‘Breu introducció al western’: Balada trista i masculina
Tant el text com la posada en escena d’aquesta obra inspirada en històries d’indis i vaquers discorren sense estridències, deixant un pòasit que quedarà uns quants dies en la nostra memòria
Quan era petit odiava el western, el gènere cinematogràfic més masculí que existeix, amb permís del bèl·lic. Aquelles pel·lícules de cowboys rudes, cavalls cansats i pobles polsegosos de mala mort em despertaven una barreja de rebuig i sopor. A Breu introducció al western, Joan Yago agafa aquest gènere com a excusa per parlar de la masculinitat: ens trobem davant d’una família de quatre homes tristos que, com marca el cànon, tenen problemes per expressar les seves emocions. El dramaturg i director Llàtzer Garcia –un altre amant de les pel·lis d’indis i vaquers– dirigeix la funció amb la seva sensibilitat habitual: tant el text com la posada en escena discorren sense estridències i deixen un pòsit que es quedarà uns quants dies en la nostra memòria.
Pepo Blasco és un funcionari que ha estat agredit al seu lloc de treball, i alhora és el causant involuntari d’una petita revolució social. Jan Serra interpreta el seu fill, un jove arquitecte sobradament preparat i a l’atur, símbol d’una joventut desconcertada i sense il·lusió, que afirma que escriu una tesi doctoral. Oriol Guinart és l’oncle, personatge de mirada desorbitada i calma aparent, que busca en el ioga o l’artteràpia les respostes que no troba a la seva vida anodina. Finalment, Eduard Benito interpreta l’avi (bigoti i barret de cowboy), un policia retirat i amb inici de demència, a qui només les escapades a la Filmoteca amb el seu net li insuflen una mica de vida. Davant d’aquest panorama, les reduïdes proporcions de la Sala Flyhard es converteixen alternativament en un pis i en un cinema (escenografia d’Anna Tantull), amb una fila de butaques vermelles i una paret plena de cartells antics: Duelo al sol, Río Bravo, Grupo salvaje...
La història bascula entre els diàlegs familiars i la incomprensió generacional, amanida amb apunts històrics pronunciats al micròfon per Benito, com un vell genet solitari amb esperit didàctic. La febre de l’or, les matances, Bou Assegut i Buffalo Bill són el contrapunt històric d’aquests duels dialèctics, projectes de carícies i topades entre homes que s’estimen, però que no s’entenen. Fracassos personals i col·lectius, cassolades a l’exterior, ràbia acumulada, tristesa i desassossec. Breu introducció al western és com una d’aquelles cançons que sempre apareixen a les pel·lis de cowboys: una balada melancòlica, aparentment senzilla i banal, que retrata un món en estat de crisi permanent. És a dir, el de la masculinitat i el nostre.