Crítica:O CREADOR NO SEU OBRADOIRO | Luces

Un pintor antes coñecido como Quique Bordell

Visceral B. ou o Artista Coñecido Denantes Coma Quique Bordell, o Doutor Faustroll, o Bacabú Invisible, e o Demo sabe cántas cousas máis. Inútil, secasí, procurar en Internet calquera desas personaxes nas que el viu os seus reflexos. Moi pouca xente -en Galicia, en España, mesmo en Estados Unidos- coñece a este creador lucense, autodidacta que ós dezaoito anos abandonou o mundo do cómic e do rock para exorcizar as súas pantasmas por medio do pincel. Mais a que o coñece, a que ama a súa obra con delirante afección, teno por unha lenda. Un supervivente de si mesmo, na liña dos "xenios marxinais"...

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites

Visceral B. ou o Artista Coñecido Denantes Coma Quique Bordell, o Doutor Faustroll, o Bacabú Invisible, e o Demo sabe cántas cousas máis. Inútil, secasí, procurar en Internet calquera desas personaxes nas que el viu os seus reflexos. Moi pouca xente -en Galicia, en España, mesmo en Estados Unidos- coñece a este creador lucense, autodidacta que ós dezaoito anos abandonou o mundo do cómic e do rock para exorcizar as súas pantasmas por medio do pincel. Mais a que o coñece, a que ama a súa obra con delirante afección, teno por unha lenda. Un supervivente de si mesmo, na liña dos "xenios marxinais". E con razón.

Se nos atemos ós conceptos que continúan a barallar os estudosos do art brut ou outsider art... Mellor aínda: se nos atemos ó que el pensa de si e dos seus traballos/trebellos, non hai nada que nos impida irmandar a B. con Wölfli, Aloïse, Verbena ou Gnädinger. Sabendo, iso si, que todos eses visionarios compulsivos posúen cadanseu xacer intransferible.

"O éxito é a peor desgraza que lle pode acontecer a un artista"
No seu estudo hai 300 cadros, "o compendio de seis anos sen alcohol"

Por exemplo, esta cita de Roger Cardinal semella escrita coidando en B. Por iso paga a pena transcribila: "A interioridade é, xaora, a clave da mentalidade do auténtico marxinal, cuxa obra xorde mormente de maxinar e matinar. Navegando a golpe de intuición, o creador espontáneo só atende ó seu rumbo particular, prescindindo ledamente de convencionalismos tales coma as regras da perspectiva, a técnica correcta ou os materiais tradicionais (...) Ese é o senso no que a obra de arte afirma a súa existencia coma refuxio, cidadela defensiva, niño íntimo, pois a característica inequívoca dos mellores artistas marxinais estriba en artellar un mundo alternativo integral, unha cosmoloxía propia".

Non rematan aí as semellanzas de B. con eses solipsistas, por outra banda, tan, tan únicos. Se estes adoitan empregar os materiais máis dispares, impropios, mesmo desprezables, B. devece polo acrílico, a madeira, a pasta de papel, os refugos: calquera chintófano que o axude a articular os seus xoguetes. Se, como asevera Cardinal, os marxinais son "ferozmente independentes", B. asegura non sentir "ningún interese por expoñer", ata o punto de que, ás contadas mostras nas que participou, no canto de asistir el mandou unha foto ampliada en cartón! Así mesmo, insiste Cardinal, se "a arte marxinal non aspira de ningún xeito ó recoñecemento", B. pensa que "o éxito é a peor desgraza que lle pode acontecer a un artista". E dío en serio malia a contradición que isto entraña nunha figura case que de culto coma el.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
SIGUE LEYENDO

No seu obradoiro (un acubillo no que se sentirían a gusto tanto Alfred Jarry coma Marcel Duchamp) apenas hai catro obras súas. O resto non está nin nas galerías nin nos museos senón nas casas dos seus coleccionistas. Eu tiven a sorte de coñecer un e, de socate, atopeime perante 300 cadros abraiantes! "O compendio destes últimos seis anos sen alcohol". Entre eles, facilmente atribuíbles á man do seu médium, o único óleo que B. recoñece coma tal; unha peza fermosísima que o depositario actual ten, xustamente, polo seu tesouro máis prezado. Nese eido psíquico, nese plasma do inconsciente, unha sorte de Saturno pastoso, coma debuxado por un neno inuk, devora a súa vítima...

Se de mundos interiores falamos, o de B. ten unha forma ben definida. "A produción teimuda de obras en series é un aspecto recorrente dos outsiders", volvo citar a Cardinal. E a última serie de B. abrangue "pequenas variacións dentro dun marco repetitivo" dun simbolismo patente. O tema é sempre o mesmo: un cadradiño no centro dun cadrado maior e, nel, a cabeza moldeada dunha figura tipo Dubuffet, tipo cómic (a primeira paixón de B.). O cadrado ten unha abertura á que o boneco accede por unha escada (coma as que empregan os xamáns para viaxaren a outra realidade). E pola banda esquerda dese tobo entra unha tremenda labarada: "A do satori [comprensión, iluminación] zen", segundo B. O conxunto expresa momento actual do pintor, quen, após a súa dolorosa tempada no inferno, está a vivir un período de luminosa efervescencia. É posible que as luzadas de B. aínda teñen máis que ver coas iluminacións de Rimbaud que coa extinción do apego e da aversión que prometen as espiritualidades orientais, pois a iluminación real non vén de fóra senón de dentro, non é un don do ceo senón a recompensa dun labor ben arduo. Mais iso é algo que, abofé, tamén experimentará algún día a Persoa Recoñecida Nesta Vida Coma Quique Bordell.

Archivado En