_
_
_
_
_

El disseny salva vides

El Museu del Disseny exposa les mascaretes, els respiradors i la imatge gràfica creats per protegir-se de la pandèmia

José Ángel Montañés
L'exposició al Museu del Disseny.
L'exposició al Museu del Disseny.ALBERT GARCIA

Els enginyers de l’empresa Protofy.xyz, ubicada al 22@ del Poblenou, van tenir clar a començaments de març que havien de fer alguna cosa després de veure les imatges de televisió que mostraven com a Itàlia s’apilaven els cadàvers per falta de respiradors. En tan sols unes hores, van crear un prototip d’una màquina que automatitzava una bomba de respiració assistida de forma manual. Com tothom, estaven confinats i el van crear amb la fusta que hi havia al seu estudi. Al cap de 17 dies, després del suport de Seat, que va avalar i produir el projecte a les seves cadenes de muntatge, incorporant elements com el motor de l’eixugaparabrises del model León i altres components de l’A3, va néixer l’OxyGen, un model que va suplir les necessitats de molts hospitals i ha arribat, i salvat vides, a 70 països després que es creessin 5.000 unitats repartides per mig món, necessitat com Espanya de respiradors, quan la pandèmia arribava gairebé al miler de morts al dia.

Ho explica Ignasi Plaza al costat de 4 dels 17 prototips, un per dia, creats per aquest enginyer (27 anys) i els seus companys de Proto-fy.xyz, la majoria de poc més de trenta anys. El definitiu es va començar a utilitzar a partir de l’1 d’abril en un pacient de Can Ruti després de ser testat amb porcs “és l’animal que té un sistema pulmonar bastant semblant al nostre”. Es va fer, explica “amb el consentiment de la seva família. I el pacient va tirar endavant”. També assegura que la seva empresa no ha tret cap rendibilitat econòmica perquè treballen amb codi font obert.

Els respiradors són unes de les peces més destacades de l’exposició Emergència! Dissenys contra la covid-19, que ha obert les portes al Museu del Disseny de Barcelona (fins al 10 de gener) i que evidencia, una vegada més, que el disseny no només és estètic, sinó molt útil, i en aquest cas necessari. A l’exposició es poden veure les múltiples mascaretes que s’han creat per donar resposta a l’escassetat de material en les primeres setmanes. “En un moment en què la demanda mundial era tan gran i no hi havia manera d’aconseguir-les, el món del disseny es va posar a ajudar de forma desinteressada”, recorda Teresa Bastardes, cap de col·leccions del museu i comissària de l’exposició, juntament amb el conservador del centre, Rossend Casanova, davant de les bates i mascaretes creades per dissenyadors com Txell Miras, Josep Abril i Miriam Ponsa; productes com Visible Mask produïda per Tèxtil Artigas amb poliamida transparent que permet a les persones amb problemes d’audició llegir els llavis.

El respirador de Protofy.xyz no és l’únic giny creat per respondre a l’emergència. També hi ha la cèlebre màscara per practicar esnòrquel de Decathlon que, mitjançant l’adaptació d’un dispositiu i un filtre que va executar 3DDF i l’estudi MOS, va ser fonamental per protegir els sanitaris les primeres setmanes. “Ens interessa mostrar com el disseny no és una cosa que les persones continuen relacionant amb tot allò car, bonic i elitista”, continua Bastardes.

L’exposició també mostra un bon nombre d’objectes creats amb impressores 3D: viseres, obreportes per no tocar les manetes i vàlvules dobles que permetien connectar dos pacients a un respirador, cosa que demostra també que aquesta tecnologia està jugant un paper fonamental en aquesta lluita global.

La mostra acaba amb el grafisme comunicatiu, omnipresent en tots els àmbits, que marca per on es pot i no es pot passar i recorda les pràctiques d’higiene necessàries.

“Que el disseny és útil i dona resposta als problemes de la societat és una idea en la qual està incidint el museu des de la seva obertura, ara fa sis anys”, recorda la directora del centre, Pilar Vélez. I ara un dels problemes més urgents de tota la humanitat és la covid. Des de començaments d’abril l’equip de Vélez ha contactat i buscat totes les iniciatives sorgides als diferents tallers i despatxos. Tots han donat les seves peces perquè ingressessin al museu, per la qual cosa les mascaretes que portem diàriament han passat dels hospitals i els carrers al museu i han adquirit un valor patrimonial. “Seran part de la col·lecció permanent del museu; un afegit de l’exposició Disseny per viure. 99 projectes per al món real, que va inaugurar aquest museu el febrer del 2015”, rebla Vélez.

L’exposició és un projecte del museu que ha comptat amb la col·laboració de l’ADI-FAD dins de la Barcelona Design Week.

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_