54è FESTIVAL DE LA PORTA FERRADA

Màgia arran de mar

El guitarrista Pat Metheny i el contrabaixista Ron Carter van oferir un concert íntim i proper en la inauguració de Porta Ferrada

Pat Metheny & Ron Carter a la Porta Ferrada.CARLES TORRENT

Concert de gala per inaugurar el degà dels nostres festivals estiuencs, el Festival de la Porta Ferrada. El guitarrista Pat Metheny i el contrabaixista Ron Carter van oferir un concert íntim i proper, alguna cosa així com una entranyable xerrada entre dos amics, parlant de les seves coses, que podria haver tingut lloc a la sala d'estar de qualsevol dels dos. Una vetllada d'autèntic luxe sota la llum de la lluna, acompanyada per una suau brisa marina i l'olor saludable i penetrant del Mediterrani.

Després d...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

Concert de gala per inaugurar el degà dels nostres festivals estiuencs, el Festival de la Porta Ferrada. El guitarrista Pat Metheny i el contrabaixista Ron Carter van oferir un concert íntim i proper, alguna cosa així com una entranyable xerrada entre dos amics, parlant de les seves coses, que podria haver tingut lloc a la sala d'estar de qualsevol dels dos. Una vetllada d'autèntic luxe sota la llum de la lluna, acompanyada per una suau brisa marina i l'olor saludable i penetrant del Mediterrani.

Más información

Després d'un record per a les víctimes de Niça va ser una melodia tan captivadora com Manhâ de Carnaval la que ja va deixar clar que no es tractava d'un concert de jazz normal i corrent. Metheny, jaqueta clara i camisa fosca (enrere va quedar la samarreta de ratlles, fins als costums més arrelats acaben per perdre's), Carter, amb la seva elegància habitual, corbata i mocador lila inclosos, drets un davant de l'altre, mirant-se als ulls i no prescindint del públic però comportant-se com si estiguessin en un altre món, un de molt personal en el qual ningú més hi cabia. Fins i tot feia angunia aplaudir per allò de no interrompre, de no colar-te en una conversa aliena.

No va haver-hi paraules, només música. Amb la guitarra elèctrica i un so transparent Metheny va dominar la primera meitat. Les seves melodies enrevessades i juganeres volaven sobre el toc segur d'un Carter contingut. Metheny va imposar la seva llei sobre un grapat d'estàndards amb Milers en el punt de mira (superb Freddie Freeloader) i alguna composició pròpia que va ser reconeguda immediatament per un públic fidel.

Marcant un inexistent intermedi Metheny va treure la seva guitarra acústica picassiana de 42 cordes per a un llarg i colorista solo, el mateix (o gairebé) que ha repetit en totes les seves visites però que sempre sona fresc. Carter l'observava amb un somriure paternal i en arribar el seu torn en solitari, i quan tothom esperava un estàndard d'aquests de tota la vida, va tocar una alegre melodia country que va deixar el personal bocabadat. Ovació de gala i l'equilibri va començar a decantar-se de la part del veterà contrabaixista (79 anys acabats de fer).

A partir d'aquí va canviar el to amb un implacable Carter en pla gran senyor fins a desembocar en un efervescent St Thomas de Sonny Rollins que va valer per si sol per a tot el concert. Amb aires de calipso va acabar la vetllada però encara tenien a la butxaca un record per Herbie Hancock (Maiden voyage) com a colofó idoni.

La reunió de Carter i Metheny, diferents generacions, estils dispars, havia suscitat entre la comunitat jazzística molta curiositat i bastants més recels. En concloure la seva presentació a Sant Feliu de Guíxols qualsevol podria pensar que feia tota la vida que tocaven junts, comunió total, sense edats, estils o procedències. Una vetllada màgica il·luminada per la lluna arran de mar.

Arxivat A