CRÍTICA | BLUE RUIN

Jo (no) sóc la justícia

Una imatge de 'Blue Ruin'.

Si Tarantino va utilitzar l'esquema narratiu del thriller de venjança per construir una catedral postmoderna i el coreà Park Chan-Wook el va posar al servei del seu barroquisme expressiu, Jeremy Saulnier porta la contrària a tots dos a Blue ruin. La seva pel·lícula planteja un contrapunt de nuesa formal i vocació clàssica, extraient una eloqüència poderosa de les seves imatges, amb freqüència lliures de diàlegs que facilitin el posicionament moral de l'espectador. El títol d'una pel·lícula de Park Chan-Wook, Sympathy for Mr. Vengeance, ajudaria a definir la ...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

Si Tarantino va utilitzar l'esquema narratiu del thriller de venjança per construir una catedral postmoderna i el coreà Park Chan-Wook el va posar al servei del seu barroquisme expressiu, Jeremy Saulnier porta la contrària a tots dos a Blue ruin. La seva pel·lícula planteja un contrapunt de nuesa formal i vocació clàssica, extraient una eloqüència poderosa de les seves imatges, amb freqüència lliures de diàlegs que facilitin el posicionament moral de l'espectador. El títol d'una pel·lícula de Park Chan-Wook, Sympathy for Mr. Vengeance, ajudaria a definir la medul·la de l'interessant problema que planteja Blue ruin: podem sentir simpatia per l'executor d'una venjança, encara que sigui un individu fràgil?

BLUE RUIN

Direcció: Jeremy Saulnier.

Intèrprets: Macon Blair, Devin Ratrair, Amy Hargreaves, Kevin Kolack i Eve Plumb.

Gènere: thriller. EUA, 2013.

Durada: 90 minuts.

En la mirada de cadell abandonat sota la pluja de l'actor Macon Blair –reforçada quan el personatge s'afaita la descuidada barba d'exclòs social– hi ha l'ànima de la pel·lícula: la seva identitat i, també, la seva naturalesa problemàtica autoconscient.

Quan comença Blue ruin, en Dwight (Blair) és un tipus que viu dins del seu cotxe atrotinat i entra en cases alienes per fer-se algun bany reparador. La pel·lícula va desvelant la informació a foc lent, però l'espectador no triga a saber l'origen de la situació desemparada del personatge: el cruel assassinat dels seus pares, perpetrat per un individu que està a punt de sortir de la presó. El que segueix té poc a veure amb aquesta ritualització de la venjança a la qual tant ha recorregut l'imaginari del gènere: no és sinó la crònica hiperrealista d'aquesta revenja executada no tant per un tipus comú, sinó per un subjecte fal·lible i aterrit, els actes del qual tenen conseqüències fatals, però l'imperatiu d'acció de les quals obliga a seguir endavant.

Antiheroi perplex, en Dwight, a qui no cal confondre amb una figura còmica, és l'aliat perfecte del director, que acredita la seva confiança en el poder de les imatges i el control absolut d'un registre lacònic lliure de manierismes. Les converses que el personatge manté amb la seva germana, un vell amic o les seves víctimes aporten la informació precisa en el moment just i demostren que Saulnier no ha volgut fer un exercici d'estil, sinó construir i revelar un microcosmos brutal.

Arxivat A