Palau 100 aposta per les noves estrelles de la direcció

Kirill Petrenko, amb la Filharmònica de Berlín, i Teodor Currentzis, lideren la temporada més simfònica al temple modernista

El director d'orquestra rus Kirill Petrenko, en plena actuació.

El Palau aposta fort per les grans orquestres en la temporada 2020-2021. L'Orquestra Filharmònica de Berlín, amb el seu nou director titular al capdavant, el rus Kirill Petrenko; la formació Anima Aeterna amb el seu fundador, el director grec nacionalitzat rus Teodor Currentzis, i la Filharmònica de Munic, amb la directora i soprano canadenca Barbara Hannigan, encapçalen l'edició més simfònica de Palau 100, el cicle estrella de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana. Fins a un total de deu orquestres figuren en un c...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

El Palau aposta fort per les grans orquestres en la temporada 2020-2021. L'Orquestra Filharmònica de Berlín, amb el seu nou director titular al capdavant, el rus Kirill Petrenko; la formació Anima Aeterna amb el seu fundador, el director grec nacionalitzat rus Teodor Currentzis, i la Filharmònica de Munic, amb la directora i soprano canadenca Barbara Hannigan, encapçalen l'edició més simfònica de Palau 100, el cicle estrella de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana. Fins a un total de deu orquestres figuren en un cartell innovador que amplia l'oferta a 17 concerts, cinc dels quals són fora d'abonament, programats des de l'octubre fins al 6 de juny del 2021.

Els nous aires en la programació –presentada dimarts al Palau pel director general, Joan Ollé, i la directora artística adjunta, Mercedes Conde– busquen més equilibri entre les orquestres de renom i els divos de la batuta, que, no ens enganyem, són els que atreuen més públic, i l'entrada d'aire fresc amb les noves figures que estan canviant l'escena concertística internacional.

Presència catalana i cicles monogràfics

"L'aposta pels directors catalans és clara i també pels cicles monogràfics. Després de l'èxit de la integral Beethoven per Gardiner, tindrem la integral Robert Schuman amb Daniele Gatti i la Mahler Chamber Orchestra. I en propers anys programarem integrals o panoràmiques de determinats clàssics", comenta Conde, que assenyala la creació d'un abonament per a menors de 35 anys amb un 50% de descompte "perquè el preu no sigui un fre per als joves melòmans". Jordi Savall dirigirà per primera vegada l'oratori La Creació, de Haydn, amb Le Concert des Nations i La Capella Reial de Catalunya, i Josep Pons, amb la Simfònica del Liceu i la soprano finlandesa Camilla Nylund il·lustren el pes de la presència catalana a la programació.

“Volem presentar els nous referents de la direcció orquestral que, de fet, estan canviant moltes coses en el panorama internacional amb energia i idees innovadores”, explica Conde, afegint als noms de Petrenko i Currentzis el del jove director finlandès Santtu-Matias Rouvali, titular de la Simfònica de Göteborg, amb la qual oferirà obres de Sibelius i Stravinski. “Rouvali encara no és gaire conegut, però serà el proper titular de la Filharmònica de Londres i el seu ascens està sent meteòric”.

Petrenko i la Filharmònica de Berlín –actualment els més sol·licitats pels programadors de tot el món– actuaran el 2 de maig del 2021 amb un programa que combina dues obres de Mozart –la Simfonia núm. 25 i el motet Exsultate, jubilate, a més de la Simfonia núm. 1 de Txaikovski, programada molt poques vegades. Per la seva banda, Currentzis oferirà la seva innovadora lectura de la Patètica, de Txaikovski, més l'adagi de la Desena de Mahler.

Atenció –perquè és una artista fora de sèrie i feia molts anys que no actuava al Palau una directora– al concert de la Filharmònica de Munic amb Barbara Hannigan (16 de febrer), que dirigirà i actuarà també com a soprano solista de la Quarta de Mahler i Djamila Boupacha, una obra del compositor italià Luigi Nono dedicada a Djamila Boupacha, una exmilitant del Front Nacional d'Alliberament d'Algeria.

Tres extitulars de l'OBC actuaran a Palau 100. Antoni Ros Marbà tancarà la temporada el 6 de juny del 2021 dirigint l'òpera El giravolt de maig, d'Eduard Toldrà, amb l'OBC. Ernest Martínez Esquerre actuarà amb la Reial Orquestra Simfònica de Sevilla en un programa amb gran protagonisme de la finlandesa Kaija Saariaho, compositora convidada de la temporada. I Pablo González dirigirà la Filharmònica de Dresden, amb la pianista georgiana Elisabeth Leonskaja com a solista.

“Tornen el rus Iuri Temirkànov i la Filharmònica de Sant Petersburg, amb un programa de música russa amb l'Orfeó Català (Borodín, Prokófiev i Stravinski). La desfilada orquestral inclou la Filharmònica de Hong Kong, dirigida per l'holandès Jaap van Zweden, amb la pianista georgiana Kathia Buniatishvilli (Xostakóvitx i Ravel); la Simfònica de la WDR de Colònia, dirigida pel romanès Cristian Macelaru (Strauss), i l'orquestra Les Siècles, dirigida pel francès François-Xavier Roth (Ravel).

Completen el cartell el violinista italià Giuliano Carmignola i la Venice Baroque Orchestra (Les quatre estacions de Vivaldi) i l'alemany Thomas Hengelbrock, que interpretarà Un rèquiem alemany, de Brahms, amb el cor i orquestra Balthasar Neumann.

Arxivat A