Retallada al Macba de Marí

El cessament dels anteriors responsables artístics obliga a cancel·lar unes 30 exposicions fins al 2017

El Macba de Barcelona, a la plaça dels Àngels.Marcel.li Saenz

El fotògraf Xavier Miserachs, l'escultor Sergi Aguilar i les noves adquisicions articulen la propera temporada expositiva del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), que s'ha donat a conèixer aquest dimecres amb un escarit comunicat. Després de gairebé dos mesos de silenci, l'anunci del concurs per buscar nou director a última hora de dimarts i l'atípica presentació del programa no han aconse...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

El fotògraf Xavier Miserachs, l'escultor Sergi Aguilar i les noves adquisicions articulen la propera temporada expositiva del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), que s'ha donat a conèixer aquest dimecres amb un escarit comunicat. Després de gairebé dos mesos de silenci, l'anunci del concurs per buscar nou director a última hora de dimarts i l'atípica presentació del programa no han aconseguit esvair la preocupació del sector. Quan va explotar la bomba que va conduir a la caiguda de la cúpula del Macba, en forma d'una obra de la mostra La bèstia i el sobirà, el conservador en cap, Valentín Roma, i el cap de programes públics, Paul B. Preciado, ja havien presentat al consorci la programació fins al 2017, que havia estat aprovada. “El 20 de març estava previst presentar les exposicions i activitats per al 2015, però també estaven tancades les del 2016 i només faltaven uns serrells en el programa del 2017. Vam treballar gairebé dos anys, involucrant desenes de professionals en la preparació d'unes 30 mostres, les publicacions respectives i mig centenar d'activitats”, explica l'ex-conservador en cap Valentín Roma.

Al programa del 2015 Roma apareixia com a comissari de la mostra de Sergi Aguilar Revers/Anvers (1972-2015), que recorre 40 anys de pràctica escultòrica d'aquest artista barceloní, que compagina la seva activitat creativa amb la direcció de la Fundació Suñol. “El comissariat de l'exposició d'Aguilar va ser un dels punts de la negociació amb el Macba, que va fracassar. Anem a judici i naturalment no comissariaré cap mostra i el gerent Joan Abella [l'únic membre de l'equip directiu reconfirmat en el càrrec] ho sap perfectament”, assegura Roma, que ha aconseguit que esborressin el seu nom de la documentació a última hora d'aquest dimecres.

Cau la mostra estrella

Amb el cessament del conservador ha caigut la mostra estrella del 2015, L'escriptura és un virus, que desentranyava la relació entre escriptura i art a partir de l'obra de William Borroughs. “Les obres de Borroughs ja estaven demanades al Museu de Los Angeles i també les d'On Kawara”, indica Roma, l'objectiu del qual era reactivar el filó de les grans exposicions de tesis, que sota la direcció de Manuel Borja-Villel es van convertir en un segell de qualitat del museu.

De moment també s'ha cancel·lat la instal·lació d'Itziar Okariz per a El Gran Vidre, un aparador visible només des de l'espai públic del carrer Montalegre, on es van exposar les propostes de Xavier Codesal i Pep Dardanyà, i on després d'Okariz, es presentaria Jacobo Sucari.

"Aquest any Venecia no és tan humida”

Des que va explotar la crisi per l'obra de l'exposició La bèstia i el sobirà, el ja gairebé exdirector de el Macba, Bartomeu Marí, sembla haver desaparegut de la vida pública.

Malgrat acudir a la Bienal de Venecia no va participar en la inauguració i en els esdeveniments dels pavellons català i espanyol i va fer tot el possible per no coincidir amb els nombrosos professionals catalans presents a la ciutat italiana. Quan algú li va preguntar que tal anaven les coses, tan sol va contestar que aquest any Venecia no era tan humida com de costum.

A més de l'exposició Xavier Miserachs. Barcelona, fruit del treball d'ordenació del Macba, custodi des del 2011 dels 80.000 documents que constitueixen el llegat del fotògraf, també es manté Espècies d'espais, una mostra de Frederic Montornés que reuneix obres escollides per la seva capacitat de relacionar-se amb els nostres entorns. “La nostra intenció era atendre una demanda històrica de la comunitat artística, que acusa el Macba de viure d'esquena al seu entorn creatiu més proper. La mostra de Montornés s'emmarcava en un cicle de comissaris catalans, que va arrencar amb Montse Badia. I per La Capella teníem projectes de Julia Montilla i Mabel Palacín”, lamenta Roma.

A causa de la polèmica desfermada per La bèstia i el sobirà crida especialment l'atenció que s'hagi cancel·lat el seminari dirigit per Marcelo Expósito, un dels responsables del programa cultural de Barcelona en Comú, que es proposava contextualitzar i aprofundir els temes de debat. “A més del seminari, en el qual haurien participat ponents de la talla de Naomi Klein, s'ha anul·lat una línia de llibres de baix cost que havia d'arrencar amb aquesta mostra”, afegeix Roma. També s'ha cancel·lat el Programa d'Estudis Independents, un projecte de pedagogia radical, dirigit per Preciado, lloat internacionalment.

El Macba, que per al 2015 disposa d'un pressupost d'11 milions d'euros, inaugura la setmana vinent la mostra d'Iman Issa, guanyadora del I Premi Han Nefkens-Macba. L'artista, que havia de realitzar un projecte a l'espai públic, finalment presentarà una nova fase de la seva obra en procés, Heritage Studies. El 16 de juny es presentarà un nou muntatge de la col·lecció, que ocuparà una planta i inclourà les adquisicions dels últims tres anys.

Arxivat A