitzaran de gener a juny del 2015 en dues etapes: set places para incorporar-se a la plantilla en la temporada 2015-2016 i set més per a la temporada 2016-2017. Per afrontar aquest procés, el teatre ha assignat una inversió de 417.000 euros en l'exercici 2015-16, que el teatre pot afrontar amb la previsió de més ingressos per l'activitat de les masses estables, la flexibilització laboral que garanteix el nou conveni i l'estalvi en la contractació de músics externs per atendre les necessitats de plantilla de les obres programades.

L'eliminació de privilegis i alguns complements salarials, i la significativa rebaixa de 300 euros a 150 en el complement que cada músic rebia mensualment en concepte de drets per l'activitat en enregistraments i transmissions, obre un nou període que Pons saluda amb entusiasme. “Era un tema que no ens deixava caminar i per fi s'ha desbloquejat amb la signatura d'un acord de cessió per deu anys de tots els drets i per a tots els formats, fet que ens permet tornar al mercat amb garanties. Acabem de gravar amb Matthias Goerne un disc de lieder de Gustav Mahler orquestrats per Luciano Berio, i un segell tan potent com Deutsche Grammophon està interessat a treballar amb l'orquestra del Liceu”.

Pons assegura que en el procés de selecció de nous músics és vital fer prevaler la qualitat dels nous instrumentistes, perquè el que hi ha en joc és “la qualitat de l'orquestra en els propers 20 anys”. I pensa seguir el sistema de les millors formacions alemanyes, que, a més del nivell de virtuosisme i netedat tècnica, concedeixen màxima importància “a la capacitat d'adaptar-se i integrar-se bé en el si de la plantilla i en la dinàmica de treball. Per tant, els millors candidats se'ls convidarà a treballar amb l'orquestra per un període de temps per valorar el seu comportament i actitud en el treball”. De moment, la plantilla del cor, de 60 cantants, no augmentarà, encara que es manté el compromís de cobrir les vacants per jubilació.

El cicle Beethoven continuarà amb la Simfonia núm. 9 (27 i 28 de novembre) en el marc del Memorial Pau Casals i el programa mundial La música contra el treball infantil, promogut per l'Organització Internacional del Treball (OIT), de la qual Josep Pons ha estat nomenat col·laborador especial. El tercer i últim concert consagrat a Beethoven tindrà lloc el 27 de març del 2015, amb la pianista Alba Ventura com a solista. L'orquestra oferirà dos dels programes Beethoven al Teatre-Auditori de Sant Cugat el 5 de desembre i el 19 de març del proper any.

Arxivat A