_
_
_
_

‘Lilinne i les bombolles de sabó’, de Jordi Estrada: La negra província de Flaubert

Jordi Estrada sacrifica la força de qualsevol peripècia per beneficiar l’evidència, la permanència i la necessitat d’escriure bellament a ‘Lilinne i les bombolles de sabó’

Els protagonistes són Flaubert i la seva neboda l’estiu de 1872 en una ciutat balneària del Pirineu català.
Els protagonistes són Flaubert i la seva neboda l’estiu de 1872 en una ciutat balneària del Pirineu català.

Ho deia Jean-Luc Godard a propòsit de Les vacances de monsieur Hulot: “Això és el que interessa a Tati. Tot i res. Fulles d’herba, un estel, nens, un ancià, qualsevol cosa, tot el que a la vegada és real, extraordinari i encantador”, i alguna cosa similar es podria dir de Lilinne i les bombolles de sabó, una novel·la de Jordi Estrada (Manresa, 1958) que sembla perseguir l’execució del somni de Flaubert d’escriure un llibre sobre no res. Lilinne i les bombolles de sabó, a pesar de tenir dos protagonistes clarament definits –Gustave Flaubert i la seva neboda, Caroline, de vacances a l’estiu del 1872 en una ciutat balneària a tocar del Pirineu català, un fet històricament documentat­–, és una novel·la episòdica i coral, sense cap fil conductor narratiu estructurat, i no és difícil imaginar que cada seqüència s’obrís o es tanqués amb un fos a negre perquè l’objectiu primer de Jordi Estrada seria copsar l’atmosfera festiva i una mica absurda dels períodes de vacances: Flaubert i la seva neboda s’instal·len a l’hostal, s’assabenten que una clienta ha emmalaltit, surten a fer una volta per la ciutat, s’aturen al Cafè Oriental, “on tots els cambrers vestien d’Aladins”, parlen “de tot i de res” i revisen “el pla de vacances per als propers dies” –“fer salut no estava renyit amb fer turisme”–, al vespre sopen al menjador de l’hostal i tot seguit es retiren a les seves estances. No s’esdevé res d’insòlit en aquest primer capítol, ni tampoc en els següents, com si Jordi Estrada prescindís a consciència de la necessitat de contar una història i absolutament tota la maquinària narrativa, d’una potència molt eficaç, se sustentés en exclusiva en l’estil, en la il·lusió de crear passatges d’una alta temperatura estètica per a goig del lector que es deixi arravatar, per exemple, per les coses vistes en moments com aquest: “La missa de migdia era per als senyors, locals o forasters. A diferència de la missa primera, freqüentada per la plebs, en aquesta s’hi tocava l’harmònium, les campanes repicaven amb més gatzara i, a la sortida, noies comandades per les priores repartien somriures i clavells frescos entre els fidels, que responien al gest fent un donatiu o una barretada. Els fiacres i els cabriolés s’esperaven en filera, però la majoria de missaires preferia tornar a casa a peu, tot lluint companyia i models pel centre de la petita ciutat, ple a vessar de badocs fent el vermut”.

L’autor sembla perseguir l’execució del somni de Flaubert d’escriure un llibre sobre no res

A Lilinne i les bombolles de sabó no és que no hi passi res: l’aigua de les fonts i dels rius està infectada, els estiuejants emmalalteixen sense que cap autoritat local en precisi les causes, s’esdevenen uns quants crims, arreu hi plana “un ambient enrarit, d’inquietud i d’expectació”, a la neboda se li revela una altra manera d’estimar, i Flaubert vagareja per la ciutat balneari, com un Maigret apàtic que no volgués resoldre cap misteri, fixant-se minucio­sament en la psicologia dels gestos i obtenint evidències sobre les aparences que permeten viure en pau als habitants del poble, l’atmosfera callada i pesant, plena de rancúnies i enveges, que influeix específicament en la conducta dels veïns, una vida tancada sobre ella mateixa, com si fossin els habitants d’una província negra: tothom es coneix i s’espia i tot se solu­cio­na al voltant dels murmuris i els rumors, de les calúmnies i els odis dissimulats, de les passions més petites i vils, d’uns embolics supremament recargolats que solen magnificar les insignificants aventures orquestrades des de la part fosca del poder local. La gràcia de Lilinne i les bombolles de sabó, però, no rau tant en la denúncia de la imbecil·litat del món, en la narració de com un imprevist pot venir a pertorbar l’ordre dels imbècils, com en l’heroica honestedat de Jordi Estrada, que sacrifica la força de qualsevol peripècia per beneficiar l’evidència, la permanència i la necessitat d’escriure bellament.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_