Patrimoni cultural

L’Audiència d’Osca confirma que el MNAC ha d’entregar les pintures murals de Sixena

El tribunal desestima els recursos presentats per la Generalitat i assegura que els murals romànics són al MNAC en “precari”, sense cap títol de propietat

Pintures de la sala capitular del monestir de Sixena exposades al MNAC.Joan Sánchez

L'Audiència Provincial d'Osca ha ratificat, fil per randa, la sentència que va condemnar el 4 de juliol del 2016 la Generalitat i el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) a retornar les pintures romàniques de la sala capitular del monestir de Sixena a Osca. Després de quatre anys, arran del recurs presentat per la Generalitat el 2 de setembre del 2016, l'Audiència ha rebutjat tots els arguments plantejats en la decisió presa per la jutgessa Silvia Ferreruela del jutjat d'instrucció número 2 d'Osca, en el sent...

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte

L'Audiència Provincial d'Osca ha ratificat, fil per randa, la sentència que va condemnar el 4 de juliol del 2016 la Generalitat i el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) a retornar les pintures romàniques de la sala capitular del monestir de Sixena a Osca. Després de quatre anys, arran del recurs presentat per la Generalitat el 2 de setembre del 2016, l'Audiència ha rebutjat tots els arguments plantejats en la decisió presa per la jutgessa Silvia Ferreruela del jutjat d'instrucció número 2 d'Osca, en el sentit que aquests frescos romànics estan “en precari” al museu perquè no s'ha pogut presentar cap títol de propietat.

Más información

La sentència s'ha donat a conèixer aquest dilluns al matí després que els magistrats es reunissin dimarts passat. De totes maneres, la Generalitat, com ha fet amb els diferents casos en els quals està enfrontada per temes de patrimoni amb Aragó, portarà a una instància superior, el Tribunal Suprem, l'assumpte esperant poder retenir aquestes obres que des dels anys setanta del segle passat són al museu barceloní. Si el recurs és admès per l'alt tribunal el cas es pot perllongar, segons algunes fonts, fins al 2022 o el 2023. Els representants legals de Catalunya tindran 20 dies per presentar el seu recurs.

Segons els magistrats de l'Audiència, la voluntat de la comunitat de monges de Sixena, propietària de l'immoble, era que es retornessin a la seva ubicació original i recorden que aquestes obres no poden disgregar-se del bé immoble al qual pertanyen, perquè és monument nacional des del 1923. Així ho va declarar durant el judici la Mare Federal de l'Orde de les Santjoanistes, María Virginia Calatayud, una monja que resideix en un monestir d'Àlaba i no havia visitat mai Sixena, tal com ella mateixa va reconèixer.

L'Audiència d'Osca possibilita que el jutge de primera instància sol·liciti l'execució de la sentència que comportaria el trasllat d'aquestes delicades pintures. Després de la sentència, la mateixa jutgessa Ferreruela s'hi va oposar tenint en compte “l'extrema fragilitat dels frescos” que podrien haver de suportar un doble trasllat si al final del procés es decidia que sí que pertanyen a la Generalitat i podien continuar exhibint-se al MNAC com fins ara.

El perill de trasllat és real, tal com han denunciat experts en restauració, amb Gianluigi Colalucci (responsable de la restauració dels frescos de Miquel Àngel a la Capilla Sixtina) al capdavant, que han desaconsellat sempre qualsevol moviment d'aquestes peces que van patir l'efecte del foc durant la Guerra Civil.

No hi ha setmana sense notícies dels jutjats relacionats amb els enfrontaments entre les dues comunitats pel patrimoni. El 24 de setembre el Tribunal de Conflictes del Suprem va desestimar la demanda de la Generalitat que havia paralitzat la sentència que l'obliga a retornar 111 de les parròquies d'Osca que havien passat de la diòcesi d'aquesta província a la nova de Barbastre-Montsó el 1995 peces de forma immediata. I la setmana que ve, el dimecres 14 d'octubre, està previst que el mateix Suprem dictamini sobre la propietat de 97 peces del monestir de Sixena que fins al 2016 i el 2017 van estar dipositades al MNAC de Barcelona i el Museu de Lleida.

Sobre la firma

Arxivat A