Bach es fa un lloc en l’estiu barceloní

El Festival Bachcelona obre la seva tercera edició amb Ton Koopman

Si es busca un compositor capaç de proporcionar calma, espiritualitat i puresa sonora, probablement ningú pot disputar el lloc d'honor a Johann Sebastian Bach. Fa tres anys, l'associació Bach Zoom Mitseingen (BZM), creada pels músics Pau Jorquera i Daniel Tarrida per interpretar les cantates de forma participativa al llarg de l'any, es va embarcar en un altre fantàstic projecte: omplir de màgia i espiritualitat bachiana l'estiu de la ciutat en un esdeveniment que van batejar com a Festival Bachcelona. La seva tercera edició s'obre amb dues vetllad...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

Si es busca un compositor capaç de proporcionar calma, espiritualitat i puresa sonora, probablement ningú pot disputar el lloc d'honor a Johann Sebastian Bach. Fa tres anys, l'associació Bach Zoom Mitseingen (BZM), creada pels músics Pau Jorquera i Daniel Tarrida per interpretar les cantates de forma participativa al llarg de l'any, es va embarcar en un altre fantàstic projecte: omplir de màgia i espiritualitat bachiana l'estiu de la ciutat en un esdeveniment que van batejar com a Festival Bachcelona. La seva tercera edició s'obre amb dues vetllades seguides –avui i demà al Palau de la Música (sala Petit Palau, 20 h)– a càrrec del gran clavecinista, organista i director holandes Ton Koopman i diversos solistes de l'Orquestra Barroca d'Amsterdam.

Prop de 8.000 espectadors van assistir l'any passat a aquest festival singular, que, a més d'omplir un buit en l'oferta de música clàssica a la ciutat a final de juliol, busca l'excel·lència comptant amb els serveis de músics de referència en la interpretació de la música barroca amb criteris d'època: i Koopman és sens dubte un dels grans experts en la monumental obra bachiana.

Després de l'èxit obtingut l'any passat, Koopman torna a ser cap de cartell en una edició que comença amb dos programes d'atractiu enorme; avui dedica el programa als concerts per 2, 3 i 4 clavicèmbals i divendres consagrarà la vetllada a l'Ofrena musical. En les dues cites actuen solistes de la prestigiosa Orquestra Barroca d'Amsterdam fundada i liderada per Koopman.

La programació, que es tancarà el 28 de juliol, data en què es commemora la mort de Bach –el músic alemany va morir el 28 de juliol del 1750 a Leipzig– ofereix diverses activitats en uns quants espais de la ciutat de Barcelona. La Filmoteca de Catalunya permetrà veure tres pel·lícules sobre la figura del Kantor de Leipzig: Mein Name ist Bach (2003); el documental protagonitzat per John Eliot Gardiner Bach: a passionate life (2013), i la pel·lícula muda Sunrise, de Murnau (1927), a la qual posaran banda sonora en directe la flautista Miriam Plas i la pianista Maria Alonso (piano).

Una altra proposta nova que convida a gaudir la música en un marc de més intimitat és el Bach domèstic: dos concerts que tindran lloc en dues cases particulars situades en espais emblemàtics de la ciutat –la plaça Reial i el Mercat de Santa Caterina–, a càrrec respectivament de la violoncel·lista Clara Pouvreau, i el pianista Josep Garcia.

També hi ha espai per a la recerca de territoris de trobada, com Bach flamenc, de la mà del guitarrista Dani Figueras (Capella de l´Esperança) o JZBach, amb el trio format pel pianista Manel Camp, el saxofonista Llibert Fortuny i la trompetista Mireia Farrés (Jamboree).

Curiosament, l'agenda permet enllaçar diverses propostes: dissabte que ve, per exemple, després de la cita domèstica a la plaça Reial, la sessió pot continuar amb la interpretació d'una cantata a l'església del Pi a càrrec de l'Ensemble i el Cor BZM i, com a colofó lúdic, una degustació de vins Bach al pati del Museu Marès, amb presència dels intèrprets.

Arxivat A