L'escrita

Excursió

El turisme per les ruïnes digitals disposa d’altres indrets interessants. Al món inabastable i pixelat de Minecraft hi ha hospitals, museus i parcs d’atraccions abandonats; els usuaris han fugit. A Second Life he trobat una ruïna digital; batega a la deriva, buit de gent però en marxa

Imatge d'un dels mons de Second Life.

Bona part del fer turisme consisteix a visitar ruïnes. Restaurats o menjats per l’heura, els temples antics fan dir oh. Les cases i les persones petrificades de Pompeia. Els castells mig ensorrats. Les piràmides i l’esfinx. Edificis, monuments i llocs que van ser viscuts, adorats i transitats en altres èpoques ara es fa pagar per veure’ls. Però el que costa més de trobar és un indret tot just abandonat (modernament abandonat) per passejar-s’hi en solitud. Txernòbil n’és un.

Second Life (SL) va néixer el 2003 i es va convertir en l’espai virtual més famós de la xarxa. Els usuaris hi duie...

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte

Bona part del fer turisme consisteix a visitar ruïnes. Restaurats o menjats per l’heura, els temples antics fan dir oh. Les cases i les persones petrificades de Pompeia. Els castells mig ensorrats. Les piràmides i l’esfinx. Edificis, monuments i llocs que van ser viscuts, adorats i transitats en altres èpoques ara es fa pagar per veure’ls. Però el que costa més de trobar és un indret tot just abandonat (modernament abandonat) per passejar-s’hi en solitud. Txernòbil n’és un.

Second Life (SL) va néixer el 2003 i es va convertir en l’espai virtual més famós de la xarxa. Els usuaris hi duien una vida idealitzada. Adquirien lindens (la moneda virtual) i compraven parcel·les, hi construïen, es feien un món a mida. Algunes empreses hi van invertir milers de dòlars per adquirir terrenys exclusius, ressorts especials per a visitants adinerats. L’impacte de SL va ser tan gran, que mitjans com Reuters van destinar-hi un corresponsal virtual. Espai gegant de socialització, Facebook o Twitter fa temps que li van passar la mà per la cara.

Hi vaig entrar el 2007. Recordo haver-hi vist un míting de Gaspar Llamazares: Tengo una respuesta para ti. I botigues de les principals marques de roba, de tecnologia. Festivals, cases d’apostes, recreacions de llocs reals o imaginaris. També hi vaig enraonar amb un munt de gent —amb els avatars. Hi havia un ambient carregadíssim i me’n vaig cansar.

Tretze anys més tard hi he tornat i he trobat una ruïna digital. Cada petit món de SL batega a la deriva, buit de gent però en marxa: les fonts ragen, les barbacoes continuen enceses, passa un conill pel carrer desert. Els únics llocs concorreguts són els bordells i els casinos, perquè en l’espai que els separa no hi ha ni una ànima.

He visitat la plaça Reial de Barcelona, inhòspita. M’he teletransportat a una Catalunya virtual i he aparegut sota una haima, a la plaça d’una mena d’urbanització arran de mar. M’ha rebut l’avatar d’una pin-up: es diu Andrea12932 i du els cabells fúcsia. Darrere seu un Pare Noel dormia en un banc, desconnectat. He fugit per anar a petar a les tenebres d’Innsmouth i hi he trobat quatre sonats fent una foguera festa.

El turisme per les ruïnes digitals disposa d’altres indrets interessants. L’acumulació d’universos virtuals en desús és extraordinària. I aviat podria conformar un negoci nou, amb agències especialitzades —pensaran els bufanúvols. Al món inabastable i pixelat de Minecraft hi ha hospitals, museus i parcs d’atraccions abandonats. Els usuaris han fugit (potser s’han mort de debò) i el testimoni de les seves glòries passades ara és una joguina oblidada.

A SL hi he vist uns quants podríem dir-ne cadàvers d’avatar. Quan l’usuari no està connectat, l’avatar queda immòbil, de color gris, allí on l’han deixat. Era a la platja d’una illa tropical, enmig d’una estesa de siluetes immòbils, que he buscat Gaspar Llamazares. A SL es feia dir Beattie.

Arxivat A