Obsessionat amb Picasso

Marijn van Kreij reinterpreta l’obra del malagueny en una mostra oberta al museu del pintor a Barcelona

Una dona observa l'obra de l'holandès Marijn van Kreij al Museu Picasso de Barcelona.Quique García / EFE

L'artista Marijn van Kreij (Middelrode, Països Baixos, 1978) estava obsessionat amb Pablo Picasso. No entenia per què tot el que havia fet en vida el malagueny es considerava genial. Per això, va decidir apropar-s'hi i ficar-se de ple en alguna de les seves pintures. Des de fa 10 anys va començar a reconciliar-s'hi després de descobrir l'obra més tardana del geni, en la qual reflexionava sobre la seva condició d'artista i el procés de creació. Des de llavors, l'holandès fa dibuixos repetitius que insereix en una mena d'enormes quadrícul...

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte

L'artista Marijn van Kreij (Middelrode, Països Baixos, 1978) estava obsessionat amb Pablo Picasso. No entenia per què tot el que havia fet en vida el malagueny es considerava genial. Per això, va decidir apropar-s'hi i ficar-se de ple en alguna de les seves pintures. Des de fa 10 anys va començar a reconciliar-s'hi després de descobrir l'obra més tardana del geni, en la qual reflexionava sobre la seva condició d'artista i el procés de creació. Des de llavors, l'holandès fa dibuixos repetitius que insereix en una mena d'enormes quadrícules, realitzades a partir d'obres en les quals apareixen l'estudi de Picasso, després de comprovar com aquest va copiar i es va obsessionar amb altres pintors, com el seu admirat Velázquez. Ho evidencia la seva sèrie Las Meninas, del 1957, en la qual va arribar a pintar fins a 58 obres diferents.

Más información

Aquest conjunt d'obres únic, en el qual d'entrada totes semblen iguals però observades amb detall totes són diferents, es pot veure al primer pis del Museu Picasso de Barcelona, després de la donació que Picasso va fer el 1968 a Barcelona, quan va morir el seu amic Jaume Sabartés, a qui li havia confessat el 1952: “Si algú es posés a copiar Las Meninas, suposem que en arribar a cert punt, i si qui copiés fos jo, em diria: 'I si posés això una mica més a la dreta o a l'esquerra?' I intentaria fer-ho a la meva manera, oblidant Velázquez. Així, a poc a poc, aniria pintant unes Meninas que li semblarien detestables al copista d'ofici; no serien les que ell creuria que havia vist en la tela de Velázquez, però serien les meves Meninas”.

Una persona observa des del carrer Montcada l'obra de Marijn van Kreij en la qual reinterpreta l'obra de Picasso.Quique García / EFE

Van Kreij ha consumat la seva obsessió pel pintor exposant al Museu Picasso de Barcelona, de la mà del director del centre, Emmanuele Guigon, i del comissari Erich Weiss, Contemporary presences: Marijn van Kreij, en la qual mostra el seu acostament a Picasso a partir de la finestra que apareix a El taller de Picasso, del 1956, un dels elements presents en les produccions que Picasso va anomenar “paisatges interiors” i que va fer al seu estudi de La Californie, prop de Canes, en què va plasmar a l'oli els seus propis materials de treball, instruments i molts dels objectes de la seva vida quotidiana.

L'artista holandès pinta de manera ràpida i directa en papers usats, pàgines de revistes i fullets publicitaris repetint una vegada i una altra aquest element. Des de lluny, totes semblen iguals, però de prop i observant-les amb detall, com passa amb Las Meninas de Picasso, totes són diferents. “En la repetició trobo la llibertat com a artista”, ha explicat aquest dijous Van Kreij subratllant que gràcies a aquesta obsessió amb Picasso es va començar a interessar per la pintura, ja que en els seus inicis estava centrat únicament en el dibuix.

Marijn van Kreij, davant d'una de les quadrícules que exposa al Museu Picasso de Barcelona.Quique García / EFE

“L'exposició pretén connectar el llegat de Picasso amb expressions més recents d'artistes contemporanis”, ha explicat Weiss, que considera que més que una obsessió, el treball de Van Kreij és “una declaració d'amor”. També que “portar aquestes obres al museu és una bona excusa per revisitar la col·lecció del Museu Picasso”, tan necessària ara en temps de falta de visitants estrangers.

L'exposició es podrà veure, de franc, a la sala Mauri fins a l'1 de novembre. Aquest espai fa també dialoga amb l'obra de Picasso i la interpretació que ha fet Kreij perquè té una enorme finestra oberta al carrer Montcada per la qual moltes de les persones que hi passen treuen el cap a l'interior del museu. A partir de dissabte, els que ho facin podran veure, des de la finestra, les finestres de l'holandès, a partir de la qual va fer Picasso de Las Meninas de Velázquez. “La finestra és la frontera que has de travessar”, afirma Van Kreij.

Sobre la firma

Arxivat A